دستور احداث ۳ سد در کردستان از سوی رئیس جمهور صادر شد

وزیر نیرو:

وزیر نیرو در نشست مشترک شورای برنامه‌ریزی و توسعه و فعالان اقتصادی کردستان، از تصویب ۱۱ مصوبه در حوزه آب کردستان خبر داد و گفت: رئیس جمهور دستور احداث ۳ سد را در کردستان صادر کرد.


به گزارش خبرگزاری موج، علی‌اکبر محرابیان‌ عصر امروز در نشست مشترک شورای برنامه‌ریزی و توسعه و فعالان اقتصادی استان کردستان که در مجتمع فجر برگزار شد، اظهار داشت: در سفر نخست دولت به استان، 11 مصوبه داشتیم که 9 مصوبه اجرا و دو مصوبه در حال جدیان است.

وی افزود: آبرسانی به سنندج، عباس‌آبا  بانه، سید چراغ ویس، امیرآباد، آبرسانی به سقز، سنگ‌سیاه و فاز دوم تصفیه‌خانه سنندج بود.

وزیر نیرو با اشاره به اینکه در پروژه‌های استان کردستان نقاط ضعف شناسایی و در افتتاح طرح‌ها یک زنجیره کامل از بالا تا پایین مورد بررسی قرار گرفت، تصریح کرد: میزان بازده سرمایه‌گذاری و رضایتمندی مردم افزاش می‌یاید که می‌توان برای نمونه به سد چراغ ویس اشاره کرد که قبل از افتتاح آب به دست مردم رسید.

وی با اشاره به اینکه در 11 ماه گذشته انتقال آب از سد آزاد به تصفیه‌خانه  سنندج به اتما‌م رسید و رضایت 92 درصدی مردم را به دنبال داشت، افزود: تصفیه‌خانه دیواندره نیز امروز به بهره‌برداری رسید.

محرابیان با اذعان به اینکه در شرق استان راه نپیموده داریم، اظهار کرد: آبرسانی به بیجار باید از سد سیازاخ انجام و نیازمند اعتبار ویژه است که از رئیس‌جمهور انتظار مساعدت داریم.

وی بیان‌ کرد: تمام 70 روستا‌ی مسیر سد تالوار‌ از آب این سد بهره‌مند خواهند شد و برای صنایع و باغات و مجتمع گلخانه‌ای نیز محدودیتی نداریم.

وزیر ابراز داشت: باید اعتبارات بیشتری به شرق استان کردستان اختصاص یابد تا بتوانیم طرح‌های آبرسانی را به اتمام برسانیم.

به گفته وی، طبق دستور رئیس‌جمهور باید سه سد شیخ بشارت، نیاباد و کانی کوژان بانه احداث شود؛ مطالعات اولیه انجام و پس از طراحی کامل، عملیات انجام و به اتمام‌ می‌رسانیم.

محدابیان با اشاره به اینکه با اتمام این سدها 19 هزار هکتار آبگیری خواهد شد، خاطر نشان کرد: امروز 2700 هکتار از اراضی سد پایاب گاران و در سنگ سیاه نیز 1800 هکتار مورد بهره‌برداری رسمی قرار گرفت.

وزیر نیرو با بیان اینکه آبگیری سد ژاوه با 230 میلیون متر مکعب یکی از خواسته‌های مردم بود، که سال‌های سال به دلیل مشکلات زیست‌محیطی مانده بود، افزود: تا دو سه ماه آینده آبیگری را تکمیل کنیم.



آیا این خبر مفید بود؟


دیدگاهتان را بنویسید