استفاده از ظرفیت بسیج برای شناسایی افراد بی سواد در مناطق محروم

ساعت: 17:12
تاریخ انتشار: 14/01/1400
کد خبر: 1794239

معاون سوادآموزی اداره کل آموزش و پرورش استان زنجان اعلام کرد:

معاون سوادآموزی اداره کل آموزش و پرورش استان زنجان با تاکید بر اینکه برقراری عدالت آموزشی یکی از اهداف اصلی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش است، گفت: از ظرفیت بسیج برای شناسایی افراد بی سواد در اقشار ضعیف استفاده می شود. مناطق.”

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از موج بیانی; علی حیاتی امروز در نشست خبری هفته نهضت سواد آموزی با گرامیداشت یاد و خاطره معمار کبیر انقلاب اسلامی، اظهار داشت: 42 سال پیش امام خمینی(ره) فرمانی مبنی بر تأسیس نهضت سوادآموزی و سوادآموزی برای آحاد جامعه صادر کردند.

وی با اشاره به تقویم هفتگی نهضت سوادآموزی از اول تا هفتم آذرماه سال جاری خاطرنشان کرد: نشست های سوادآموزی و رسانه ای، سوادآموزی و فرهنگ ایثار و شهادت، سوادآموزی و ترویج فرهنگ نماز و انتظار، سوادآموزی و تکریم فعالان حوزه حوزه، سوادآموزی و فرهنگ کتابخوانی، سوادآموزی و ستاد و همچنین سوادآموزی و تجدید میثاق با آرمان های رهبر معظم انقلاب و بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی از موضوعات این هفته است.

حیاتی با اشاره به اهمیت فراوان سواد در فرهنگ غنی اسلامی گفت: به جای آموزه های آسمانی به ویژه قرآن کریم بر سواد، علم و دانش تاکید شده است و سواد و کتابت از مواردی است که قرآن کریم دارد. بهشتی بر پیامبر(ص) نیز می خواند.

وی با بیان اینکه اکثر مسلمانان در زمان پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم از طبقه فقیر و استثمار شده بودند، افزود: آزادی خود را بر سر تحصیل تعدادی از مسلمانان و پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) گذاشتند. و صلوات الله علیه) از هر فرصتی برای تربیت مردم استفاده می کردند.

* بی سوادی یکی از بیماری های اجتماعی است

معاون سوادآموزی اداره کل آموزش و پرورش استان زنجان با بیان اینکه امام خمینی (ره) بلافاصله پس از پیروزی انقلاب اسلامی به همه آحاد جامعه دستور داده اند که به پا خاستند و از هر فرصتی برای مبارزه با بی سوادی استفاده کنند، گفت: نشانه دوراندیشی حضرت راحیل است زیرا امروزه بی سوادی یکی از بیماری های اجتماعی است.

وی گفت: آمار نیز ثابت می کند که بی سوادی یکی از آسیب های جامعه است.

حیاتی گفت: به دستور امام راحل، بی سوادی را یک پدیده اجتماعی می دانیم.

* 95 درصد جمعیت استان زنجان باسواد هستند

معاون سوادآموزی اداره کل آموزش و پرورش استان زنجان با اشاره به وضعیت استان گفت: گروه هدف ما در نهضت سوادآموزی افراد 10 تا 49 ساله هستند که 40 سال پیش (سرشماری 1355) 30.38 درصد بوده است. ، که امروز طبق سرشماری سال 1395 به 84.83 درصد رسیده است.

وی افزود: در فاصله سال های 1355 تا 1395 جمعیت این گروه سنی 54.45 درصد افزایش یافته است.

حیاتی با بیان اینکه بر اساس آخرین سرشماری سال 1395، جمعیت باسواد استان زنجان 95.1 درصد است، گفت: البته جمعیت باسواد استان هم اکنون بیش از این آمار است زیرا در 5 سال گذشته افزایش یافته است، اما ملاک آمار مربوط به آخرین سرشماری است.

وی با اشاره به درصد اختلاف جمعیت باسواد بر حسب جنسیت، خاطرنشان کرد: شکاف بین نرخ باسوادی زنان و مردان طی 40 سال گذشته از 33.5 درصد در سال 1355 به 13.6 درصد در سال 1395 کاهش یافته است که به عبارتی این تفاوت است. در طول دوره 19.1 درصد بود.

حیاتی با اشاره به شکاف باسوادی بین جمعیت شهری و روستایی گفت: شکاف باسوادی بین جمعیت شهری و روستایی نیز از 33.5 درصد در سال 1355 به 13.6 درصد در سال 1395 افزایش یافته و به 19.9 درصد کاهش یافته است.

* کاهش بی سوادی در راستای عدالت آموزشی است

معاون سوادآموزی اداره کل آموزش و پرورش استان زنجان با بیان اینکه این کاهش بی سوادی در کشور در راستای برقراری عدالت آموزشی است، گفت: ایجاد عدالت آموزشی از اهداف اصلی سند تحول بنیادین است. در آموزش و پرورش .

وی افزود: یکی از مصادیق مشخصی که امروزه آموزش و پرورش به دنبال آن است، ارائه عدالت آموزشی به عنوان فرصت دوم برای افرادی است که به دلایلی از فرصت اول استفاده نکرده اند.

حیاتی با اشاره به موفقیت های استان زنجان در 2 سال گذشته گفت: زنجان با کسب رتبه بسیار خوب در ارزیابی عملکرد سالانه و 2 باسواد استان زنجان در مسابقه مقاله نویسی در زمره استان های کشور است. آنها برنده ریاست جمهوری این کشور شدند.

این مسئول خاطرنشان کرد: در حوزه تولید محتوا نیز کتاب مدیریت خانواده برای بانوان و دختران عشایر تهیه شد و محتوای آموزشی ویژه کشاورزان و سوادآموزی استان زنجان به دلیل فعالیت در راستای ترویج فرهنگ مطالعه و کتابخوانی در سال گذشته اهدا شد.

وی ادامه داد: یکی از سوادآموزان استان زنجان به نام فاطمه کاظمی نیز به عنوان سوادآموز برتر کشوری در دوره انتقال معرفی شد.

* از چشم انداز سواد این است که بی سوادی را به صفر برساند و سواد را به 100 درصد برساند.

معاون سوادآموزی اداره کل آموزش و پرورش استان زنجان با بیان اینکه چشم انداز ما برای کار آینده این است که بی سوادی را به صفر و باسوادی را به 100 درصد برسانیم، گفت: یکی از راهکارهای این چشم انداز استفاده از ظرفیت است. همه نهادهای استان «بر اساس فرمایشات امام خمینی (ره) به ما کمک کنید.

وی گفت: راهبرد دیگر این است که رسانه ها تمام دستگاه ها را برای کمک به سوادآموزی بسیج کنند. راهبرد بعدی سوادآموزی مدرسه محور است.

حیاتی خاطرنشان کرد: اگر تا دیروز مدیران خدمات آموزشی و تربیتی برای دانش آموزان ارائه می کردند امروز موظف هستند نسبت به اولیای دانش آموزان بی تفاوت نباشند.

وی با اشاره به سامانه سوادآموزی کلی گفت: این سامانه امکان دسترسی مدیران مدارس را فراهم می کند که با تکیه بر سامانه می توانند از تعداد بی سوادان اول و والدین آنها بی سواد مطلع شوند.

حیاتی بیان کرد: در این رویکرد اولویت آموزش والدین بی سواد به مدیران و مدیران مدارس داده شده تا نسبت به آموزش بی سوادان اقدام کنند.

معاون سوادآموزی اداره کل آموزش و پرورش استان زنجان با بیان اینکه برای پوشش بی سوادان از سوی سازمان حجمی به استان اختصاص داده شده است، گفت: دوره های تجمیع به ترتیب مهم ترین دوره سوادآموزی است یعنی 1900 نفر ما داریم. باید کلاس ها را جذب کند.

* انعقاد تفاهم نامه با بسیج سازندگی

وی سامانه سوادآموزی کل را یکی از راه های شناسایی بی سوادان دانست و افزود: امسال تفاهم نامه ای با سازمان بسیج سازندگی سپاه استان منعقد شد تا به ظرفیت پایگاه های این سازمان در شناسایی افراد بی سواد در روستاها کمک شود.

حیاتی گفت: از همه فرصت ها استفاده می کنیم تا حتی یک فرد بی سواد هم در منطقه حضور داشته باشد از طریق کارشناس داخلی به سراغش می رویم و جذب می کنیم.

وی با اشاره به تاثیر آموزش رسمی و غیررسمی در دوران شیوع ویروس کرونا گفت: اگرچه برخی از مدارس به دلیل حضور فیزیکی تعطیل شدند، اما آموزش و پرورش هرگز تعطیل نشد و پدیده آموزش مجازی نیز در این نهضت به وجود آمد. این کار به صورت مجازی، گاهی تلفنی و گاهی به صورت انفرادی انجام می شد.

حیاتی افزود: وضعیت تاج گذاری نشان داده است که همکاران ما نسبت به زمانی که در کلاس ها حضور داشته اند تلاش بیشتری کرده اند که آمار و درصد پذیرش نیز گواه آن است.

* سوادآموزی کاملا رایگان است

معاون سوادآموزی اداره کل آموزش و پرورش استان زنجان با بیان اینکه فقر و بی سوادی در طول تاریخ بشریت موازی با یکدیگر بوده اند، گفت: هدیه ای نیز از سوی سازمان اهدا خواهد شد.

وی با اشاره به فعالیت بالغ بر 270 نفر در استان در زمینه سوادآموزی گفت: از این تعداد 172 نفر معلم و مابقی همکار فرهنگی هستند، ضمن اینکه امسال دانش آموزان، معلمان و کارمندان و بازنشستگان سایر دستگاه های دولتی را مردمی خواندیم. که برای همکاری با ما آموزش دیده اند.

حیاتی افزود: برخی از همکاران در روستاهای دورافتاده که اکثر افراد بی سواد در آنجا هستند کار می کنند و صبح ها با آموزش رسمی و کلاس های غیررسمی به بی سوادان آموزش می دهند.

وی ادامه داد: همچنین آموزش های انفرادی داریم که افراد باسواد خانواده می توانند به افراد بی سواد آموزش دهند.

معاون سوادآموزی استانداری زنجان گفت: همه ساله از همه دستگاه‌های دولتی می‌خواهیم افرادی را که در سال‌های گذشته در کلاس‌های سوادآموزی تحصیل کرده‌اند و امروز درجات عالی دریافت کرده‌اند را معرفی کنند تا به موقع از هفته نهضت سوادآموزی تجلیل شوند.

وی با اشاره به اینکه از ظرفیت تعریف شده استان برای پوشش سوادآموزی در سال گذشته به 1469 نفر معادل 70 درصد رسیده است، گفت: 58 درصد از کل ظرفیت امسال تاکنون محقق شده است که همچنان فرصتی برای ثبت نام و افزایش پوشش در آنجا است.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید