دریاچه ها فیلترهای آلودگی طبیعی و مراکز ایمن برای تنوع زیستی


ساعت: 13:53
تاریخ انتشار: 1401/01/16
کد خبر: 1819731

تالاب در ارتفاع دو هزار متری;

تالاب ها به بازسازی آب های زیرزمینی کمک می کنند و به عنوان فیلتری برای آلودگی های طبیعی استفاده می شوند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش جهانبین نیوز؛ تالاب ها یکی از پربارترین محیط های جهان و مهد تنوع زیستی در جهان هستند که نقش مهمی در بقای گونه های بی شماری از گیاهان و جانوران، تامین آب و ظرفیت تولیدمثل اولیه دارند.

تالاب ها به بازسازی آب های زیرزمینی کمک می کنند و به عنوان فیلتری برای آلودگی های طبیعی استفاده می شوند.

با وجود همه مزیت های تالاب ها، برخی از آنها به تدریج در سراسر جهان در حال نابودی هستند که دلیل اصلی آن عدم شناخت و شناخت صحیح از تالاب ها است.

تالاب ها مراکز امنی برای حفاظت از جوامع و تنوع زیستی و فرهنگ هستند

در برخی جوامع روابط پیچیده فرهنگی و اجتماعی بین مردم و تالاب ها در حال ایجاد است، بنابراین توجه به نقش مردم در برنامه های مدیریتی و البته حفاظت از تالاب ها به ویژه در مناطق ساحلی از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

در واقع تالاب ها مراکز امنی برای حفاظت از جوامع و تنوع زیستی و فرهنگ هستند و در بیشتر مناطق مردم از تالاب ها به عنوان مراکز تفریحی استفاده می کنند.

در کشورهای پیشرفته، دولت ها با فراهم آوردن امکانات آموزشی، پژوهشی و تفریحی برای استفاده انسان، زمینه های لازم را برای حفاظت از تالاب ها فراهم می کنند.

همچنین باید با آشنایی اقشار مختلف مردم اعم از دانش آموزان و عموم مردم با کالاها و خدمات بالفعل و بالقوه تالاب ها، فرهنگ مشارکت در حفاظت از این مناطق را ترویج دهیم. توجه به نیازها و خواسته های مردم در توسعه، حفاظت و برنامه ریزی تالاب ها یکی از الزامات مشارکت انسان در برنامه های مدیریت و حفاظت از این مناطق است.

2(11) خبر خاکستری

تالاب چهارمحال و بختیاری در ارتفاع بیش از دو هزار متری قرار دارد

استان چهارمحال و بختیاری دارای شش تالاب مهم است که برای بسیاری از حیوانات و پرندگان نقش حیاتی دارد.

ویژگی بارز و مهم این تالاب ها نسبت به سایر تالاب های ایران، قرار گرفتن آنها در ارتفاع بیش از دو هزار متری است.

وجود سدها، باتلاق ها و تالاب های طبیعی در این منطقه باعث شده تا هزاران پرنده بومی و مهاجر به طور دائم و موقت در این زیستگاه ها زندگی کنند.

قرار گرفتن چهار تالاب چوگوهور، گندمان، علی آباد و سولکان و دو تالاب چال تار و چال کوش در منطقه چهارمحال و بختیاری شرایط ویژه و منحصر به فردی را برای این نقطه از کشور از نظر ارزش های زیست محیطی و ظرفیت اکوتوریسم ایجاد کرد.

این تالاب که به صورت زنجیره ای در ضلع جنوبی شهر بروجن و در امتداد رشته کوه های کلر در غرب منطقه و با ایجاد مجموعه زیستی بزرگ، زیستگاه بی نظیری برای پرندگان و ماهیان مهاجر است.

این مجموعه بزرگ و ارزشمند تالاب، چهارمحال و بختیاری را به یکی از شاهراه های مهاجر و آبزی کشورهای اروپایی و روسیه و استان های شمالی کشورمان به کشورهای حوزه خلیج فارس تبدیل کرده است.

(1) خبر خاکستری

مشارکت انسانی تاثیر زیادی در حفاظت از تالاب ها دارد

شهرام احمدی، مدیر کل محیط زیست چهارمحال و بختیاری گفت: امروز ارزش اکوسیستم های تالاب برکسیت پوشیده نیست.

وی افزود: تالاب ها در کنترل سیلاب ها، تصفیه و بهبود کیفیت آب، تثبیت جریان آب در نهرها و رودخانه ها و ایجاد زیستگاه های مناسب برای آبزیان و حیات وحش موثر است.

احمدی تعامل بین دستگاه های دولتی، سازمان های مردم نهاد و مردم محلی و مقایسه گذشته و حال تالاب های استان را برشمرد و گفت: مشارکت مردم در برنامه های حفاظتی و احیای این تالاب می تواند الگوی مناسبی برای احیای تالاب ها باشد. مطرح شود.

به گزارش جهانبینام نیوز؛ دوم فوریه، چهارم باخمن، روز جهانی تالاب ها است. پنجاه سال پیش در آن روز، معاهده جهانی حفاظت از تالاب ها به نام معاهده رامسر در شهر رامسر ایران به تصویب رسید.

این معاهده در ابتدا توسط نمایندگان 18 کشور شرکت کننده امضا شد، اما امروزه 160 کشور عضو این معاهده هستند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید