دولت باید از ابتدا تا انتهای زنجیره برای حذف ارز ترجیحی برنامه داشته باشد / پشت صحنه باندها به دنبال ضربه زدن به صادرات محصولات کشاورزی هستند

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از دیار آفتاب; مدتی است که طرح اصلاح و روان سازی نظام یارانه ای کشور (الغای ارز دولتی) و بازگرداندن محصولات کشاورزی صادراتی از ایران با حواشی مختلفی همراه بوده است. ما پرداخت کردیم.

علیرضا نظری، نماینده خمینی و عضو کمیسیون کشاورزی مجلس در گفتگو با دیار آفتاب؛ وی در خصوص حواشی بازگشت محصولات کشاورزی صادراتی از ایران و پیامدهای حذف ارز ترجیحی از مواد اولیه، گفت: جو، دارو، دانه های روغنی، ذرت و کنجاله سویا از این ارز استفاده کرده اند.


منافع ارز ترجیحی به جای عموم مردم به جیب برخی سودها می رود

وی افزود: با توجه به اختلاف بیش از 20 هزار تومانی ارز ترجیحی با ارز نیمایی، برندگان از هر ابزاری برای به دست آوردن این مابه التفاوت استفاده کردند و به همه نشان داده شده که تخصیص ارز دولتی به کالاهای اساسی بیش از آن مفید است. عمومی، به جیب برخی رانت خواران می ریزد.


c88fc200 9c03 4fbe 849d 81e4302f461c خبر خاکستری

نظری بیان کرد: تجربه سال های اخیر نیز نشان داده که این وضعیت از طریق سامانه نیما و سایر امکانات قابل حل نیست. بنابراین سیاست کلی کشور حذف ارز دولتی از 4 کالای دیگر بود و فقط دارو و گندم از این ارز استفاده می‌کردند.

عضوکمیسیون کشاورزی مجلس گفت: شکی نیست که حتی گندم و دارو هم باید در لیست حذف ارز ترجیحی باشد یعنی اگر بخواهیم در کشور به حالت عادی برگردیم و سالم باشیم. رقابت، ما در سال های اخیر نشان داده شده است که این ارز دارای حفره ها و رانت هایی است که مدیریت آن با راه اندازی سیستم های نظارتی به نتیجه مطلوب نمی رسد.


خروج ارز ترجیحی انگیزه بزرگی در بحث نهاده ها و گندم خواهد بود

وی گفت: حذف ارز ترجیحی در بحث مواد اولیه دام و گندم شتاب جدی خواهد داشت و شوک جدی به بازار وارد می کند و دغدغه مجلس عمدتاً بر این است که همه جوانب در نظر گرفته شود. . “

عضو کمیته کشاورزی افزود: از سوی دیگر انبارهای معاونت پشتیبانی و دامپروری وزارت جهاد کشاورزی باید حداقل به مدت دو ماه در کشور دارای مواد اولیه لازم برای مدیریت غیرعادی باشد. رویدادهای بازار، اما موضوع این است که آیا وزارت جهاد کشاورزی این کار را می کند یا خیر.


db4744b8 1ac3 4a03 ac0f 8312c378002e خبر خاکستری

این نماینده مجلس با تاکید بر اینکه در بحث حذف ارز ترجیحی باید به تولیدکنندگان توجه ویژه شود، گفت: وقتی مردم به یکباره با نصف ارز تولید می کنند مشخص است که هزینه ها در حال افزایش است بنابراین نیاز به سرمایه در گردش دارند. وقتی هزینه های تولید افزایش می یابد، قدرت خرید مردم نیز کاهش می یابد. به عنوان مثال، زمانی که طبق پیش بینی ها، یک مرغ به 30 هزار تن در کیلوگرم می رسد، دولت باید سیاست حمایتی خود را که زمانی به واردکننده 4200 تن ریالی می داد، تشدید کند.


دولت باید از ابتدا تا انتهای زنجیره برنامه ای برای حذف ارز 4200 داشته باشد.

نظری با تاکید بر اینکه دولت باید برای حذف ارز 4200 تومانی از ابتدا تا انتهای زنجیره برنامه داشته باشد، گفت: اگر هر یک از این حلقه های زنجیره دیده نشود می تواند منجر به بی ثباتی بازار و کمبود بازار شود. و ورشکستگی بخشهای کوچک تولیدی.


آنها در پشت صحنه تلاش می کنند به صادرات کشاورزی ضربه بزنند

عضوکمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی درباره حواشی اخیر در خصوص بازگشت برخی محصولات کشاورزی صادراتی از ایران به چند کشور گفت: بار سیاسی و روانی از سوی گروه های پشت پرده که به دنبال ضربه جدی به اقتصاد کشور هستند و … صادرات محصولات کشاورزی را برای ما دشوار می کند.

نظری تاکید کرد: بازگشت محصولات کشاورزی نشان دهنده آلوده بودن آنها نیست، بلکه از سموم دیگری که در لیست سموم اعلام شده برای روسیه نبود استفاده کردیم و کوتاهی های وزارت جهاد کشاورزی در ماه های اخیر باعث این امر شده است. خسارت. “

سخنگوی خمین با تاکید بر اینکه در آینده نیاز به مراقبت بیشتر است، گفت: بخشی از اقدامات در حوزه تعهدات جهادی در وزارت جهاد کشاورزی تشویق و توجیه کشاورزان به استفاده از سموم مختلف و بخشی از وزارت بهداشت و سازمان است. غذا و دارو برگشت داده می شود، باید تکالیف خود را در محل خروج و قبل از خروج محصول از کشور انجام دهند تا با عودت محصول از کشور هدف مواجه نشوند، زیرا عواقب و آسیب های اجتماعی در پی خواهد داشت. به تولید کنندگان

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید