دستکاری آمار و سرگیجه تورمی; آیا دولت رائزی گنج پیدا کرده است؟

دستکاری آمار و سرگیجه تورمی;  آیا دولت رائزی گنج پیدا کرده است؟

روز جدید بر اساس گزارش مرکز آمار ایران، تورم سالانه مرداد ماه 1401 حدود 41.5 درصد و تورم نقطه به نقطه مردادماه امسال به 52.2 درصد و تورم نقطه به نقطه در سه استان ایران رسیده است. و یعنی کرمان و اردبیل و آذربایجان غربی ها از 60 درصد گذشتند، ابراهیم رئیسی رئیس جمهور اعلام کرد که در سال اول ریاست جمهوری اش تورم 20 درصد کاهش یافت! این اظهارات عجیب رئیس جمهور در شرایطی است که مرکز آمار ایران تورم سالانه تا پایان مرداد 1400 را 45.2 درصد و نرخ تورم نقطه به نقطه مردادماه سال گذشته را 43.2 درصد اعلام کرده است.

پس از این صحبت های صالح آبادی رئیس جمهور، رئیس کل بانک مرکزی که ماه هاست انتشار بسیاری از گزارش های آماری را متوقف کرده، گفت تورم در دولت قبل به حدود 60 درصد رسیده است! به جز این تیم اقتصادی، دولت مدعی است که توانسته جلوی رشد نقدینگی را بگیرد و جلوی چاپ پول را بگیرد. ادعاهایی که البته با تداوم افزایش تورم و وضعیت قیمت ها در بازار کنونی همخوانی ندارد.

چند روز پیش ابراهیم رئیسی رئیس دولت سیزدهم در نشست خبری خود گفته بود که تورم در سال اول مدیریتش 20 درصد کاهش یافته است! وی گفت: تورم فعلی 40.5 درصد است. یعنی اگر بخواهیم شهریور 1400 را با شهریور امسال مقایسه کنیم که تقریباً 60 درصد بوده است. الان 40.5 درصد است.» این در حالی است که رئیس جمهور تورم شهریور سال گذشته را نزدیک به 60 درصد اعلام کرد، بر اساس اطلاعات مرکز آمار تورم در شهریور 1400 به 43.8 درصد رسید و مشخص نیست که آیا رئیس جمهور اعلام کرده است یا خیر. اشتباه در اعلام تورم آیا مراکز آماری تورم را دستکاری می کنند؟!

نکته دیگر اینکه مبنای مقایسه یک ساله طبیعتا باید شهریور امسال باشد، ماهی که تا مهرماه آمار تورم اعلام نمی شود و ظاهرا رئیس جمهور هم پیش بینی کرده است! با این حال، حتی اگر نرخ پایه رئیس جمهور تورم مردادماه باشد، مرکز آمار عدد مربوطه را 41.5 درصد گزارش کرده است. این یعنی یک درصد بیشتر از رقمی که رئیسی اعلام کرده است. اما بلافاصله پس از سخنان رئیس جمهور، رئیس کل بانک مرکزی با افشای آمارهای به ظاهر طبقه بندی شده به دفاع از رئیسی پرداخت. صالح آبادی نرخ تورم دوازده ماهه منتهی به شهریور 1400 توسط بانک مرکزی را 59.3 درصد اعلام کرد که تقریباً مشابه تورم 60 درصدی رئیس جمهور است. اما 16 درصد بیشتر از تورم اعلامی مرکز آمار است! وی ادامه داد: تورم 12 ماهه منتهی به مرداد ماه امسال توسط بانک مرکزی 40.1 درصد محاسبه شده است. این عدد بسیار نزدیک به آمار مرکز آمار و حتی کمی کمتر است!

محاسبه با هر پایه ای که رئیس جمهور می خواهد

محمدتقی فیاضی، کارشناس اقتصاد کلان در مواجهه با چنین تناقض آماری بانک مرکزی و مرکز آمار می گوید: بانک مرکزی به طور کلی آمارگیری را متوقف کرد. چون اعدادش خیلی بیشتر از مرکز آمار بود. حال ظاهراً رئیس جمهور اطلاعات بانک مرکزی را مبنای اول آمار قرار داده و صحت آن را پذیرفته است. اما برای پایه دوم، اطلاعات مرکز آمار صحیح فرض شده است! هنگام مقایسه دو رقم، نباید از دو منبع مختلف استفاده کرد یا هر دو منبع باید بانک مرکزی یا هر دو مرکز آماری باشد. اگر هر دو مرکز آماری هستند، کاهش 20 درصدی معنا ندارد و کاهش 2 یا 3 درصدی است اگر هر دو مبنا را در بانک مرکزی قرار دهیم، رئیس کل بانک مرکزی باید اسناد و جزئیات را منتشر کند، پس مشخص است که آمار تورم بانک مرکزی پارسال چیزی حدود 16 درصد با مرکز آمار تفاوت داشت اما الان این دو عدد به هم نزدیک شده اند؟ و ادامه می دهد: بانک مرکزی که از ابتدای دولت تاکنون آمار تورم را منتشر نکرده است چگونه ناگهان به فکر آمار افتاد؟ حالا اگر بخواهد آمار بدهد، آمار این سال ها را منتشر کند تا ببینیم چه شد که آمارها با آمار مرکز آمار 16 درصد تفاوت داشت و الان تفاوتی ندارد. حداقل از لحاظ فنی توضیح دهد که چه تغییراتی در محاسبه تورم چه در سبد کالایی و چه در روش ایجاد شده است و نکته دیگر اینکه در شرایط فعلی بانک مرکزی که باید فنی و یک مقام غیرسیاسی، اصلاً اظهارات رئیس جمهور را توجیه نمی کند، برای او خوب نیست.

وضعیت فعلی یک دستاورد نیست

البته اظهارات و ادعاهای رئیس کل بانک مرکزی به کاهش 20 درصدی تورم ظرف یک سال ختم نشد، وی همچنین گفت: بانک مرکزی سعی کرد ارتباط خود با دولت را کنترل کند و جلوی رشد ترازنامه ها را بگیرد. از جمله بانک‌هایی که شامل این می‌شود که بانک مرکزی دولت نباید از حقوق استفاده کند و بانک‌ها باید ماهیانه محدودیتی برای رشد ترازنامه خود داشته باشند. اقداماتی که از نگاه بهاءالدین حسینی هاشمی کارشناس مسائل بانکی بی نتیجه بود. این کارشناس با رد ادعاهای صالح آبادی درباره تحلیل خود از شاخص های کلان اقتصادی به شارک گفت: پس از حذف ارز ترجیحی با یک شوک تورمی مواجه شدیم، در شوک ها تورم به بالاترین حدی که می تواند می رسد، اما قطعا در همان نقطه متوقف نمی شود. فروکش می کند و در کانال پایین روندی باثبات را شکل می دهد.این یک رویه طبیعی است و کاری نیست که دولت انجام داده یا حاصل سیاستی بوده است.زمانی که دلار از 3000 تومان به 30000 تومان رسید تورم انواع و اقسام کالاها به 60 درصد و حتی بیش از 100 درصد افزایش یافت.وی ادامه می دهد: پس از این شوک، نرخ تورم کمی کاهش یافت و این امر در آن زمان طبیعی بود و دستاورد هیچ دولتی به حساب نمی آمد.هاشمی تاکید می کند: علت این کاهش پس از شوک تورمی این است که دیگر تقاضا برای کالاهای با قیمت‌های بالاتر وجود ندارد؛ بنابراین یکی از جنبه‌های تورم کشش تقاضا است و زمانی که قدرت خرید مردم به اندازه‌ای نباشد که آنها را کاهش دهد. و می توانند محصول را بالاتر از قیمت بخرند، البته قیمت به تدریج کاهش می یابد و تورم از 50، 60 درصد به فرضاً 40 درصد کاهش می یابد و الان دقیقاً همین اتفاق افتاده است. وی تاکید می کند: البته در شرایط فعلی اگرچه قیمت کالاها نسبت به قبل اندکی کاهش یافته است; اما تقاضایی برای آنها وجود ندارد، البته این کاهش تقاضا به دلیل تولید بیش از حد نیست. بلکه ناشی از کاهش قدرت خرید بود که باعث رکود شد.

آیا دولت رئیسی گنج پیدا کرد؟

این کارشناس همچنین ادعای دولت سیزدهم را کذب می خواند و می پرسد: چگونه دولت ادعا می کند که وام نگرفته است؟ اتفاق جدیدی افتاده؟ آیا درآمدهای مالیاتی خیلی زیاد است؟ آیا فروش نفت به اندازه ای بالاست که تفاوت بزرگی ایجاد کند؟ یا اینکه دولت ناخواسته دارایی های خود را فروخته است؟ یا مثلا هزینه هایتان را کم کردید؟ هاشمی در ادامه توضیح می دهد: نه تنها اتفاق تعیین کننده ای در دخل و خرج دولت رخ نداده است، بلکه حقوق کارکنان دولت افزایش یافته، هزینه های جاری دولت افزایش یافته و یارانه های جدید پرداخت شده است. در این شرایط دلیلی وجود ندارد که استقراض بانک مرکزی یا سیستم بانکی متوقف شود و یا پول های بدون وثیقه صادر نکنند. همچنین به گفته حسینی هاشمی، اگرچه قوانین و مقررات جدیدی در نظام بانکی وجود دارد؛ اما این قوانین جدید برای ایجاد تغییر در نرخ تورم کافی نبود و اکنون نیز بانک ها با کسری منابع مواجه هستند و از منابع بین بانکی استفاده می کنند. بنابراین واقعیت شاخص‌های کلان اقتصادی نشان می‌دهد که اتفاق خاصی برای جلوگیری از چاپ پول رخ نداده است و کنترل ترازنامه بانکی تنها باعث کاهش اندک سرعت گردش پول می‌شود. اما این تأثیری بر خلق پول ندارد.

عمیق شدن رکود باعث کاهش رشد نقدینگی می شود

حسینی هاشمی در مواجهه با آمار نقدینگی که گزارش دولت سیزدهم آن را در پایین ترین سطح 16 ماهه خود ترسیم می کند، می گوید: این هم دستاوردی نیست. نقدینگی همیشه در نوسان است. ممکن است با شروع پاییز و افزایش برخی فعالیت ها، حجم نقدینگی مجددا افزایش یابد و کاهش رشد نقدینگی در حد اهمیتی نباشد که بخواهند تورم را کنترل کنند. طبیعی است که وقتی رکود در بازار اتفاق می افتد، به دلیل کاهش اضافه برداشت، تقاضا برای نقدینگی کاهش می یابد و رشد نقدینگی کاهش می یابد. وی تاکید می کند: دلیل کاهش موقتی نرخ رشد نقدینگی کاهش تقاضا است و یکی از دلایل کاهش حجم نقدینگی فراوانی معاملات در یک ماه است وگرنه سازوکار دولتی در بانکداری سیستم خیلی مهم نبوده و تاثیر زیادی نداشته است، فقط برخی از تعاریف و عناوین تغییر کرده است.

مهر «کاملا محرمانه» روی درآمد و هزینه دولت

محمدتقی فیاضی نیز احساس کرد که ادعای دولت مبنی بر عدم استفاده از حقوق بانک مرکزی قابل تقدیر نیست. در این بیانیه آمده است: زمانی که دولت آمارهای مالی خود از جمله حساب‌های خزانه‌داری و گزارش‌های عملکرد را به‌عنوان «کاملاً محرمانه» مهر و موم می‌کند. اگرچه در سال‌های اخیر با تحمل دسترسی بیشتری مواجه بوده است، اما امکان تأیید استفاده یا عدم استفاده از مالیات توسط دولت وجود ندارد. همچنین مشکل فقط استفاده نکردن از حقوق نیست. بلکه دولت می تواند از منابع شرکت های دولتی نیز استفاده کند که نوعی استقراض است. بنابراین، تا زمانی که صورت مالی و گردش خزانه منتشر نشود، نمی توان اطلاع داشت; اما نتیجه تورمی است که همچنان در حال افزایش است و دو رقمی است. بر اساس اظهارات وی، نگاه کلان به اقتصاد نشان می دهد که در یک سال گذشته اقتصاد وارد رکود شده، تورم به طور مداوم بالا بوده و یک سوم درآمد سرانه ایرانیان کاهش یافته است. با افزایش متوسط ​​80 و 90 درصدی قیمت مواد غذایی در این یک سال، بسیاری از افراد فقیر قدرت خرید خود را به کلی از دست داده اند و در شرایط بسیار سختی برای امرار معاش قرار گرفته اند. فیاضی معتقد است در بحث تورم و جهش تورم باید به نسبت ها توجه کرد. یعنی توجه به افزایش قیمت کالاها; اما هزینه خدمات که دستمزد است به همان میزان افزایش نیافته است. در این شرایط حتی با کاهش نسبی تورم، در بلندمدت تحت الشعاع زندگی مردم قرار می گیرد.

همچنین در حالی که چندی پیش حجت الاسلام ابراهیم رئیسی از افزایش نرخ تورم دولت قبل از 60 درصد به 40 درصد خبر داده بود، روزنامه دولت در شماره امروز خود رقم دیگری را آورده است.

روزنامه ایران وابسته به دولت نوشت: طی سال گذشته نرخ تورم دوازده ماهه مناطق شهری از شهریور 1400 (معادل 45.1 درصد) با کاهش 4.2 واحد درصدی به 40.9 درصد در مرداد 1401 کاهش یافته است.

دیدگاهتان را بنویسید