در بازار محصولات پروتئینی چه می گذرد؟

در بازار محصولات پروتئینی چه می گذرد؟

بسیاری از مسئولان اتحادیه ها و تشکل های تولیدی اذعان دارند که به دلیل شرایط مساعد برای تولید محصولات پروتئینی، کمبود عرضه نداریم.

هر ساله قیمت محصولات پروتئینی در بازار با نوساناتی مواجه می شود و هر یک از کارگران اتحادیه ها و تشکل های تولیدی دلایلی را برای این موضوع بیان می کنند اما آنچه مسلم است سال گذشته مرغ همچنان زیر قیمت مصوب فروخته می شد و وضعیت به همین منوال است. بارها مسئولان مردم را به خرید و نگهداری مرغ در خانه دعوت می کردند و از سوی دیگر بازار گوشت به دلیل صادرات و کمبود عرضه روندی صعودی داشت.قیمت دام زنده، قیمت گوشت نیز تغییر قابل توجهی نکرده است.

علیرغم اینکه سیاست واردات گوشت و مرغ مطابق با تعادل قیمت و تنظیم بازار دنبال می شود، اما مسئولان بارها اعلام کرده اند که با توجه به برنامه ریزی انجام شده در راستای افزایش جوجه کشی و عرضه گسترده دام، باید کمبودی در توزیع وجود ندارد

در روزهای اخیر و پس از جنجال های فراوان، قیمت مصوب تخم مرغ و مرغ اعلام شد، اما انتظار می رود مسئولان نظارتی بازار با نظارت بر سطح بازار از گران فروشی جلوگیری کنند، زیرا پس از اصلاح نظام یارانه ای، سرانه مصرف … محصولات پروتئینی تا حدودی تحت تاثیر قرار گرفت، در حالی که از ابتدا کارمندان سازمان های تولیدی پرداخت کالا را راه حل مناسبی برای این امر می دانستند.

آقای مسعود امرالهی، مدیرکل دفتر بازرسی و نظارت کالایی وزارت جهاد کشاورزی گفت: بر اساس سیاست دولت برای تثبیت قیمت مواد اولیه، با تولیدکنندگان توافق شد که قیمت مصوب تا پایان سال ثابت بماند. 31 آوریل 1403 و اگر قیمت نهاده جهانی تغییر کند بیشتر یا کمتر خواهد شد. از 7 درصد قیمت مصوب باید تجدید نظر شود.

همچنین مدیرعامل اتحادیه دام سبک اعلام کرده است که گوشت قرمز از سال 1395 از قیمت گذاری خارج شده است اما گوشت قرمز اعم از گاو و گوسفند قیمت مصوبی ندارد.
این کشور دارای پتانسیل تولید سالانه 3 میلیون تن گوشت مرغ است

مهندس محمدعلی کمالی سروستانی مشاور اتحادیه مرغداران گفت: بر اساس برآوردهای انجام شده پس از اصلاح نظام یارانه ای، سرانه مصرف مرغ بین 11 تا 12 درصد کاهش یافته است.

به گفته وی، قبل از اجرای سامانه ارتقای یارانه ها، ارائه حساب برای خرید مواد پروتئینی و پرداخت تسهیلات به مرغداران راهکار مناسبی برای جبران هزینه های تولید بود، اما متاسفانه میزان تسهیلات پرداختی کمتر از نیازهای تولیدکنندگان

کمالی سروستانی ادامه داد: قیمت فعلی هر کیلوگرم مرغ زنده درب مرغداری از 52 تا 60 هزار تومان در استان های مختلف متغیر است و برای رسیدن به نرخ مصوب باید جوجه یکروزه در اختیار مرغداران قرار گیرد. با قیمت توافقی

مشاور اتحادیه مرغداران گوشتی نیازی به واردات مرغ نیست و گفت: با وجود پتانسیل صنعت طیور، امکان تولید سالانه 3 میلیون تا 3200 هزار تن مرغ در کشور وجود دارد که علاوه بر این برای تامین نیاز بازار داخلی و ذخایر استراتژیک و همچنین مازاد بر نیاز کشور است.

در همین رابطه محمدرضا صدیک پور دبیر انجمن تولیدکنندگان مرغ یکروزه گفت: طبق آمار سال گذشته به طور متوسط ​​ماهیانه 100 تا 110 میلیون قطعه جوجه ریزی صورت می گرفت اما به دلیل افزایش قیمت گوشت و با کاهش قدرت خرید خانوارها، لازم است نرخ جوجه ریزی طیور افزایش یابد.

به گفته وی، برآوردها نشان می دهد که 116 تا 117 میلیون جوان در اردیبهشت ماه جوجه ریزی می کنند و پیش بینی می شود در خرداد ماه جوجه کشی به بیش از 120 میلیون برسد.

صدیق پور ادامه داد: بر اساس جوجه ریزی 120 میلیون قطعه، تولید ماهیانه گوشت مرغ 210 تا 220 هزار تن است که پاسخگوی نیاز کشور است.
ما هیچ کمبودی در تخم مرغ نداریم

آقای حمیدرضا کاشانی رئیس هیئت مدیره اتحادیه پرورش دهندگان طیور میهن گفت: طبق آمار سرانه مصرف تخم مرغ در کشور 15 کیلوگرم است.

به گفته وی، در حال حاضر قیمت هر کیلوگرم تخم مرغ در مرغداری 47 هزار و 300 تومان و برای مصرف کننده 56 هزار تومان است.

کاشانی ادامه داد: با توجه به تاثیر اصلاح نرخ ارز بر ثبات و دوام تولید، پیش بینی می شود تولید تا پایان سال با رشد 5 درصدی به 1250 میلیون تا 1280 هزار تن برسد.

با وجود گرانی محصولات پروتئینی مانند مرغ، گوشت قرمز و ماهی، تخم مرغ ارزان ترین پروتئین موجود در خانوارها محسوب می شود و با ادامه روند کنونی شعله ور شدن بازار و کاهش قدرت خرید خانوارها، انتظار می رود که تخم مرغ مصرف سرانه افزایش خواهد یافت.
کاهش قیمت دام زنده تاثیری بر بازار گوشت قرمز ندارد/ عرضه دام از تقاضا بیشتر است

آقای افشین صدرادرس، رئیس اتحادیه گاوهای سبک گفت: هر ساله عرضه دام سبک در نیمه اول سال افزایش می یابد، اما ورود دام با قیمت تمام شده به بازار مشکل است.

وی قیمت فعلی هر کیلوگرم دام سبک را 140 تا 150 هزار تومان اعلام کرد و افزود: با وجود کاهش قیمت دام زنده، قیمت گوشت تغییر محسوسی نداشته است.

صدرادرس ادامه داد: با توجه به مازاد عرضه دام، دولت تدبیری برای خرید و صادرات اندیشیده تا مشکلات سال قبل در پاییز و زمستان امسال تکرار نشود.

آقای منصور پوریان رئیس شورای تامین کنندگان گاو گفت: با توجه به افزایش عرضه دام، قیمت لاشه فعلی بین 310 تا 315 هزار تومان است.

وی قیمت فعلی هر کیلوگرم دام زنده را 110 تا 115 هزار تومان اعلام کرد و گفت: با گرم شدن هوا و کاهش مصرف باید برای صادرات بخشی از دام های مازاد برنامه ریزی شود تا گاوهای تولیدی از صادرات خارج شوند. در دست پرورش دهنده باقی می ماند که منجر به افزایش هزینه های تولید می شود.

پوریان ادامه داد: در شرایط فعلی که عرضه دام از تقاضا بیشتر شده است، پیش بینی می شود روند کاهشی قیمت گوشت و دام در بازار ادامه داشته باشد.

رئیس شورای تامین کنندگان دام، قیمت گوشت قرمز را در اردیبهشت ماه ثابت بود و گفت: این در حالی است که قیمت دام زنده به دلیل افزایش عرضه کاهش یافته و این روند همچنان ادامه دارد.

دیدگاهتان را بنویسید