دست خالی آموزش و پرورش برای توضیح و پاسخگویی به سوالات دهه هشتاد

دست خالی آموزش و پرورش برای توضیح و پاسخگویی به سوالات دهه هشتاد

میثم نجاثه; مشاور تخصصی ویژگی های رفتاری دانش آموزان دهه 80 و وظیفه آموزش و پرورش در قبال این نسل تصریح کرد: در حال حاضر شاهد خلأ برنامه های وزارت آموزش و پرورش هستیم؛ در حالی که آموزش و پرورش در برنامه های آموزش و پرورش قرار دارد. در حالی که این وزارتخانه و سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی باید نسبت به آگاه سازی نسل جوانی که در آینده امور جامعه را در دست خواهند گرفت، اقدام کند.

وی افزود: در حال حاضر به آگاهی نسل نوجوان توجهی نداریم و لازم است عناوین استانداردی تهیه و آموزش جامعی ارائه شود.

وی با تاکید بر اینکه «اگر می خواهیم به نتیجه برسیم باید کار اساسی انجام شود، یعنی روند کار به گونه ای نباشد که مثلاً مدیر مدرسه از خلاقیت خود برای آگاه سازی دانش آموزان استفاده کند»، گفت: باید به این موضوع توجه شود. به عنوان یک وظیفه ملی».

نسل نوجوان مطالبه گر است

نجات خواه ادامه داد: نسل نوجوان مطالبه گر است و نیازمند پاسخ به سوالات خود است. قطعاً بین نسل ها تفاوتی در نیازها وجود دارد. در این شرایط اگر نسل نوجوان مطالبه و سوالی دارد باید به آن پاسخ داد و اتفاقاً این یکی از وظایف آموزش و پرورش است. ; اکنون فضای مجازی و برخی اطلاعات جعلی گریبان دانشجویان را گرفته است.

وی خاطرنشان کرد: برخی اطلاعات در فضای مجازی با هدف تأثیرگذاری بر مخاطبان ارائه می شود، وظیفه صداوسیما و آموزش و پرورش است که با این اطلاعات برخورد کنند و آگاهی را تضمین کنند.

نیاز به گفتگو

این مشاور با اشاره به اینکه نوجوانان برانگیختگی و انرژی بالایی دارند و مطالبه گر هستند، گفت: آزادی هایی که برای خود تعریف می کنند مناسب نسل خودشان است و شاید افرادی که چند دهه از آنها بزرگتر هستند نظر دیگری داشته باشند اما باید کاملا رعایت شود. به درستی و از زبان آنها با نوجوانان وارد گفتگو شد.

وی ادامه داد: اگر نوجوانی سوالی داشته باشد البته باید از مسئولین پاسخ بگیرد و اگر جواب منطقی باشد قطعا پذیرفته می شود.

نجات خواه خاطرنشان کرد: دانش آموزی که اکنون معترض است سوالاتی در ذهن خود دارد که آیا نوجوانی که ظاهرا مخالف برخی مسائل است اطلاعات لازم را دارد یا تحت تاثیر فضای مجازی و برخی حرف هاست؟ در این شرایط، آموزش و پرورش باید اطلاعات دقیق را به صورت اساسی و گسترده ارائه دهد. این اقدام باید توسط نماینده سازمان آموزش و پژوهش متوسطه برنامه ریزی و اجرا شود. وقتی حرکت فراگیر باشد، همه در یک جهت حرکت می کنند و نتیجه آن درختی قوی خواهد بود که با هر باد نمی لرزد.

وی در پاسخ به این سوال که کدام رشته ها می تواند پاسخگوی خواسته های دانشجویان و افزایش آگاهی باشد، گفت: برخی دروس تخصصی هستند و نمی توان انتظار داشت، اما در قالب دروسی مانند آمادگی دفاعی یا علوم اجتماعی می توان به مسائل روز، بالا بردن مطالبات دانشجویی و … پرداخت. آگاهی بالا بردن.

روش صحیح برنامه ریزی ادعاها

نجات با بیان اینکه در حوادث و اعتراضات اخیر شاهد حضور چند دانش آموزی بودیم که سال ها در سیستم آموزشی حضور داشتند، افزود: باید به این سوال پاسخ دهیم که چه خلأهایی در نظام آموزشی وجود دارد و چه چیزهایی وجود دارد. ما بیان نکرده ایم که باید انجام شود در اینجا ترسیم شده است. در حالی که باید در مدارس تدریس کنیم، اگر دانش آموزی درخواستی دارد یا با موضوعی مخالف است، باید راه درست را بداند.

تشکل های دانشجویی بدون نفوذ

این مشاور مدرسه در مورد نقش تشکل های دانش آموزی در اطلاع رسانی دانش آموزان گفت: ابتدا باید میزان اختیارات، وسعت امکانات و رسمیت تشکل ها بررسی شود. این که تشکل های دانشجویی تا چه حد البته نه تنها توانایی مالی دارند، مثلاً سازمان های دیگر تا چه اندازه تشکل ها را می شناسند و از ظرفیت آن ها استفاده می کنند.

وی یادآور شد: بسیاری از دانش آموزان عضو تشکل ها نیستند، از سوی دیگر فرصتی برای اجرای برنامه آنها در مدارس وجود ندارد و اگر برنامه داشته باشند به سوالات دانش آموزان پاسخ داده می شود؟ به نظر می رسد برخی تشکل های دانشجویی تا حد زیادی ساختارهای تشریفاتی و ناکارآمدی دارند.

دیدگاهتان را بنویسید