در طرح حجاب متخلفان را مجبور به پرداخت جریمه فوری می کنیم/تخطی از قانون حجاب هزینه بر است.

در طرح حجاب متخلفان را مجبور به پرداخت جریمه فوری می کنیم/تخطی از قانون حجاب هزینه بر است.

احمد راستین می گوید: باید به سمت طرحی در خصوص حجاب برویم که به طور غیرمستقیم و هوشمندانه برای افرادی که قانون را رعایت نمی کنند مجازات های دقیقی در نظر گرفته شود و با ضمانت های اجرایی لازم آن را زیر پا بگذارند تا این افراد قانون شکنی نکنند. به اندازه قانون و زشتی قانون جسور باشید.

رویداد۲۴ محمد آیتی: احمد راستین، رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس در رویداد ۲۴ درباره قانون حجاب که در مجلس به بحث گذاشته شد، گفت: اخیرا گزارش تبصره ماده ۴۵ را در صحن مجلس خواندیم. این گزارش مربوط به نهادهایی است که در موضوع حجاب غیر فعال بوده و به تعهدات خود عمل نمی کنند. (مصوبه 820 شورای عالی انقلاب فرهنگی)

وی می‌گوید: امروز حکایت کم‌حجاب و کم‌حجاب نیست، بلکه دشمنان نقشه‌ای بسیار موشکافانه دارند تا کشور را به سمت بی‌ثباتی و بر هم زدن نظم اجتماعی بکشانند.

نماینده شهرکرد می گوید: حجاب در کشور ما یک قانون است و همه موظف به رعایت آن هستند و فردی که کشف حجاب می کند می خواهد قانون شکنی کند و می خواهد بگوید من قانون را قبول ندارم. قانون شکنی و بدنام کردن قانون آغاز تلاش برای برهم زدن نظم عمومی است. مسئولان نباید این اجازه را بدهند زیرا این وظیفه آنهاست که قانون را اجرا کنند و این وظیفه مجلس است که از اجرای قانون اطمینان حاصل کند.

راستینه می گوید: «متاسفانه امروز با امتناع های متعدد نهادهای مختلف در خصوص اجرای قانون حجاب مواجه هستیم.» در خواندن گزارش گفتم 19 دستگاه یا به ما گزارش نداده اند یا اقدامی انجام نداده اند. این وسایل اغلب کارکردهای مثبت، فرهنگی و غنایی دارند. فقط فاراژ نقش منفی دارد چون دستگاه ها به وظیفه خود عمل نمی کنند، همه از فاراژ انتظار دارند منفی عمل کند.

این اصولگرای مجلس می گوید: با توجه به توسعه اجتماعی باید موادی از قانون را تغییر دهیم. یعنی باید قانون را مؤثرتر کنیم. بنابراین باید به سمت برنامه‌ای برویم که در آن به‌طور غیرمستقیم و هوشمندانه، مجازات‌های دقیقی برای افرادی که قانون را رعایت نمی‌کنند و آن را زیر پا می‌گذارند، با تدابیر لازم الاجرا در نظر گرفته شود تا از قانون‌شکنی و زشتی‌ها جلوگیری شود. اینقدر شجاع نباش

وی می گوید: طرح جامعی با جزئیات فراوان در خصوص اجرای اصل 45 در کمیسیون فرهنگ مجلس تهیه و به هیئت مدیره ارائه کردیم. پیشنهاد دادیم ظرف سه هفته قوه قضائیه و دولت دو فوریت لایحه به مجلس ارائه کنند. اگر دولت به این تعهد خود عمل نکند، مجلس به تنهایی عمل می کند. این بسته نقشه راه است و آقایان باید آن را در لایحه قرار دهند و به مجلس بدهند. ما آمادگی داریم آن را تصویب کنیم و به دولت و قوه قضائیه کمک کنیم. در صورت عدم اقدام دولت، مجلس این طرح را تقدیم نمایندگان مردم می کند تا در مورد این طرح نظر داده شود و در کمیسیون فرهنگی تصویب و برای بحث مطرح شود.

راستین می گوید: از جزئیات طرح نمی گویم، اما چند اصل دارد. اصل اول این است که ما باید قانون را مؤثر کنیم. دوم، ما باید تدابیر اجرایی لازم را برای متخلفان تعیین کنیم. ثالثاً، از آنجایی که بحث افشای حجاب یک مقوله اجتماعی است، به جای جرم انگاری، به سراغ تخلفات و هزینه تخلفات برویم، یعنی مردم بلافاصله تاوان تخلفات خود را بپردازند. چهارم اینکه دولت ما یک دولت الکترونیکی است و باید ظرفیت دولت الکترونیک در بخش های مختلف به خدمت ما بیاید و به دلیل بستر این دولت و سیستم های هوشمند مردمی که به تعهدات قانونی خود در این زمینه عمل نمی کنند. هزینه ها و جرایم و ضمانت اجرا برای آنها مقرر شد پرداخت شود که این امر می تواند مصوبه 820 شورای عالی انقلاب فرهنگی را مؤثر کند.

سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس گفت: در این بسته به مولفه ها به قدری جامع نگاه شده است که متخلف را با قانون تمکین می کند. در سرتاسر دنیا بستری را فراهم می کنند که مجرم جرات نقض قانون را نداشته باشد و قانون شکنی برای او گران تمام شود. در هیچ کجای دنیا نمی توان قانون شکنی کرد. این یعنی روی آوردن به بی انضباطی و زیر پا گذاشتن امنیت اجتماعی. فرض بر این است که در سال 1402 کار جدی‌تر شود و مجلس به هیچ سازمانی اجازه نمی‌دهد نسبت به انجام تعهدات خود در خصوص گشایش حجاب سکوت کند.

دیدگاهتان را بنویسید