در حاشیه حمله موشکی به ابوظبی: اگر ممکن است در خلوت شاد باشید!

در حاشیه حمله موشکی به ابوظبی: اگر ممکن است در خلوت شاد باشید!

روز جدید در شرایطی که وین در حال مذاکره برای احیای برجام است و مذاکرات با سعودی ها برای از سرگیری روابط دیپلماتیک با عربستان به نقطه اوج رسیده است، حمله اخیر هوتوها به ابوظبی می تواند معادله را پیچیده کند و مانند یک شمشیر دولبه عمل کند. اگرچه این حمله می تواند مذاکرات را مختل کند، اما می تواند موقعیت ایران را تا حدودی تقویت کند، بنابراین هنوز برای بررسی اثرات آن کمی زود است.

اما ابراز خوشحالی برخی از جمله کیهان در این مرحله به هیچ وجه باعث تقویت موضع دیپلماتیک ما نخواهد شد. آنها ایران را داشتند و همیشه علیه ما از آن استفاده می کردند که همین الان هم در رسانه هایشان به نقل از موضع کیهان انجام می دهند.

روزنامه کیهان در بخشی از یادداشت روزانه خود با عنوان «بازتابی از حمله پهپادی انصارالله در قلب ابوظبی» به قلم جعفر بلوری، امارات را مؤدبانه توصیف کرد و نوشت:

حمله مقاومت یمن به ابوظبی “مهم” بود. آنقدر مهم که در اولین ساعات وارد تیتر و اولین اخبار رسانه های جهان شد و حالا که این یادداشت را می خوانید، تحلیل آن ادامه دارد. در روزهای آینده تجزیه و تحلیل خواهد شد. پیامدهای این حمله (سیاسی، اقتصادی، امنیتی و حتی حیثیتی) به تدریج خود را نشان خواهد داد. پس از هشدارهای مکرر و ماه ها صبر، سرانجام انقلابیون یمنی به پایان رسیدند و روز دوشنبه 17 ژانویه در عملیاتی دقیق، عجیب، پیچیده و مؤثر به سمت زیرساخت های ابوظبی حرکت کردند که برخی از کارشناسان منطقه امارات گفتند مردم کاملاً شگفت زده شده اند. آنها امارات را به کشوری قابل اعتماد و «مودب» تبدیل کردند. چرایی می گوییم ادبیات را در زیر توضیح می دهم.

بر اساس آخرین اخبار، یمنی ها با چندین پهپاد راهی دو منطقه مهم در ابوظبی شده اند. یکی منطقه صنعتی المصفا (جنوب غربی پایتخت) است که یکی از مهم ترین مناطق اقتصادی امارات است و تعداد زیادی شرکت صنعتی، نمایشگاه ها و مراکز پشتیبانی برندهای بین المللی خودرو را در خود جای داده است. دیگری فرودگاه بین المللی ابوظبی بود که طبق گزارش های منتشر شده قدیمی ترین فرودگاه کشور است!

خوشحالی دوستان در عالم چنین حملاتی کاملاً قابل درک است و می توان فهمید که آنها عموماً علاقه ای به بهبود روابط ایران با سایر کشورها از عربستان و امارات گرفته تا اروپا و آمریکا ندارند، بلکه به دنبال تشدید تنش در منطقه هستند. لحظه آخرین چیز است کشور به او نیاز دارد. اکنون که مذاکرات در وین و گفتگو با ریاض همزمان به نقطه حساسی می رسد و خدای ناکرده هرگونه اظهارنظر احساسی و اغراق آمیز می تواند به کشور آسیب برساند. پس آقایان لطفاً شاد باشید ولی فعلاً این خوشحالی را در خلوت ابراز می کنند.

البته ما هم قبول داریم که حسن نیت سعودی ها و امیران پس از 7 سال بمباران یمنی ها چیز بدی نیست اما فعلا با توجه به منافع کشور و شرایط حساس کنونی ارجح است. در یک موقعیت، بهتر است از سوء استفاده جلوگیری شود. هرگونه اظهارنظر در مورد سیاست خارجی باید از طریق اصول رسمی صورت گیرد.

دیدگاهتان را بنویسید