در کرمان به ازای هر 3800 اتحادیه یک بازرس وجود دارد


ساعت: 13:30
تاریخ انتشار: 09/03/1401
کد خبر: 1913391

معاون بازرسی و حمایت از حقوق مصرف کنندگان اداره کل کرمان:

محسن میرزایی گفت: با توجه به تعداد واحدهای صنفی در سطح شهر و شهرستان های کرمان و تعداد کم بازرسان، مردم حضور بازرس را در بازار احساس نمی کنند و تنها 12 بازرس در اتحادیه وجود دارد که به شکایات مردمی رسیدگی و رسیدگی می کنند. متاسفانه منجر به نارضایتی مردم شد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ یکی از معضلاتی که امروزه اکثر مردم کشور ما با آن مواجه هستند بحث گرانی و افزایش غیرقابل انکار آن است که در سال های اخیر اصطلاح تورم بیش از پیش در بحث های عمومی شنیده می شود.

تورم به معنای تداوم افزایش سطح عمومی قیمت ها در یک دوره نسبتاً طولانی است که بر خلاف تصور عامه با گران فروشی متفاوت است، بررسی تخلف گران فروشی و مرجع تخلف بازار با محسن میرزایی، معاون بازرسی و حمایت از حقوق مصرف کنندگان. اداره کل صنعت درباره معدن و تجارت استان کرمان به گفت و گو نشستیم.

محسن میرزایی معاون بازرسی و حمایت از حقوق مصرف کنندگان اداره کل صنعت، معدن و تجارت استان کرمان در گفتگو با راه آرمان در خصوص چالش های قیمت بازار و کنترل تورم گفت: بهترین واحد برای نظارت بر بازار. خود مردم است، بر اساس این کنترل بازار تنها با همکاری مردم امکان پذیر است.

وی با اشاره به فلسفه تشکیل بازرسی گفت: در سال ۱۳۷۷ بر اساس مصوبه مجمع تشخیص مصلحت نظام، دو نهاد تحت عنوان «سازمان بازرسی و نظارت بر قیمت کالاها و خدمات» و «تحریم های دولتی» با هدف رسیدگی به تخلفات اقتصادی تحت عنوان گران فروشی، کم فروشی، احتکار و رسیدگی به شکایات مردمی در این حوزه کشف شد.

میرزایی با بیان اینکه رسیدگی به گرانی وظیفه بازرسان نیست، تاکید کرد: گرانی مشکلی است که به دلیل تورم به وجود می آید اما در مورد گرانی متاسفانه تعداد شکایات مردمی بسیار کم است. .

وی تاکید کرد: مردم باید مطالبه گر باشند و نه تنها در بحث قیمت ها بلکه در همه حوزه ها هوشیارانه عمل کنند و نسبت به همه واکنش هایی که از بازار دریافت می کنند واکنش نشان دهند و خود سازمان را از تخلفات مطلع کنند.

معاون بازرسی صمت در خصوص نحوه و نوع بازرسی ها گفت: فعالیت های سازمان در دو اداره بازرسی از واحدها و خدمات بازرگانی و تولیدی در رسیدگی به شکایات مردمی خلاصه می شود و رسیدگی به شکایات مردمی به شرح زیر است. اولویت این معاونت

میرزایی افزود: با دستور وزیر، مرکز پاسخگویی در سازمان برای مشاوره و دریافت شکایات مردم در تمامی حوزه های برنامه ریزی، معدن، صنایع و تجارت به صورت حضوری، تلفنی و کتبی ایجاد شده است. جهت بررسی اعلام شود.

معاون بازرسی اداره کل صمت کرمان اذعان داشت: با توجه به تعداد زیاد واحدهای صنفی در کرمان و شهرستان ها و تعداد کم بازرسان، مردم حضور بازرس را در بازار احساس نمی کنند، به عنوان مثال تعداد بازرسان بیشتر است. بیش از 38 هزار واحد صنفی در شهر کرمان بر خلاف این تعداد اتحادیه تنها 12 بازرس هستند که شکایات مردم را بررسی و رسیدگی می کنند که متاسفانه نارضایتی مردم را در پی داشت.

وی با بیان اینکه زمان و روال رسیدگی به شکایات متفاوت است، گفت: برخی از شکایات مربوط به حوزه خدماتی از جمله مبل سازان، نقاشان و خودرو… برای بررسی به اتحادیه صنفی یا کارشناسان قضایی مربوطه ارجاع می شود که کمی زمان بگیرید.

میرزایی گفت: اتحادیه ها طبق نامه ای که از بازرسی دریافت می کنند در اسرع وقت به شکایت رسیدگی می کنند و این امر با حضور شاکی و شاکی انجام می شود و نظر اتحادیه و کارشناسان مبنایی است. رسیدگی به شکایات در بازرسی

معاون بازرسی صمت به روند رسیدگی به شکایات در دو مورد اشاره کرد و گفت: مورد اول سازش و مختومه شدن پرونده است که طبق بخشنامه سازمان حمایت از تولیدکننده و مصرف کننده انجام می شود و مورد دوم ارسال گزارش به اداره کل اصلاحات این وظیفه دولت است که رؤسای شعب مختلف تعزیرات حکومتی به موضوع جرم طبق قوانین رسیدگی و تصمیم گیری کنند.

وی افزود: بر اساس قانون استحصال کلیه محصولات کشاورزی، دامی، شیلات و لبنیات، سیاست گذاری، برنامه ریزی، تولید و نظارت بر سطح عرضه سازمان جهاد کشاورزی استان ها به اتحادیه های صنفی واگذار شده است. طرح های نظارتی متنوعی از جمله ویژه نوروز، ویژه سال تحصیلی جدید و ماه مبارک رمضان همزمان با طرح حفاظت در سراسر کشور اجرا می شود.

میرزایی به گشت های مشترک برای افزایش اثربخشی نظارت اشاره کرد و گفت: بازرسی ها باید در قالب گشت های مشترک با دستگاه های دولتی و سایر دستگاه های ذیربط حسب مورد انجام شود.

میرزایی دامه گزارش بازرسی های انجام شده در 6 ماهه اول سال 1401 را ارائه کرد و گفت: از تاریخ 1/1/1401 لغایت 30/7/1301 تعداد 7906 مورد شکایات مردمی گزارش شده که 6992 مورد آن تلفنی بوده است. به سامانه 124 متصل است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: 97 پرونده شکایت کتبی و 817 پرونده به صورت دیداری است که از این تعداد 5222 شکایت از افراد رسیدگی شده و 532 پرونده در دست رسیدگی است و 2152 پرونده نیز غیر قابل رسیدگی است. ردیابی شده و در صلاحیت معاونت بازرسی کل کشور نبوده و جنبه کیفری دارند که مدعیان باید از طریق هیأت حل اختلاف یا دادسرا اقدام لازم را انجام دهند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید