نهضت سواد رسانه ای انقلاب راه اندازی شود/ استفاده از ظرفیت بسیج در آموزش سواد رسانه ای


ساعت: 11:47
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۹/۰۱
کد خبر: 1912811

اهمیت آموزش سواد رسانه ای در بین تمام اقشار جامعه به اندازه ای است که به افراد اجازه می دهد با هویت مناسب وارد فضای مجازی شوند و بتوانند در مقابل انبوه اخبار تصمیم درستی بگیرند و خبر اصلی را از جعلی تشخیص دهند. اخبار.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از فردا پدرخوانده، هر روز مطالب اجتماعی، سیاسی و فرهنگی زیادی و یا حتی اخبار مربوط به افراد و بازیگران مشهور در طول روز منتشر می شود که برخی از آنها شایعات فاحشی هستند و صحت ندارند. در سال های اخیر بسیار دیده ایم که صحبت های افراد در شبکه های رسانه ای مخدوش می شود که با کم و زیاد شدن این کلمات، معنای کلی خبر به کلی تغییر می کند. رسانه قدرت انتشار اخبار و مطالب را در کمترین زمان ممکن و با بالاترین کیفیت دارد و این هنر و بینش مخاطب است که می تواند واقعیت را از شایعه تشخیص دهد.
رسانه ها ابزاری قدرتمند و گسترده در دنیای امروز هستند و اهمیت آن به حدی است که رسانه ها همواره با یکدیگر رقابت می کنند تا جایی که رسانه ها توانسته اند در این سال ها به ابزاری سیاسی تبدیل شوند و افکار مردم را در اختیار بگیرند. جامعه و تا حدودی تسلط خواهد یافت تا آنها را به مرحله جنگ نرم برساند.
در واقع رسانه ها تیغ دولبه ای هستند که می توانند در یک چشم به هم زدن یک شایعه را به واقعیت تبدیل کنند و بالعکس. در سال‌های اخیر سوءاستفاده‌های زیادی از رسانه‌ها صورت گرفته است که منجر به تلفات جانی و جانی بسیاری از مردم در این راه شده است. بنابراین، اگرچه ایران به دلیل وفور رسانه های مجازی هدف این جنگ نرم است، اما سواد رسانه ای به عنوان یک موضوع مهم مغفول مانده و با ضعف هایی همراه است.

53546fc8 55c5 4c30 8052 8481a990f7cd خبر خاکستری

نقش سواد رسانه ای در جایگاه ها و پیام ها
رهبر معظم انقلاب در خصوص سواد رسانه ای و فضای مجازی بارها در سخنان خود تاکید کرده و در مورد اهمیت این فضا بسیار صحبت کرده اند. از این رو سید محمود موسوی کارشناس فضای مجازی در گفتگو با خبرنگار فردا پدرخوانده وی با اشاره به تاکید رهبری بر تربیت نسل جدید در مواجهه با فضای مجازی، بیان کرد: امروز قبل از اینکه وارد فضای مجازی شویم و در این زمینه شروع به فعالیت کنیم، باید آموزش ها و مهارت های سواد رسانه ای را فرا بگیریم.
وی ادامه داد: افرادی که مهارت های رسانه ای را به درستی یاد گرفته اند، نگرش و عملکرد صحیحی در خصوص پیام ها و سواد رسانه ای خواهند داشت.
موسوی خاطرنشان کرد: در سال های گذشته اقدامات خوبی در زمینه آموزش سواد رسانه ای در کشور انجام شده اما کافی نیست.

