پشت صحنه محصولات پروتئینی یک روز جدید

پشت صحنه محصولات پروتئینی یک روز جدید

روز جدید : افزایش قیمت گوشت و لبنیات در حالی ادامه دارد که به نظر می رسد دولت در پی حذف ارز دولتی استراتژی و برنامه ای برای حمایت از تولیدکنندگان و مصرف کنندگان در دستور کار نداشته باشد. اگرچه پیامدهای وحشتناک لغو ارز 4200 تومانی خیلی زودتر از حد انتظار در بازارها ظاهر شد، اما طبق آمار بیش از 50 درصد از کالاهای اصلی محل دفن زباله در گمرکات و بنادر به سه سرمایه گذاری دام و طیور اختصاص دارد. قیمت این محصولات به شدت افزایش می یابد. همانطور که بسیاری از فعالان طیور می گویند، دامداری از گوشت و طیور گرفته تا لبنیات و تخم مرغ کاهش یافته و بسیاری از تولیدکنندگان در آستانه ورشکستگی قرار دارند.

برآوردها نشان می دهد که درصد حیوانات مورد استفاده شش برابر شده و مردم قادر به خرید کالا نیستند. گزارش های میدانی نشان می دهد که گوشت گاو به 240 تا 250 هزار تن در کیلوگرم رسیده و گوشت گوسفندی با 195 هزار تن به دست مصرف کننده می رسد. اما در چنین شرایطی وضعیت نه برای مصرف کنندگان و نه برای تولیدکنندگان مساعد نیست. نکته قابل توجه انبار دام های ورودی در مرزهای ورودی است که اگرچه گفته می شود ترخیص این کالاها مانع جدی نیست، اما بسیاری از دامداران و مرغداران از عدم ورود به سامانه بازار گلایه دارند؛ اما در صورت عدم ورود به بازار، این انبارها به بازار عرضه می شوند. البته بازارچه اصلی ترین سامانه توزیع خوراک دام و طیور در کشور است که در اجرای ماده 18 قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز ایجاد شده است. با این حال، به نظر نمی رسد که با قوانین موجود مطابقت داشته باشد و بنابراین تأثیر قابل توجهی بر آشفتگی اخیر در بازار گوشت و مرغ داشته است.

آن طور که گزارش ایسنا نشان می دهد، این اولین بار نیست که کشاورزان و مرغداران از کمبود یا کمبود مواد اولیه در سامانه بازار انتقاد می کنند و اعلام می کنند با وجود پرداخت هزینه، سهمی را دریافت نکرده اند. اخیراً رئیس هیئت مدیره اتحادیه کشاورزی گفته است یکی از شرکت‌های وابسته به سازمان تعاون روستایی، دام‌های سرمایه‌گذاری شده در دامداران را فروردین ماه در سامانه بازار فروخته و پول آن را دریافت کرده اما هنوز آن را تحویل نداده است. به آنها.

این در حالی است که اطلاعیه اخیر سلامی مدیر دامپروری استان در پی این عملیات قابل توجه خواهد بود. وی البته به کمپین واردات نیز اشاره کرد و گفت: شرکت پشتیبانی امور دام به دستور یکی از مقامات ارشد وزارت جهاد کشاورزی برای حمایت از تولید بالغ بر یک میلیون و 300 هزار تن واردات وارد کرده که به تولیدکنندگان تحویل می شود. به محض رسیدن، تمیز و بارگیری کنید.

اما اینکه کمبود مواد اولیه و اقدامات وارداتی برای تامین آنها دلیل کمبود عرضه در سیستم بازار است، با آمار و روند ترخیص کالای اصلی که ورود آن مهمتر است، همخوانی ندارد. چندین مورد در این زمینه شایسته توجه است.

در حال حاضر ورودی کم نیست، 64 درصد از محل دفن زباله سرمایه گذاری شده است

واردات کالاهای اساسی با ارز 4200 حداقل در دو سال گذشته به یک هفته به ازای هر قلم محدود شده است. گندم، جو، ذرت، کنجاله سویا، روغن، دانه های روغنی و همچنین برخی داروها و تجهیزات پزشکی. این واردات همواره پیشتاز مواد اولیه دام و طیور یعنی سه قلم جو، ذرت و کنجاله سویا موجود در بازار بوده و حتی بیشترین سهم کالاهای اساسی در گمرکات و بنادر همواره متعلق به این ورودی ها بوده است. آخرین گزارش گمرک ایران نشان می دهد که تا 13 خردادماه امسال 3.9 میلیون تن کالای اساسی در گمرکات و بنادر موجود بوده که از این میزان سه میلیون تن در بنادر و حدود 900 هزار تن در شناورها بوده است. از سه میلیون تن موجودی، بیش از یک میلیون و 875 هزار تن به جو، ذرت و کنجاله سویا اختصاص دارد که از این میزان بیش از 1.5 میلیون تن ذرت، حدود 163 هزار تن جو و 152 هزار تن سویا است. به این مقدار باید حدود 570 هزار تن از این سه کالا را اضافه کرد که در شناورهای ورودی به بنادر وجود دارد که به حدود 2.5 میلیون تن سرمایه گذاری می رسد. این نزدیک به 2.5 میلیون تن مواد اولیه حدود 64 درصد از کل کالاهای موجود در بنادر و کشتی ها را تشکیل می دهد که این رقم در دو سه سال اخیر بیش از 50 درصد افزایش یافته است، تقریباً همیشه در واردات و موجودی مواد اولیه.

می توان گفت گاهی کم و بیش، اما مواد ورودی همیشه به گمرک رسیده و میلیون ها ذخایر دارد و اکنون بدون واردات جدید به بنادر حدود 2.5 میلیون تن مواد اولیه وجود دارد که باید پاکسازی و توزیع شود.

ترخیص چند درصد، توزیع چقدر است؟

اما موضوع دیگر طراحی کالا و توزیع آن در سامانه بازار و تحویل به متقاضی است. در مرحله ترخیص، اگرچه اغلب موانعی برای تامین ارز برای صدور سایر مجوزها و حتی عدم اقدام به موقع واردکننده وجود دارد، اما در دو تا سه سال اخیر اقداماتی برای تسهیل ترخیص کالا انجام شده است. اقلام اساسی شامل ترخیص 90 درصدی کالاهای اساسی در صف ارز و سپس به صورت پیش رقیق شده که کالای اصلی حتی بدون صف توزیع قابل ترخیص و 10 درصد باقیمانده پس از تامین ارز، ترخیص نهایی می شود.

جو فاسد، ذرت و سویا…

بر این اساس، واردکنندگان اعم از دولتی و خصوصی می‌توانند بدون ارائه ارز برای ترخیص بیشتر کالاها وارد بنادر شوند و مجوزهای لازم را دریافت کنند، هرچند گزارش اخیر گمرک حاکی از آن است که مشکل خاصی در ترخیص کالا وجود ندارد. گزارش ها حاکی از آن است که روزانه حداقل 40 هزار تن کالا از بندر امام خمینی (ره) که بیشتر اقلام اساسی در آن انبار می شود، بارگیری و تخلیه می شود. با این حال، گزارش گمرک بارها نشان می دهد که نرسیدن به موقع برای ترخیص کالا باعث آلودگی یا فساد شده است که ممکن است به دلیل آلودگی ذرت توسط یک شرکت خصوصی، جوانه زدن شرکت های دولتی یا فساد کنجاله سویای وارداتی باشد. دولت.

مسئولان ذی ربط به ویژه جهاد کشاورزی باید پاسخ دهند که چه مشکلاتی در هنگام واردات مواد اولیه به خصوص پس از تشکیل وجود دارد که باعث تاخیر در بازار می شود و مواد اولیه مورد نیاز کشاورزان و مرغداران را به موقع تامین نمی کند و باعث می شود. نارضایتی.

دیدگاهتان را بنویسید