دشمن با هوش مصنوعی جوانان ما را می برد/ لزوم ارتقای سواد رسانه ای مردم


ساعت: 16:15
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۷/۲۷
کد خبر: 1904403

مهین متولی گفت: اخبار جعلی با روش های فریبنده به افکار عمومی القا می شود و در سایه سواد رسانه ای ضعیف، لایه های خاکستری را به راحتی با خود می برند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ مهین متولی، دکترای علوم ارتباطات در گفتگو با خبرنگار تیتریک گفت: در دورانی زندگی می کنیم که اخبار جعلی با اخبار جعلی سعی در تسخیر مغزها دارد.

وی ادامه داد: اخبار جعلی با روش های فریبکارانه ارائه و به افکار عمومی القا می شود و در سایه سواد رسانه ای ضعیف، اقشار خاکستری را به راحتی با خود می کشاند.

متولی افزود: در عصر تکنولوژی رسانه ای که اولین روایت را به مردم ارائه می کند برنده است و آن محتوا 80 درصد درست یا جعلی است.

این کارشناس گفت: متأسفانه علیرغم اینکه این یک دروغ مجازی بود، در مورد مهسا امینی از آنجایی که دشمن راوی اول بود، این خبر به راحتی اذهان عموم مردم را گرفت، هرچند کذب بود.

وی تصریح کرد: اصل فیلم پلیسی در دوربین های ما قرار گرفت اما با 3 روز تاخیر در رسانه ها منتشر شد و مردم از فرصت 3 روزه برای طوفان فکری و به خورد مردم روایت های کذب استفاده کردند.

ولی امر ادامه داد: پس از انتشار خبر فوت مهسا امینی، دشمن بسیار زیرکانه فیلمی از کادر درمانی مهسا امینی منتشر کرد تا احساسات مردم را وارد این جریان کند که احساسات مردم را جریحه دار کرد.

این کارشناس افزود: 24 ساعت از اکران فیلم می گذرد و با انتشار آن در تمامی کانال ها و گروه ها جعلی بودن این فیلم که مربوط به بیمار مرگ مغزی است تایید شد.

وی تاکید کرد: بنابراین در عصر رسانه های خبری جعلی با استفاده از هوش مصنوعی ابتدا ذائقه مخاطبان آن شهر و روستا را شناسایی و بر اساس آن محتوا تولید می کنند.

متولی گفت: مردم کشور ما بسیار احساساتی هستند و دشمن در زمان رژیم مهسا امینی با علم به ذائقه مردم ایران این سناریو را اجرا کرد.

این کارشناس ادامه داد: نیاز به نهادینه شدن دوره های سواد رسانه ای از مقطع ابتدایی تا دانشگاه و دکتری است و کتاب های درسی با این اهمیت باید با توجه به سن دانش آموزان به روز شده و توسط متخصصان رسانه تدریس شود.

وی با بیان اینکه متأسفانه نظام آموزشی ما به روز نیست و دشمن از این موضوع سوء استفاده می کند، تصریح کرد: بسیاری از کتاب های نظام آموزش و پرورش به روز نیستند و باید بر اساس فناوری به روز شوند و کتاب های قدیمی از مجموعه حذف می شوند. و کتاب های مناسب حذف می شود و علم جایگزین آن می شود.

متولی تاکید کرد: سال هاست که مقام معظم رهبری نسبت به نفوذ دشمن و تخریب در فضای مجازی هشدار داده اند، اما عمل نکردن مسئولان به حرف ولی امر جامعه باعث نفوذ دشمن در اذهان جوانان ما شده است.

این کارشناس ادامه داد: جنگ سایبری و رسانه ای دشمن علیه کشورمان علنی شده و فیلترینگ جوابگو نیست زیرا استفاده از فیلترشکن در کشور ما سه برابر شده است.

وی افزود: باید برای ساماندهی فضای مجازی کشور برنامه ریزی اساسی کرد چرا که قسمت قابل توجهی از نفوذ ما به دولت دوازدهم غربی برمی گردد.

متولی در پایان خاطرنشان کرد: اگر امروز برنامه ای برای مقابله با جنگ سایبری دشمن نداشته باشیم، فردا جوانان کشور سناریوی استکبار را در کشور پیاده می کنند، پس باید از خواب و روز کاری بیدار شویم و شب، برای رسیدن به استقلال در فضای مجازی.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید