این زوج در حیاط خود گنج پیدا کردند/عکس

این زوج در حیاط خود گنج پیدا کردند/عکس

Odbjørn Hyland و همسرش Ani هنگام حفاری در حیاط پشتی خانه خود در منطقه Setesdal نروژ با یک شی عجیب روبرو شدند که معلوم شد یک شمشیر قدیمی وایکینگ است. خانه هایلند و همسرش خانه ای بسیار قدیمی است که قدمت ساختمان اولیه آن به سال 1740 میلادی برمی گردد.

این زوج در حیاط خانه خود گنج پیدا کردند

هنگامی که هایلند چمن ها و خاک سطحی حیاط را تمیز می کرد، ابتدا با سنگی مستطیل شکل روبرو شد که در ابتدا مهم به نظر نمی رسید. سنگ را کنار گذاشت و به کندن ادامه داد. اما کمی پایین تر، یک جسم فلزی از زیر خاک بیرون آمد.

این زوج در حیاط خانه خود گنج پیدا کردند

(سنگ که روی قبر بود)

هایلند می گوید: «به آن نگاه کردم و شبیه تیغه شمشیر بود. وقتی آن را تا انتها بیرون کشیدم، دسته آن را دیدم و فهمیدم که واقعاً یک شمشیر است.

هیلند پس از کشف شمشیر متوجه می شود که سنگ مستطیل شکل در واقع یک سنگ قبر است و این شمشیر نوعی نذری است که همراه با یک مرده دفن شده است.

این زوج در حیاط خانه خود گنج پیدا کردند

(سایر اشیاء تدفین؛ از جمله تزئینات طلاکاری شده)

علاوه بر شمشیر، وسایل تدفین دیگری نیز در قبر یافت شد که از آن جمله می‌توان به مواردی تزیینی مانند قلاب کمربند، سوزن‌های طلاکاری شده و مهره‌های شیشه‌ای اشاره کرد.

هایلند پس از تمیز کردن شمشیر حفاری را متوقف کرد و موضوع را به مقامات محلی گزارش داد. روز بعد، یواخیم وینترول باستان شناس و یکی از کارمندان موزه تاریخ و فرهنگ در اسلو به خانه هایلند رفتند و موضوع را بررسی کردند. آنها تایید کردند که مقبره وایکینگ ها بوده است.

این زوج در حیاط خانه خود گنج پیدا کردند

باستان شناسان سن این یافته را بر اساس نحوه ساخت شمشیر تعیین کرده اند. قبضه این شمشیر به همان سبک و سیاقی ساخته شده است که در قرن نهم و اوایل قرن دهم یعنی بیش از هزار سال پیش رایج بوده است.

یواخیم وینترول می گوید: نحوه ساخت قبضه شمشیر در دوره های مختلف بسیار تغییر کرده است و به همین دلیل به راحتی می توانیم شمشیرهای دوره های مختلف از اوایل عصر آهن تا اواخر قرون وسطی را با شکل دسته آنها تشخیص دهیم.

دیدگاهتان را بنویسید