در دولت گلخانه ای حاکم بر فضای دانش بنیان آذربایجان شرقی!


ساعت: 16:59
تاریخ انتشار: 1401/02/04
کد خبر: 1834158

به نظر من مشکل اصلی اکوسیستم دانش بنیان در استان فقدان نقشه جامع دانش بنیان استان یا حداقل وجود و عدم نمایندگی است که بر اساس این فرصت ها و فرصت ها به خوبی به آن پرداخته شده است. گروه های دانش بنیان را تشویق می کند تا به این نیازها رسیدگی کنند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش آناج، هفته گذشته به دعوت معاونت محترم پژوهشی صدا و سیمای استان جناب آقای دژم خویی موضوع شرکت های دانش بنیان را به برین تراست صدا و سیما ارائه دادید که در ادامه به اشتراک می گذارم. با تو.

در تعریف دانش بنیان باید بگوییم که هر ایده، فکر جدید، نوآوری، تکنیک و هر چیزی که فرآیند تولید یا محصول را بهینه و متمایز می کند، دانش بنیان نامیده می شود و مربوط به این است که فردی که نماینده اوست استاد دانشگاه است. یا بدون تحصیلات عالی حتی افراد غیر دانشگاهی و کسانی که عملاً این حرفه و صنعت را آموخته اند نیز می توانند تولید دانش بنیان را آغاز کنند.

با این تعریف دانش بنیان، در حوزه های مختلف در استان ظرفیت داریم.

در زمینه های کشاورزی و دامپروری، کاشت، زراعت، سیستم های برداشت و آبیاری و صنایع تبدیلی، مکانیزاسیون کشاورزی، کنترل و اصلاح آفات، زمینه فناوری و دانش پایه کاملاً مساعد است.

در حوزه معدن از معادن سنگ آذرشهر که معضل فناوری های نوین است تا معادن فلزات گرانبها در ورزقان و نیاز به ورود دانش بنیان برای تغییر فناوری استخراج و فرآوری است. یا معادن فیروزه و سنگ های تزیینی بستان آباد که دست نخورده و بکر مانده و هیچ نگرانی از حرکت های تکنولوژیک به سمت آن نیست.

اما حوزه‌های ماشین‌کاری و تولید قطعات، پوشش و جوشکاری، ماشین‌سازی و فرعی، صنایع غذایی و بهداشتی فرصت‌های پایان‌ناپذیری برای تولید فناوری و دانش هستند.

به نظر من مشکل اصلی اکوسیستم دانش بنیان در استان فقدان نقشه جامع دانش بنیان استان یا حداقل وجود و عدم نمایندگی است که بر اساس این فرصت ها و فرصت ها به خوبی به آن پرداخته شده است. گروه های دانش بنیان را تشویق می کند تا به این نیازها رسیدگی کنند.

از سوی دیگر، کمبود بودجه و سازوکارهای مالی مناسب برای تأمین سرمایه ثابت و در گردش بر روی دانش بنیان هایی که بانک ها نیستند، بلکه (ریسک پذیران واقعی) هستند.

گروه های میانی را که رابط بین نیاز و پاسخ هستند تشکیل ندهید. یعنی نیازهای صنعت را ارزیابی می کنند و برای صنعت تعیین می کنند و آن را به یک درخواست پیشنهادی (RFP) تبدیل می کنند و پاسخگوی مناسب برای این نیاز را پیدا می کنند و با آن ارتباط برقرار می کنند.

فضای دانش بنیان در روستا هنوز از گلخانه بیرون نیامده و شکل درستی به خود نگرفته است. تشکل های دانش بنیان هنوز اهرم های صنفی برای پیگیری مطالبات و مشکلات خود را پیدا نکرده اند و هر یک از مسئولان به شبهات خود کمک خواهند کرد.

علی نوید، فعال و فعال فناوری

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید