مردم حق دارند بدانند پول مالیاتشان در کجا خرج می شود

مردم حق دارند بدانند پول مالیاتشان در کجا خرج می شود

طی 12 سال گذشته، درآمدهای مالیاتی ایالتی 21 برابر افزایش یافته است

سمینار «بررسی لایحه اصلاح قانون مالیات های مستقیم با توجه به احکام مالی لایحه بودجه 1403» به همت مرکز تحقیقات اتاق ایران و با همت کمیته مالیات، کار و تامین اجتماعی اتاق ایران برگزار شد. در این وبینار غلامحسین دوانی از اعضای هیئت حسابداران رسمی ایران در سه بخش به ارائه دیدگاه های خود در خصوص مالیات های مستقیم پرداخت. بخشی از ارائه این کارشناس باتجربه مالی را بخوانید.

پول مالیات کجا می رود؟

اگر مالیات را هزینه اجتماعی در نظر بگیریم که توسط شهروندان یا «مودیان مالیات» به منظور انجام وظایف مندرج در «منشور بودجه ملی» توسط دولت پرداخت می شود، یعنی ایجاد رفاه اجتماعی، آموزش رایگان، بهداشت عمومی و اجتماعی. امنیت و حفاظت از مرزها از این رو این حق برای مودیان محفوظ است که با توجه به حقوق مالیاتی از دولت بپرسند که پول مالیات کجا و چقدر هزینه می شود؟!

زیرا در کشورهای پیشرفته مدیریت خوب روابط دولت-ملت مستلزم مدیریت مالی است. رابطه دولت – ملت یک رابطه عامل – مشتری – حاکمیت است، بنابراین دولت ها باید گزارش سالانه خاصی را برای شفافیت و ارائه عملکرد خود در حسابداری هزینه های درآمدی کشور منتشر کنند که معمولاً همان درآمد مالیاتی است.

از دوران جدید رابطه دولت و ملت که بر خلاف نظام سلطانی مبتنی بر نظام ارباب رعیت یا سلطان خادم بود، مبتنی بر نظام مالیاتی و حقوق شهروندان بر مبنای مالیات بود. حقوق ناشی از نظام پاسخگویی – شفاف سازی و پاسخگویی دولت، بر این اساس است که دولت ها به نمایندگی از شهروندان، پیمان بین خود و ملت برای ایجاد نظام کمک های اجتماعی، بهداشت عمومی، تامین امنیت داخلی و حفاظت از مرزها و آموزش رایگان از طریق مالیات اگر چند کشور هستند که با فروش منابع و ثروت های طبیعی امرار معاش می کنند، کشورهای دیگر عمدتاً برنامه های خود را از طریق مالیات بر اساس صداقت و انصاف اجرا می کنند. نظام مالیاتی در قالب حکمرانی خوب و اداره امور مالیاتی مبتنی بر عدالت و عدالت مالی و کارایی نظام مالیاتی به عنوان مثلث این حکمرانی دیده می شود.

به زبان ساده، دولت‌های مستقر در ایران نتوانسته‌اند بفهمند که وقتی دست به جیب مردم می‌زنند تا مالیات بگیرند، باید محل این هزینه‌ها و نحوه خرج آن‌ها را به آنها بگویند تا صاحب ملک بداند پولش کجا خرج شده است.

فشار مالیاتی بر مالیات دهندگان عادی

و عفو برای افراد خاص؟

چرا در ایران بار مالیاتی مضاعف برای مودیان وجود دارد؟ در حالی که قانون مالیات تنها قانونی است که همه شهروندان را مودی می داند. در واقع، مودیان ها کسانی هستند که فاقد «ژن خوب» هستند و در میان ما از بهترین ها هستند. اما بر اساس اظهارات وزیر اقتصاد و دارایی هنوز بخش قابل توجهی از اقتصاد کشور معاف از مالیات است؟ بررسی ویژه نشان داد که اگرچه تولید ناخالص داخلی کشور از سال 1379 تا 2022 تنها 3.2 برابر شده است و معافان مالیاتی همچنان معاف هستند، اما مالیات وصول شده در مدت مشابه 249.3 برابر افزایش یافته است؟! در تمام کشورهای جهان، معافیت مالیاتی به صورت جمعی اعمال می شود – هزینه. یعنی همه مشمول مالیات هستند و مالیات می پردازند، آن وقت کسانی که بنا به دلایلی باید مشمول کمک و مساعدت دولت شوند، مالیات آنها مسترد می شود.

مالیات به منبع درآمد دولت تبدیل شده است

در تمامی کشورهای مترقی و پیشرفته مبتنی بر نظام دموکراتیک، پس از قانون اساسی که مهمترین حلقه حاکمیتی محسوب می شود، نظام مالیاتی و مدیریت مالی مهم ترین جنبه حکمرانی خوب است. در دنیای مدرن، مالیات بخشی از امور مالی عمومی است و مالیه عمومی مطالعه عملیات و فعالیت های مربوط به نحوه خرج کردن پول دولت ها، روش های جمع آوری درآمد و نحوه مدیریت وجوه و منابع مالی است. رشته تحصیلی مالیه عمومی شامل مخارج عمومی، درآمد عمومی و مدیریت وجوه و منابع مالی است. مهمترین وظایف و اهداف مالیه عمومی عبارتند از: تخصیص منابع، توزیع درآمد و ثروت، تثبیت وضعیت اقتصادی، ارائه خدمات اساسی، اجرای سیاست اجتماعی در مقابل خدمات اجتماعی که همگی مبتنی بر درآمدهای مالیاتی است. اما متأسفانه مدت‌هاست که مالیات در ایران تنها منبع تأمین هزینه‌های جاری دولت بوده و دولت‌ها نتوانسته‌اند رابطه دولت و ملت را در قالب مالیات تعریف کنند.

پس از تحریم ها، دولت راه ساده ای را برای مالیات برگزید

به نظر می رسد پس از قانون مالیات های مستقیم مصوب 1345 که قانون مدار و مبتنی بر تنظیم روابط اقتصادی بود، دولت های مستقر هرگز نتوانستند با اعمال قانون مالیاتی فعالیت های نظارتی انجام دهند. پس از سال 1394 و اعمال تحریم ها، دولت متوجه شد که گرفتن ثروت و درآمد ملت آسان ترین و ارزان ترین راه برای تامین بودجه و هزینه های بی حساب دولت است. بنابراین از آن سال شاهد انبوه طرح ها و لوایح مالیاتی از جمله قانون دائمی مالیات بر ارزش افزوده، طرح و لایحه مالیات بر عایدی سرمایه هستیم که در نهایت با نام مالیات بر سفته بازی و احتمالاً قبل از سال جاری پس از رفع ایرادات، شورای نگهبان برای اجرا آماده می‌شود، علاوه بر این شاهد اصلاحات متعددی در قانون پایانه‌های مغازه و سامانه مودیان و اصلاحات بعدی آن بوده‌ایم.

برنامه های مالی برای پوشش کسری بودجه دولت تصویب شد

همه این طرح ها و لوایح فقط برای تامین کسری بودجه یا بودجه ارائه و تصویب می شوند. زیرا با وجود طرح ها و قبوض فراوان، سطح زندگی مردم پایین و پایین می آید و فرارهای مالیاتی چاق می شوند. بنابراین در دورانی که معیشت مردم بسیار ناچیز شده است، محافل اقتصادی جهان از 250 هزار میلیونر در ایران خبر می دهند که بالاترین رتبه در منطقه و 14 در جهان است. یعنی الحمدلله هر چقدر در شاخص های موفقیت اقتصادی مثل تولید ناخالص داخلی، تورم، شاخص فقر و شاخص نقدینگی ضعیف بودیم، در شاخص تعداد ثروتمندان بسیار موفق بودیم.

با این توصیف، آخرین لایحه اصلاحی که در واقع ستون فقرات «مالیات سفته بازی و سفته بازی» است، با رویکرد اخذ مالیات بیشتر در مجلس مطرح شده است زیرا همه سهامداران شرکت ها اعم از ثبت شده یا غیر ثبت شده، باید پرداخت کنند. مالیات بیشتر از قانون فعلی از سوی دیگر، کارآرا در بوق و کارنا اعلام می کنند که در کشورهای توسعه یافته نرخ مالیات بسیار بیشتر از ایران است، اما سهوا یا عمدا فراموش می کنند که دولت ها در این کشورها سطح قابل قبولی از تعادل اقتصادی و رفاه اجتماعی و جامعه برقرار کرده اند. سلامت از طریق مالیات

افزایش ۲۱ برابری درآمد مالیاتی

در 12 سال گذشته

در حالی که هیچ یک از ارقام بودجه کشور در 43 سال گذشته محقق نشده است. در چند سال اخیر همواره مالیات های وصولی بیش از مالیات مصوب در بودجه بوده است. بنابراین درآمد مالیاتی که در سال 1392 حدود 40 هزار میلیارد تومان بود، در سال 1402 به 894 هزار میلیارد تومان رسید که در شرایط رکود و نابسامانی اقتصادی حدود 21 برابر افزایش را نشان می دهد و برای اولین بار پس از چند سال مالیات. درآمدها از درآمدهای نفتی بیشتر شد. درآمد مالیاتی از سال 1403 باز هم بیشتر از درآمد نفتی 1122 میلیارد تومان برآورد شده است.

نسبت مالیات به تولید ناخالص داخلی به دلیل خدمات ضعیف دولتی بسیار بالا است

برخلاف نظر اقتصاددانان داخلی و مدعیان سازمان مالیاتی و دولت، با توجه به اینکه در کشورهای دیگر حق بیمه، عوارض شهرداری و …. نسبت مالیات به تولید ناخالص داخلی در ایران کمتر از 16 درصد نیست.

جالب است بدانید یکی از بزرگترین انقلاب های جهان یعنی. انقلاب آمریکا برای خلاص شدن از شر استعمار بریتانیا، در ابتدا به دلیل عدم پرداخت مالیات توسط مستعمرات آمریکا بود. دولت بریتانیا مقررات مالیاتی مختلفی را بر آمریکایی ها برای تأمین هزینه های نظامی خود و تسلط بر مستعمرات وضع کرد.

ساکنان مستعمرات آمریکا بر این باور بودند که دولت استعماری بریتانیا نماینده آنها برای اجرای مقررات مالیاتی نیست. ابتدا این سه مستعمره متحد شدند و «کنگره حقوق تمبر» را تشکیل دادند. متعاقباً سایر مستعمرات به حمایت از ماساچوست برخاستند و دوازده مستعمره از سیزده مستعمره نمایندگانی را در اواخر سال 1774 برای هماهنگ کردن مقاومت در برابر بریتانیای کبیر به اولین کنگره قاره ای فرستادند. نتیجه این هماهنگی استقلال آمریکا بود.

بر اساس اظهارات رئیس سازمان مالیاتی، کل درآمد مالیاتی در سال گذشته معادل 470 هزار میلیارد تومان بوده که نسبت به سال قبل 305 هزار میلیارد تومان (شامل 293 هزار میلیارد تومان مالیات مستقیم و 177 هزار میلیارد تومان) بوده است. مالیات های غیرمستقیم و مالیات بر ارزش افزوده) اشخاص حقوقی جمع آوری شده معادل 190 هزار میلیارد تومان بوده در حالی که پیش بینی بودجه 134 هزار میلیارد تومان بوده است. 10 میلیون مد ایجاد شد بودجه 1402 معادل 748 هزار میلیارد تومان است.