تهدیدات امنیتی ناشی از افزایش استفاده از فیلترهای ضد فیلتر

تهدیدات امنیتی ناشی از افزایش استفاده از فیلترهای ضد فیلتر

روز جدید : بازار فیلتر فروش این روزها بسیار داغ است. گزارش های دریافتی حاکی از افزایش تقاضا برای فیلترشکن در چند هفته گذشته است. برخی از فروشندگان به دلیل افزایش تقاضا قیمت ها را افزایش داده اند. فعالان بازار می گویند که بنگاه های بزرگ به دلیل قطعی اینترنت متضرر شده اند و به همین دلیل بازار خرید و فروش فیلترشکن بسیار داغ شده است.

برخی از شایعات حتی از وجود مافیا در این بازار خبر می دهد. البته پیش از آن نیز گزارش های رسمی از سود چند صد میلیارد تومانی فروش فیلترشکن ها به مافیاها خبر می دادند; بازاری که به دلیل افزایش محدودیت های اینترنت در روزهای اخیر داغتر شده است. رضا یکی از فعالان بازار موبایل در این خصوص می گوید: «محدودیت های اینترنتی و فیلترینگ در واتس اپ و اینستاگرام باعث افزایش هزاران درصدی استفاده از فیلترشکن در بین کاربران شده است.» گزارش های دیگری نیز وجود دارد که نشان می دهد پس از ایجاد محدودیت های بیشتر در اینترنت بین المللی و شبکه های اجتماعی خارجی مانند اینستاگرام و واتس اپ به نقل از پایگاه خبری اکسیوس، استفاده از آنتی فیلتر در ایران سه هزار درصد افزایش یافته است. بر اساس این آمار به نظر می رسد فیلترینگ باعث روی آوردن کاربران به پیام رسان ها و شبکه های اجتماعی داخلی نشده است. تنها نتیجه این فیلترینگ افزایش استفاده از فیلترشکن است. غلامرضا نوری قزلجه نماینده مجلس حدود یک ماه پیش اعلام کرد که طبق آمار فعلی حدود 80 درصد از کاربران کشور VPN را روی گوشی خود نصب کرده اند. وی همچنین گفت: این رقم در کشورهای اتحادیه اروپا کمتر از 10 درصد است. چه مفهومی داره؟ امروزه چون بچه ها می خواهند از بسیاری از برنامه های معمولی استفاده کنند، باید «فیلتر شکن» و «VPN» داشته باشند. در واقع ما خودمان، فرزندان و جوانانمان را در معرض همین تهدیدها قرار می دهیم. از سوی دیگر سپیده حبیبی از اعضای انجمن کسب و کارهای اینترنتی چندی پیش به ایرنا اعلام کرد که گردش مالی فروش VPN در ایران ماهیانه 50 میلیارد تومان و سالانه 600 میلیارد تومان است.

بر اساس بررسی ها، حق اشتراک ماهانه نرم افزار ضد فیلتر اینترنت بین 5 تا 18 هزار تومان است. اگر میانگین قیمت اشتراک ماهانه یک فیلترشکن را فقط 10 هزار تومان فرض کنیم، گردش ماهانه فروش فیلترشکن در ایران به دست می آید که معادل 50 میلیارد تومان در ماه یا به عبارتی 600 میلیارد تومان است. در سال . این رقم با در نظر گرفتن حداقل آمار تهیه شده و کاملاً خوش بینانه است. خوب است بدانید بر اساس ماده 20 طرح امنیتی که به طرق مختلف اجرا می شود، هرگونه فعالیت تجاری در زمینه تولید، توزیع، تکثیر و عرضه غیرمجاز VPN و فیلترشکن ممنوع است. مطالعه موردی که در نسخه قبلی و پیشنهادی این طرح ذکر شده بود که مورد تایید قرار نگرفت. با مراجعه به این مقاله استفاده از فیلترشکن جرم نیست اما توزیع آن جرم است. این نشان می دهد که در صورت اجرای یک طرح امنیت سایبری، افراد می توانند در صورت داشتن مجوز یا با خرید VPN از یک مرجع قانونی، از فیلترشکن ها و VPN ها استفاده کنند.

فیلتر تهدید برای حساب های کاربری

به دنبال فیلتر پلتفرم اینستاگرام، بسیاری از کاربران کشور مجبور به استفاده از فیلترشکن و VPN برای دسترسی به آن هستند که ممکن است حساب کاربری آنها را در معرض حذف دائمی یا محدودیت های شدید اینستاگرام قرار دهد. از آنجایی که تمامی فیلترشکن ها برای فیلتر بای پس هستند، از سرورهای خارج از ایران و در کشورهای مختلف استفاده می کنند، این امر باعث تغییر آدرس IP کاربران از ایران به کشور میزبان شده است که برای استفاده از اینستاگرام شبکه اجتماعی اینستاگرام برای حفظ امنیت می تواند بسیار خطرناک باشد. از میان کاربران آن، تغییر آدرس IP کاربران بسیار حساس است. در واقع با این منطق که کاربر در حال حاضر نمی تواند از کشور یا منطقه خاصی به مکان دیگری نقل مکان کند، در صورت تغییر مداوم آدرس IP کاربر، اکانت مورد نظر در خطر هک شدن قرار می گیرد و حساب کاربری محدود می شود. ، این شبکه اجتماعی پرطرفدار برای بسیاری از مردم بستر پولساز بوده و با فیلتر شدن ناگهانی آن بر اساس گزارش تجارت الکترونیک، کسب و کار 400 هزار نفر به شدت آسیب دیده است. محدودیت های خارج از کشور نیز به این محدودیت ها دامن می زند و در نهایت به نظر می رسد ایجاد محدودیت در اینترنت بیشتر از پیامدهای مثبت پیامدهای منفی دارد. اگر کشور بتواند یک شبکه داخلی بسازد که بتواند با شبکه های جهانی رقابت کند و مردم به آن اعتماد کنند، شاید بتوان از اثرات مثبت فیلترینگ صحبت کرد. اما در حال حاضر فیلترینگ فقط باعث می شود افراد بیشتری از فیلترشکن استفاده کنند و تجربه ثابت کرده است که مردم پس از فیلترینگ شبکه جهانی پیام رسان داخلی را قبول نمی کنند و بازار فیلترشکن ها داغ می شود.

افزایش 30 برابری تقاضا برای فیلترشکن

نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران گفت: در هفته‌های اخیر افزایش 30 برابری تقاضا برای فیلترشکن داشته‌ایم و این فیلترشکن‌ها ممکن است امنیت مصرف‌کنندگان و امنیت اطلاعات کشور را تحت تأثیر قرار دهد. گزارش اتاق بازرگانی حسین صلاح ورزی، نایب رئیس اتاق بازرگانی در یکصد و سیزدهمین شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی با اشاره به تأثیرات و محدودیت های خاص اینترنت بر کسب و کار گفت: بر اساس سهم بخش فناوری اطلاعات در تولید ناخالص داخلی کشور، هر ساعت قطع اینترنت حدود 1.5 میلیون دلار ضرر اقتصادی به کشور وارد می‌کند. فیلترشکن ها در هفته های اخیر و این فیلترشکن ها می تواند امنیت مصرف کننده و امنیت اطلاعات کشور را تحت تاثیر قرار دهد. فناوران یارانه ای گزارش مفصلی تهیه کرده اند که بر اساس آن معیشت حدود 9 میلیون نفر در کشور که عمدتاً فروشگاه های اینترنتی محصولات خود را به فروش می رسانند در خطر است. بسیاری از فعالان اقتصادی نیز معتقدند که بنگاه های بزرگ نیز آسیب دیده اند. این فعال اقتصادی با بیان اینکه تجار و صادرکنندگانی که مشتری خارجی دارند نمی توانند خریداران خود را ملزم به نصب پیام رسان داخلی کنند، گفت: این مشکل باعث ایجاد محدودیت هایی شده و ادامه این اختلالات و بلاتکلیفی ها مهاجرت نخبگان و استارت آپ ها را افزایش داده و کاهش می دهد. سرمایه گذاری در حوزه IT

دیدگاهتان را بنویسید