کهگیلویه و بویار احمد با تنوع زیستی بالا فاقد ایستگاه پایش کیفیت هوا هستند


ساعت: 13:09
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۹/۲۵
کد خبر: 1918142

حتی یک ایستگاه سنجش آلودگی هوا در کهگیلویه و بویراحمدی که تنوع اکولوژیکی گسترده ای در کشور دارد وجود ندارد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از صبح زاگرس ، 320 هزار هکتار از مناطق بکر و حفاظت شده ایران متعلق به استان کهگیلویه و بویراحمد با 240 گونه پستاندار، بیش از 200 گونه پرنده، 39 گونه خزنده، 9 گونه است. گونه های ماهی، سه دوزیست و بیش از 2 هزار گونه گیاهی از زیستگاه های مهم کشور محسوب می شوند.

علاوه بر این لازم به ذکر است همسایگی با استان خوزستان و وجود تأسیسات نفتی در این استان آن را در شرایط آلودگی زیست محیطی قرار داده است، از این رو بهار امسال شهرهای کهگیلویه و بویراحمد ۱۵۲ روز دچار آلودگی شدند.


14ad861f b8b4 4dbf b2b8 b0c66abf4098 خبر خاکستری

استان کهگیلویه و بویراحمد علیرغم اینکه دروازه ورود ریزگردها از شهرستان بهمئی به کشور است، فاقد ایستگاه سنجش آلودگی هوا است، وضعیت عجیبی که تنها زمانی قابل توجیه است که مسئولان فراموش کرده باشند نظارت بر کیفیت چقدر ضروری است. هوا و آنچه در قوانین از جمله قانون هوای پاک جایگاهی دارد!

بهار امسال با ورود ریزگردها به عنوان میهمان ناخوانده به استان کهگیلویه و بویراحمد، مسئولان استانی از راه اندازی ایستگاه های پایش کیفیت هوا خبر دادند تا با فروکش شدن تب ریزگردها، این مسئولان فقط حرف بزنند و 6 شاخص را فراموش کنند. (CO، O 3، NO 2، SO 2، PM 10 و PM 2.5 باید اندازه گیری شود و تاکید می کنیم که بیش از 850 هزار نفر از مردم این استان محیط زیست را فراموش کرده اند و خبری از اندازه گیری مستمر و مستمر حتی از اندازه گیری نیست. سرب آلاینده سمی و کشنده در این استان وجود ندارد.


59484f66 3b18 45fb b420 850a894b25bc خبر خاکستری

بدون شک پایش کیفیت هوای این استان نیز مانند پروانه هایی که بلوط را می خورند توسط مسئولان به صورت مرحله ای انجام می شود و نواقص زیست محیطی این استان برطرف نمی شود زیرا کهگیلویه و بویراحمد نیز مانند 3 استان دیگر کشور با میلیون ها نفر از ایستگاه های نظارت هوایی محروم هستند.

یکی از رسانه های کشور بیش از این خبر داد: در نیمه دوم فروردین ماه سال جاری که انبوه گرد و غبار مناطق وسیعی از کشورمان را فرا گرفت و بسیاری را به وحشت انداخت، شاخص آلودگی هوا در شهرهایی مانند تهران از همه حدود شناخته شده فراتر رفت. ; شاخص آلایندگی بالاتر از 500 است که هنوز در راهنمای رنگ آلودگی هوا هیچ توضیح و حتی رنگی برای آن وجود ندارد، وضعیت کهگیلویه و بویراحمد همسایه خوزستان چگونه بود؟ (هشتگ ها تلخ هستند)

اما منظور از شاخص آلودگی هوا چیست و اعداد منتشر شده در این زمینه چگونه تعیین می شود؟ پاسخ این سوال را ایستگاه های سنجش آلودگی هوا مشخص می کنند. این ایستگاه‌های ویژه آلاینده‌های خاص هوا (مونوکسید کربن، ازن، دی اکسید نیتروژن، دی اکسید گوگرد، ذرات معلق کوچکتر از 2.5 میکرومتر (که قبلاً میکرون نامیده می‌شد) و کوچکتر از 10 میکرومتر) را اندازه‌گیری می‌کنند و بالاترین عدد اندازه‌گیری شده را «شاخص» می‌نامند.


2077ad71 78a1 4646 91ef f38ebb7dcd81 خبر خاکستری

بهتر است مسئولان کهگیلویه و بویراحمدی و ملی به صراحت به مردم بگویند که چرا این استان یک ایستگاه سنجش آلودگی ندارد و هیچ یک از مناطق آن رصد نمی شود (نگویید جلساتی در حال برگزاری است، اقدامات انجام شده، بررسی و مکاتبات انجام شده است. ) مردم همه این چیزها را قبلا شنیده اند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید