دلارهای پس از احیای برجام کجا خرج می شود؟

دلارهای پس از احیای برجام کجا خرج می شود؟

روز جدید : حجت الاسلام وحید هروآبادی از روحانیون نزدیک به محمود احمدی نژاد در یادداشتی به انصاف نیوز درباره احتمال حامیان برجام و منابع مالی دریافتی خود نوشت:

از ضرب‌الاجل اول مارس تا خبر رویترز، پیش‌نویس 20 صفحه‌ای مواضع دو مذاکره‌کننده نشان می‌دهد که احتمالاً توافقی در قالب احیای برجام بین جمهوری اسلامی و پنج به‌علاوه یک به دست می‌آید و متن‌بندی‌ها می‌شود. قدم به قدم باشد

برای بسیاری اصل چنین توافقی در غیاب مذاکره کنندگان نام آشنا بعید به نظر می رسید، اما در غیاب آنها و تا زمان روی کار آمدن دولت جدید با کمترین مشارکت در تاریخ جمهوری اسلامی و بیشترین تعداد آرای باطل 1400 رای توانست به آمریکا برسد. پشت میز بنشینید و مذاکرات را برای احیای برجام به پایان برسانید، زیرا اگر ترامپ فرصت مذاکره داشت، به نظر من نویسنده در این چارچوب به توافق می رسید یا اینکه ترامپ، وزیر امور خارجه و سایر مقامات بارها تصمیم گرفته اند که با او مذاکره کند ایران صحبت می کند.

در غیاب اطلاعات واقعا چه اتفاقی در بردجام افتاد؟ در جریان احیای برجام چه گذشت؟ چه چیزی را رها کردید؟ در نتیجه چه چیزی به دست آوردیم؟ و چه چیزی را رها کرده ایم؟ مذاکرات حاشیه ای با کره جنوبی حاکی از این است که دو اتفاق محتمل است: یکی اینکه در گام های اول بخشی از ارز جمهوری اسلامی از کره آزاد می شود و دیگری اینکه در مرحله بعد امکان فروش و دریافت نفت وجود دارد. مراحل .

اما چه چیزی باعث شد که جمهوری اسلامی با مشارکت 48 درصدی پای میز مذاکره با کشورهای اروپایی و آمریکا بنشیند و به آن موفقیت دست یابد؟ پاسخ این سوال در واقع پاسخ به این است که پول های آزاد شده و فضاهای باز پس از احیای برجام صرف چه چیزی می شود.

نگارنده بر این باور است که دو دلیل عمده کشورهای جهان را به احیای برجام سوق داد:

اول، کنترل داخلی؛ این بدان معناست که علیرغم مخالفت‌های متعدد، غیبت‌های گسترده، کاهش سطح گفتمان و کاهش اقتدار، توانسته‌اند با کنترل اعتراضات، برخورد با معترضان برجسته یا فعال و همچنین سطح، آنچه را که در نظام توصیف شده از روزهای خروج کنترل کنند. شهروندان ترامپ تا دوران پس از ترامپ اگرچه اعتراضات سال های 96، 97، آبان 98، آذر 1377، اعتراضات به ولیعهد، واکسیناسیون، اعتراضات در سیستان، خوزستان، اصفهان و اعتراضات گسترده پس از واکسیناسیون هر کدام به طور جدی بخشی از رسمی را گسترش داده است. گفتمان اما این توافق همراه با بازداشت توسط تیترهای رادیو و شبکه های اجتماعی، نه تنها او را از صحنه حذف نکرد، بلکه کوچکترین عقب نشینی به نفع مطالبات نیز انجام نداد.

دوم، نفوذ منطقه ای. این بدان معناست که نفوذ در کشورهای منطقه و آنچه که او از آن به عنوان محور مقاومت یاد می کند، به جمهوری اسلامی این امکان را داد که خود را به عنوان یک بازیگر ناچیز در منطقه نشان دهد. . اینکه سیدحسن نصرالله در آستانه اعلام نتایج لزوم واردات پهپاد و تسلیحات با فناوری هدایت موشکی جمهوری اسلامی ایران، نشان می‌دهد که این یک اشتباه راهبردی نیست و نمی‌توان روزهای آخر را توصیف کرد. با دریافت تخفیف بیشتر

این دو پیشنهاد به وضوح نشان می‌دهد که در صورت آزادسازی بیشتر منابع مالی باید در کجا هزینه شود، یکی افزایش حیثیت داخلی با رویکرد تقویت نیروی انتظامی، امنیتی، پیاده نظام و رسانه‌ای و دیگری به محور مقاومت زیرا این دو راه. آنها در سخت ترین شرایط امتحان را پس داده اند و به تقویت طبقه متوسط ​​و در نتیجه ارائه مطالبات گفتمانی منجر نمی شوند».

دیدگاهتان را بنویسید