در روابط تجاری و اقتصادی، من فقط روی افغانستان متمرکز نیستم


ساعت: 11:20
تاریخ ارسال: 04/10/1401
کد خبر: 1879933

کوانت گفت: در زمینه روابط تجاری و اقتصادی فقط تمرکزمان بر افغانستان نیست و از ظرفیت خاورمیانه و کشورهای حوزه خلیج فارس نیز استفاده خواهیم کرد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از شرقجواد زوانت شب گذشته در شورای هماهنگی و مدیریت روابط خارجی خراسان جنوبی که با حضور معاون دیپلماسی اقتصادی وزیر کشور برگزار شد، گفت: در این راستا با 5 سفرای کشورهای آسیای میانه جلساتی برگزار کردیم. در تهران که سه مورد از آنها ابراز تمایل کرده و آمادگی خود را برای روابط اقتصادی با خراسان جنوبی اعلام کرده اند.

استاندار خراسان جنوبی افزود: در دولت سیزدهم سیاست تحکیم روابط با همسایگان دنبال می شود از این رو می طلبد نگاه مهم روابط افغانستان از منظر سطحی به نگاه عمیق و همه جانبه تبدیل شود تا بتوانیم. ظرفیت اقتصادی دو طرف مرز را فعال کنیم.

وی با بیان اینکه منافع اقتصادی افغانستان به خوبی از سوی مسئولان مورد توجه قرار نگرفته است، تصریح کرد: نگاه سنتی به مشکلات افغانستان همواره حاکم است، در حالی که علاوه بر نگاه سنتی که بیشتر فعالیت های سیاسی و امنیتی را تحت الشعاع قرار می دهد، ظرفیت ها در حوزه های مختلف نیز وجود دارد. راه ها در حوزه اقتصادی

کوانت همچنین با اشاره به پیوندهای تاریخی، باستانی و مذهبی ایران و افغانستان گفت: باید از این ظرفیت و فرصت در حوزه اقتصادی بهره برد.

استاندار خراسان جنوبی گفت: خراسان جنوبی در مرکز محور ترانزیتی شرق کشور واقع شده و دارای 331 کیلومتر مرز مشترک با افغانستان، چهار بازارچه مرزی، منطقه ویژه اقتصادی و فرودگاه بین المللی بیرجند از ظرفیت های عمده این کشور است. استان.

وی با اشاره به اینکه 90 درصد صادرات خراسان جنوبی به افغانستان انجام می شود، افزود: بیش از 35 درصد از کل صادرات ایران به افغانستان از نظر ارزشی و بیش از 50 درصد از نظر وزنی از طریق گمرکات خراسان جنوبی صادر می شود.

وی با بیان اینکه از زمان تاسیس طالبان از مرداد ماه سال گذشته شاهد بی ثباتی در تصمیمات و سیاست های اقتصادی افغانستان هستیم، افزود: این بی ثباتی در فعالیت های اقتصادی و تجاری ایران و خراسان جنوبی اختلال ایجاد کرده است.

زاوانت از بازگشایی مرز ماهیرود از افغانستان خبر داد و گفت: برای فعال شدن بازارچه های استان نگاه ویژه ای داریم و پیگیری های لازم در این زمینه در حال انجام است.

وی از خراسان جنوبی به عنوان پایتخت ذخایر معدنی کشور یاد کرد و گفت: معادن خراسان جنوبی با ذخایر متنوع ظرفیت خوبی است که آینده بسیار روشنی را در حوزه معادن برای استان متصور است و شاهد حضور کشورهای مختلف به استفاده از این ظرفیت ها در استان خواهد بود

والی با تاکید بر لزوم فعال سازی اتاق بازرگانی استان های فراه و خراسان جنوبی گفت: در این راستا سرکنسول ایران در ولایت هرات افغانستان باید ما را یاری کند و استان فراه را در این زمینه تشویق کند تا جلسات تجاری بین دو کشور برگزار شود. اتاق های دو استان .خواهد شد.

وی افزود: تقاضای ما ایجاد کنسولگری یا ایجاد شعبه کنسولگری مشهد در خراسان جنوبی و ایجاد کنسولگری ایران در ولایت فراه است زیرا این دو موضوع مکمل یکدیگر هستند و این نیز یکی از خواسته های تجار افغان در جلسات مختلف است. . “

وی با اشاره به اینکه گازرسانی به روستای قلعه نظر افغانستان فرصت بسیار خوبی است، ادامه داد: صادرات سوخت به استان های هرات و فراه بسیار مهم است و در صورت تشکیل استان مستقل شیندان افغانستان، بازار یزدان ما فعال می شود.

به گفته وی؛ درخواست طرف افغانی تکمیل سرک ترانزیتی به ولایت فراه به طول 78 مایلی است که از مجموع 120 کیلومتر مسیر 55 کیلومتر آن باقی مانده است و تطبیق این طرح علاوه بر تعهد شورای اسلامی است. جمهوری ایران به افغانستان، جاده تجاری خراسان جنوبی را به کابل نیز خواهد آورد. کند و این زمان برای تجار افغان مقرون به صرفه تر خواهد بود.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید