درگیری گسترده در کیف / ایالات متحده کمک های امنیتی بیشتری به اوکراین ارائه می کند


زمان: 09:41
تاریخ انتشار: 14/07/1400
کد خبر: 1811324

لحظه ای پس از توسعه در اوکراین در روز سوم درگیری.

سومین روز از عملیات نظامی ویژه روسیه در اوکراین زمانی فرا می رسد که کشورهای غربی از جمله آمریکا تهدید کرده اند که تحریم های سختی را علیه رئیس جمهور، وزرای دفاع و امور خارجه و معاون وزیر دفاع روسیه اعمال خواهند کرد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ کیف پایتخت اوکراین روز شنبه با گزارش هایی مبنی بر ورود نیروهای روسی به شهر آغاز شد. صدای انفجار و تیراندازی از شرق، غرب و جنوب کیف شنیده می شود.

درگیری در اطراف پایگاه هوایی واسیلکوف و یکی از جاده های اصلی منتهی به شهر رخ داد. در این میان دولت ولادیمیر زلینسکی، رئیس جمهور اوکراین که متکی به بلوک غرب بود، به خود آمد و گزینه مذاکره با مسکو را انتخاب کرد.

یک ساعت پس از اینکه کشورهای غربی اوکراین را در برابر روسیه تنها گذاشتند، او تعلیق نظارت بر صفحات همه رهبران و مقامات غربی را لغو کرد.

انتظار می رود کی یف سرانجام تسلیم شود، اما باید منتظر ماند و دید امروز در مورد اوکراین، اروپا و در نهایت نظم جهانی چه اتفاقی می افتد.

برخی از مهمترین رویدادهای اوکراین از اولین لحظات صبح امروز تا کنون به شرح زیر است:


09:06 بایدن دستور کمک 600 میلیون دلاری به اوکراین را صادر کرد

به گزارش ریانووستی، جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا به وزارت امور خارجه دستور داده 600 میلیون دلار کمک به اوکراین از جمله 350 میلیون دلار کمک دفاعی ارائه کند.

در متن این سند که توسط سرویس مطبوعاتی کاخ سفید منتشر شده، آمده است: به وزیر امور خارجه اختیارات زیر را برای ارائه کمک نظامی فوری به اوکراین بدهید.


09:04 ژاپن و اتحادیه اروپا در حال مذاکره برای تامین گاز طبیعی مایع به اروپا هستند

به گزارش خبرگزاری کیودو، دولت توکیو در حال مذاکره با اتحادیه اروپا برای تامین گاز طبیعی این قاره است.

هنوز مشخص نیست که او پس از ترک این سمت چه خواهد کرد.

اروپا به شدت به گاز و نفت روسیه وابسته است، اما در بحبوحه بحران اوکراین و فراتر از آن، همکاری اقتصادی با مسکو دشوار شده است.


08:35 نماینده چین در سازمان ملل; پکن نگرانی های امنیتی مسکو را مشروع می داند

نماینده دائم چین در سازمان ملل گفت که با توجه به ریشه های توسعه طلبانه ناتو، آرمان های امنیتی منطقی مسکو باید در نظر گرفته شود و اوکراین نباید به محل رویارویی بین قدرت های بزرگ تبدیل شود.


07:59 ایالات متحده پیشنهاد خروج رئیس جمهور اوکراین را داده است

رسانه های آمریکایی گزارش دادند که واشنگتن پیشنهاد برکناری ولادیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین را داده است، اما گفته است که او در کیف خواهد ماند.


07:59 الحاق ژاپن به بلوک غرب/ تحریم های اقتصادی بلاروس در حال بررسی است

وزیر خارجه ژاپن به همتای آمریکایی خود قول داده است که به واشنگتن در ائتلاف ضد روسی خود بپیوندد و توکیو هم اکنون در حال بررسی اعمال تحریم های اقتصادی علیه بلاروس به دلیل حمایت از اقدامات اخیر روسیه در اوکراین است.


06:02 درگیری های دسته جمعی در کیف ادامه دارد

الجزیره از انفجارهایی در کیف و گزارش هایی از درگیری در منطقه آپولو در صبح شنبه خبر داد.

رویترز همچنین به نقل از شاهدان عینی گزارش داد که صدای شلیک توپ بارها در مرکز کیف، پایتخت اوکراین شنیده شده است.


05:28 دبیرکل ناتو: به اوکراین نیرو نمی فرستیم

ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو به پی بی اس گفت که این ائتلاف نیرو به اوکراین نخواهد فرستاد و اگر ناتو مداخله کند، وضعیت می تواند بدتر از آنچه امروز می بینیم شود.


03:50 روسیه از مصادره سلاح های ارسالی غربی ها به اوکراین خبر داد

وزارت دفاع روسیه می گوید مقادیر زیادی سلاحی که کشورهای غربی اخیراً به اوکراین فرستاده اند در جریان تهاجم به غنیمت گرفته شده است.


02:50 پوتین و لاوروف تحت تحریم آمریکا هستند

وزارت خزانه داری آمریکا تحریم هایی را علیه ولادیمیر پوتین رئیس جمهور، سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه و سرگئی شویگو وزیر دفاع روسیه اعلام کرد.


02:29 سوخو روسی در اوکراین سقوط کرد

خبرگزاری اینترفکس اوکراین از سقوط یک جنگنده روسی سوخو 25 در نزدیکی کالینوکا خبر داد.


02:27 روسیه قطعنامه شورای امنیت علیه مسکو را وتو کرد

شورای امنیت سازمان ملل در محکومیت حمله مسکو به اوکراین به دلیل وتوی روسیه ناکام مانده است


02:16 امشب سرنوشت اوکراین مشخص می شود

ولادیمیر زلینسکی رئیس جمهور اوکراین در بیانیه ای اعلام کرد که شب سختی در پیش است و سرنوشت اوکراین امشب تعیین می شود.


01:23 ایالات متحده کمک های امنیتی بیشتری به اوکراین ارائه می کند

پنتاگون روز جمعه گفت که ایالات متحده کمک های بیشتری به امنیت اوکراین ارائه خواهد کرد زیرا دولت این کشور با تهاجم گسترده روسیه مواجه است. در همین حال، پنتاگون افزود که در حال تعیین بهترین راه برای ارائه این حمایت است.

جان کربی، سخنگوی پنتاگون در یک کنفرانس خبری گفت: «می‌خواهم کاملاً واضح بگویم که ما به امنیت اوکراین کمک بیشتری خواهیم کرد». ما آن را انجام خواهیم داد. ما هنوز در حال بررسی چگونگی انجام این کار هستیم، زیرا حریم هوایی اوکراین محل درگیری است.»

در تامین تسلیحات آمریکایی به اوکراین قبل از حمله روسیه، ایالات متحده بخشی از سیستم های ضد موشکی خود را در اختیار ارتش اوکراین قرار داد، هرچند ارتش اوکراین در نهایت مورد حمله روسیه قرار گرفت و بخش هایی از آن فروریخت.

دیدگاهتان را بنویسید