از بسیج مردم می توان برای آموزش سواد رسانه ای به همه استفاده کرد
همچنین در این خصوص سید مریم سیادت کارشناس، محقق و مدرس سواد رسانه ای گفت: بارها رهبری در مجموعه های مختلف بر اهمیت فضای مجازی و آشنایی با این فضا برای تامین امنیت روانی افراد در فضای مجازی تاکید کرده اند. بنابراین برای این منظور و آگاهی و توانایی ورود به فضای مجازی باید آموزش سواد رسانه ای در بین تمامی اقشار جامعه به ویژه در مدارس انجام شود تا افراد با هویت صحیح وارد این فضا شوند تا تاثیر منفی کاهش خواهد یافت.
وی درباره چالش ها و راهکارهای توسعه سواد رسانه ای در ایران در پرتو بسیج توده ای گفت: همه ما در عصر فناوری و دنیای فناوری زندگی می کنیم و در واقع با توجه به تعاملات و نیاز موجود کارها از طریق اینترنت انجام می شود. ، همه ما در فضای مجازی خود زندگی می کنیم. می کشیم بنابراین وقتی به شدت در این فضا حضور داریم لازم است مهارت حضور در شبکه های اجتماعی را داشته باشیم تا اثربخشی مثبت و استفاده بهینه از این امر داشته باشیم. فضا.
به گفته این معلم سواد رسانه ای، آموزش رسانه ای برای فرزندانشان در عصر تکنولوژی ضروری است، همانطور که والدین عزیز آموزش را از بدو تولد فرزندشان می دانند و در این بین همه سازمان ها و نهادهایی که می توانند به آنها کمک کنند باید این کار را انجام دهید تا آموزش و سواد رسانه ای در قالب آموزش رسانه ای به کودکان و سایر افراد جامعه منتقل شود. زیرا در این عصر رسانه، حضور مناسب در فضای مجازی بسیار مهم است.
این مدرس سواد رسانه ای تصریح کرد: به مربیان و مربیانی نیازمندیم که به مبحث سواد رسانه ای و نحوه آموزش آن تسلط داشته باشند و با وجود اینکه آموزش هایی در این زمینه برای تربیت مربی سواد رسانه ای وجود دارد اما برای آموزش همه اینها امکان پذیر است. بسیج کردن. مردم از طریق این معلمان و مربیان، سواد رسانه ای در سنین مختلف و در واقع از ابتدا کمک گرفتند زیرا آموزش صحیح رسانه ای در عصر رسانه بسیار مهم است.

103620a5 01b3 439c 83a6 94dbbb9fb886 خبر خاکستری

اما امروزه به جای جلوگیری از ورود اطلاعات به صورت فیزیکی، زیرساختی یا قانونی به فضای مجازی، باید با افزایش سواد رسانه ای در مواجهه با این حجم عظیم اطلاعات، افکار عمومی را آگاه کنیم تا مردم بتوانند اخبار جعلی را از اخبار واقعی تشخیص دهند.

آگاهی رسانه ای فضای مجازی را واکسینه می کند/ مهارت های سواد رسانه ای خواسته عصر امروز است
بنابراین گزارش، دکتر سید مرتضی اسماعیلی طبا در گفتگو با خبرنگار قم فردا، با اشاره به نقش سواد رسانه ای در انبوه اطلاعات موجود در فضای مجازی امروز، اظهار داشت: امروزه موضوع سواد رسانه ای بسیار حائز اهمیت است. سواد رسانه ای یکی از مواردی است که می تواند مخاطب را واکسینه کند.
وی ادامه داد: به جای اینکه ورود اطلاعات به فضای مجازی کشور را به صورت فیزیکی و زیرساختی یا قانونی و قانونی بپذیریم، می توانیم با افزایش سواد رسانه ای جامعه را در برابر این حجم وسیع اطلاعات واکسینه کنیم.
عضو شورای فرهنگی کل استان قم خاطرنشان کرد: باید افراد را به مهارت هایی مسلح کنیم که حجم بالایی از اطلاعات را دریافت کنند، اما بتوانند اطلاعات درست را شناسایی کنند، پیام های رسانه ای را تحلیل کنند و بتوانند برای تشخیص منابع خبری واقعی از منابع خبری جعلی.
دبیر انجمن سواد رسانه ای استان قم با اشاره به اهمیت آموزش سواد رسانه ای در مدارس گفت: در کشورهای خارجی به سواد رسانه ای در همه مقاطع تحصیلی اهمیت داده می شود و تدریس می شود اما در ایران در پایه دهم سال 1394 شاهد آن بودیم. کتابی به نام «آموزش سواد رسانه ای» نوشته شد و در اختیار دانش آموزان قرار دارد.
وی ادامه داد: وزارت آموزش و پرورش یکی از وزارتخانه های مهم در این زمینه است که می تواند سواد رسانه ای را در تمامی مقاطع تحصیلی آموزش دهد و همچنین وزارت علوم می تواند این موضوع را در تمامی رشته های دانشگاهی گنجانده باشد. بیایید سواد رسانه ای دانش آموزان را ارتقا دهیم.
اسماعیلی طبا با اشاره به اینکه امروزه سواد رسانه ای بسیار ضروری است، تصریح کرد: سواد رسانه ای یکی از مهارت های اساسی زندگی در قرن امروز است. مهارتی که باید به مردم آموزش داده شود تا شاهد استفاده بهینه از رسانه با کمترین آسیب باشند.
وی تاکید کرد: هر چه سطح سواد رسانه ای مردم در یک کشور بالاتر باشد قطعا آسیب های ناشی از سوء استفاده از رسانه ها کاهش می یابد.

f03bbd8c 2da5 4ecb 9800 49ddccabdee3 خبر خاکستری

نهضت سواد رسانه ای انقلاب باید راه اندازی شود
در همین حال حسین دولت، پژوهشگر سواد رسانه ای اظهار داشت: پس از از بین رفتن رسانه های جمعی و ظهور تک تک رسانه ها، ضرورت و اهمیت سواد رسانه ای حساسیت بیشتری پیدا کرد. بنابراین فارغ از سواد، سن و نوع نگاه مردم به دنیا، این توانایی را پیدا کردند که نظرات و نظرات خود را در فضای مجازی و مجازی به اشتراک بگذارند که نشان می دهد باید به سمت یادگیری سواد رسانه ای حرکت کنیم تا بتوانیم بین میلیون ها نفر ارتباط برقرار کنیم. پیام ها. با تولید در این فضا، اجازه دهید پیام های تولید شده را رمزگشایی کنیم و آگاهانه درک کنیم که سواد رسانه ای به این هدف کمک زیادی می کند. زیرا می توانیم از رسانه ها برای نفع خود و زندگی خود استفاده کنیم و از خطرات آن فاصله بگیریم.
دوالت گفت: «اول انقلاب کم سواد و بی سوادی در کشور وجود داشت و بعد نهضت سوادآموزی شکل گرفت و الان باید نهضت سواد رسانه ای انقلاب را راه اندازی کنیم.» البته مقداری کار شد. در این راستا انجام شد و سازمان های مختلف از جمله بسیج فعالیت های جدی داشتند. اما نیاز است با هم افزایی این نهضت تقویت شود و با همان کیفیت و قدرت نهضت سوادآموزی در اوایل انقلاب منجر به کسب سواد رسانه ای در دوره های مختلف شود.

استفاده از ظرفیت بسیج در آموزش سواد رسانه ای
پس از انقلاب، دشمنان به طرق مختلف برای مقابله با آرمان‌ها و ارزش‌های مردم ایران تلاش کردند و رهبری بارها از عباراتی شبیه خون فرهنگی و نفرت فرهنگی استفاده کردند که دشمن اعتقادات و اعتقادات مردم را هدف قرار داده است. و همه آنها در قالب مفهوم جنگ نرم بصیرتی و قابل توضیح است. بنابراین در تمام این سال ها همه شاهد بوده اند که دشمن با استفاده از ظرفیت قدرت نرم که مهمترین آن رسانه است، اهداف خود را دنبال می کند که بی اعتمادی، ناامنی، ناامیدی، تضعیف بنیان خانواده و مشکلات عقیدتی است. ، و با این سبک جنگ نرم سعی می شود از طریق رسانه ها نفوذ کند.
در حال حاضر جنگ روایتی در جریان است که بسیار تاثیرگذار است و نیاز به عزم مردم و حمایت همه جانبه دارد. در هفته بسیج قرار داریم و بسیج در تمامی ادوار مختلف با مشارکت همگان، مسئولانه و متعهد کارنامه های خوبی از خود به جای گذاشت که از جمله آن ها می توان به دوران کرونا اشاره کرد که در این راه مردم توانستند بر چالش های دوران فائق آیند. کرونا و به همین دلیل در این برهه نیاز به بسیج همگان است تا همه مردم برای مقابله با جنگ رسانه ای آماده شوند.

حسین حیدری
انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید