دلارهای عراق و کره کجا خرج می شود؟ | اشتغال و معیشت مردم در انتظار استفاده مناسب از پول آزاد شده است

دلارهای عراق و کره کجا خرج می شود؟  |  اشتغال و معیشت مردم در انتظار استفاده مناسب از پول آزاد شده است

آزادسازی منابع ارزی کشورمان خبر مهمی برای همگان به ویژه تجار، فعالان اقتصادی و واردکنندگان بود، به طوری که بسیاری در انتظار قفل شدن ده ها میلیارد دلار ایرانی در آن سوی مرزها به دلیل تحریم های بین المللی و تعلیق بانکداری سوئیفت بودند. سال‌ها، اکنون با مذاکرات غیرمستقیم و سپس بخشی از آن آزاد شده و برای مدت طولانی به کشور باز می‌گردد و باید دید دولت این منابع فراوان را چگونه هزینه می‌کند که می‌تواند تحول خاصی در اقتصاد ایجاد کند و در نتیجه معیشت مردم را بهبود بخشد. مردم.

برخی کارشناسان معتقدند این منابع عظیم ارزی با سرازیر شدن به ایران، بازار ارز را تحت تاثیر قرار داده و باعث سقوط قیمت ها می شود، اما برخی کارشناسان دلیل بازگشت تدریجی قیمت ها در بازار ارز و بازار سکه را ناشی از آن می دانند. این به صورت نقدی است زیرا به نظر می رسد این آزادسازی باید در قالب تسویه کالا و همچنین دارایی های معاف شده کشورهایی مانند کره که به دلیل تحریم های گسترده و وابستگی شدید انجام می شود، صورت گیرد. صنعت آن کشور بر روی ایالات متحده، در واقع از انواع واردات متناسب با دارایی های ارزی کشورمان جلوگیری خواهد کرد. پس باید منتظر ماند و دید که منابع ارزی کشورمان چگونه آزاد می شود و سپس دولت برای آن چه برنامه ای در نظر گرفته است.

موقعیت های سرمایه گذاری رایگان در پروژه های ساختمانی

رمضانعلی سنگدوینی نماینده مجلس یازدهم در این خصوص به آرمان ملی گفت: دولت در روزهای اخیر سیاست جدیدی را در حوزه روابط خارجی در پیش گرفته است که منجر به توسعه روابط با بسیاری از کشورها از جمله ونزوئلا، عربستان سعودی و کوبا که منجر به امضای آن شد، اسناد همکاری بسیاری منعقد شده است و این نتیجه یک دیپلماسی جدید اقتصادی-سیاسی است که می تواند اثر مضاعف تحریم ها را کاهش دهد.

وی افزود: در روزهای اخیر بسیاری از املاک و دارایی های بلوکه شده کشور که حاصل مبادلات مالی با کشورهای دیگر در زمینه های مختلف است، آزاد شده و یا آزاد می شود و به این ترتیب پنجره جدیدی برای اقتصاد باز شده است. توسعه و رونق تولید این امر درآمد خوبی را از کشورهایی مانند عراق برای کشور به همراه خواهد داشت و مطمئناً انتظار می رود بهترین مکان برای هزینه این مبالغ تکمیل پروژه ها یا تکمیل اقتصادی باشد به ویژه در حوزه هایی مانند نیروگاه ها، پتروشیمی ها و … نفت و به عبارتی بهترین مکان برای مصرف این دارایی ها تقویت زیرساخت های کشور در بخش های مختلف است که مایه رونق و توسعه است و چشم انداز توسعه اقتصادی را روشن می کند.

این نماینده مجلس ادامه داد: با تقویت زیرساخت ها، بسیاری از سرمایه گذاران داخلی و خارجی خواهان حضور در کشور برای فعالیت هایی هستند که علاوه بر ارتقای سطح اشتغال، زمینه های مساعدی را برای رشد تولید و جابجایی ایجاد کند. چرخ ها سریع تر

وی تصریح کرد: باید شرایطی برای بخش خصوصی فراهم شود تا با ظرفیت تولید خود به تحقق شعار امسال رونق تولید و کنترل تورم کمک کند و این دارایی های آزاد شده به هیچ وجه در بخش دولتی سپرده نشود. به این دلیل است که رشدی وجود ندارد و منجر به توسعه نمی شود.

سنگدوینی افزود: بخشی از این دارایی ها بر اساس نص صریح قانون به صندوق توسعه ملی و صندوق ذخیره ارزی هدایت می شود و بخشی نیز به محل درآمدزایی هدایت می شود به عنوان مثال درآمد حاصل از قراردادهای برق به وزارت نیرو یا نفت به وزارت نفت هدایت می‌شود، اما بهترین گزینه این است که درآمدهای وارد شده به صندوق ذخیره ارزی و صندوق توسعه ملی به‌عنوان وام و وام به بنگاه‌های اقتصادی فعال و کارآمد واگذار شود تا بتوانند. با نظارت مناسب در راستای تولید و شکوفایی استفاده شود.در کنار کسب رضایت اجتماعی، درآمد واحدهای تولیدی نیز افزایش می یابد و شاخص های توسعه کشور نیز افزایش می یابد.

تقویت زیرساخت ها و معیشت مردم

وی درباره ادعای دولت مبنی بر هزینه کرد بخشی از اموال معاف در حوزه حج گفت: ممکن است بخشی از این اموال به صورت وام در اختیار این بخش قرار گرفته باشد اما بهترین مکان برای هزینه کرد این دارایی ها در حوزه ایجاد اشتغال است. و چرخاندن چرخ اقتصاد و تقویت زیرساخت ها جز با برنامه ریزی دقیق و نظارت صحیح میسر نمی شود.

این نماینده مجلس، هدایت این دارایی ها به معیشت مردم را مطلوب ندانست و گفت: دولت باید با نظارت و برنامه ریزی دقیق، این دارایی ها را به صورت سازمان یافته به بنگاه های اقتصادی با پشتوانه تولید واگذار کند. و توسعه اقتصادی در شرایط مناسب به گونه ای که با سرمایه گذاری های مناسب در زمینه های مختلف آنها را به کشور بازگرداند و فرصتی برای افزایش صادرات به سایر کشورها در کنار تامین نیازهای داخلی پیدا کند.

تقاضای ارز ایران از عراق چقدر است؟

جهانبخش سنجابی دبیرکل اتاق مشترک ایران و عراق در خصوص میزان دقیق بدهی عراق به ایران گفت: میزان دقیق بدهی را نمی توان گفت زیرا این اعداد روزانه تغییر می کند و دلیل آن هم روند صادرات گاز و برق برای ایران است. این کشور یک فرآیند است، مستمر و مستمر است و از طرفی فرآیند تسویه به صورت مرحله‌ای انجام می‌شود، یعنی مقدار مشخصی از این بدهی را می‌توان یک بار پرداخت کرد و این عدد تغییر کرد، زیرا پولی که می‌رود. به حساب ها متفاوت است و از سوی دیگر میزان تسویه حساب عراقی ها متفاوت است و بنابراین نمی تواند باشد. رقم مشخصی را ارائه کرد.

سنجابی تقاضای ایران از عراق در حوزه انرژی را حدود 8 میلیارد دلار برآورد کرد و افزود: پس از دریافت معافیت تحریمی از سوی فدرال رزرو آمریکا در مرحله اول، عراق با پرداخت 2.7 میلیارد دلار به ایران موافقت کرد و بر اساس این اعلام، مبلغ ایران به ایران پرداخت شد. درخواستی زیر 8 میلیارد دلار است.

دبیرکل اتاق مشترک ایران و عراق در خصوص محدودیت های اصلی وصول مطالبات ایران از عراق گفت: روند تسویه حساب توسط واردکننده عراقی همیشه یک فرآیند زمان بر است که از چند روز تا چند ماه متغیر است و گاهی ممکن است پول در حساب دارم اما من به عنوان فروشنده یا باید پول دریافتی را به صورت دینار خرج کنم یا آن را به دلار تبدیل کنم که احتمال تبدیل آن به ارزهای شناخته شده و پذیرفته شده در مبادلات جهانی بیشتر است، بنابراین سعی می کنیم وارد کنیم. در مقابل ارز حاصل از صادرات، بنابراین اگر حواله ای به دینار عراق داشته باشیم، ممکن است بسیاری از صادرکنندگان اصلی کشورمان دینار عراق را نپذیرند، بنابراین آنچه در این بخش محدودیت محسوب می شود این است که من می خواهم موجودی حساب من که دینار عراق است را به دلار تبدیل کنید. و من می توانم آن را به هر حسابی که در دنیا بخواهم منتقل کنم که در واقع قطع و تحریم های یکجانبه آمریکا مانع از آن می شود که بتوانم ارز خود را از منابع شخصی خود منتقل کنم. اگر آمریکایی ها متوجه شوند که صاحب اکانت ایرانی است، آن را مسدود می کنند.

وی ادامه داد: خبر خوبی که اخیرا اتفاق افتاد این بود که برای منابع ما در عراق استثنا قائل شدند. یعنی به ما فرصت داده شد که این پول را به خارج از عراق منتقل کنیم و محل استفاده از آن اعلام شد. ما انتظار داریم که به لطف گشایش ایجاد شده، بتوانیم از منابع خود در عراق بهتر استفاده کنیم که تأثیر مثبتی بر بازار ارز خواهد داشت.

سنجابی در خصوص تاثیر آزادسازی و ورود این حجم ارز به کشور بر بازار ارز کشور گفت: ارز کشور مانند هر کالایی در معرض عرضه و تقاضا است و این امر بر بازار ارز تاثیر می گذارد زیرا هر زمان که عرضه نسبت به تقاضا افزایش می یابد، قیمت کاهش می یابد. ما با عکس این قضیه روبرو هستیم، بنابراین وقتی شما منابع دارید و می توانید از آن منابع بهره برداری کنید، به این معنی است که می توانید عرضه را افزایش دهید. به عنوان مثال، گفته شد که آزادسازی پول های بلوکه شده عراق برای مقاصدی مانند واردات دارو و مواد غذایی، صنایع مربوط به تبدیل و تبدیل مواد غذایی به این معنا است که می توان از این منابع برای رفع نیاز واردکنندگانی که خام می خواهند استفاده کرد. مواد برای خط تولید و در واقع مقداری از تقاضا تامین می شود که متعاقبا باعث افزایش عرضه نسبت به تقاضای بازار شده و باعث افت قیمت می شود. این اتفاق در بازار می افتد، همچنین افت قیمت ارز که اخیرا اتفاق افتاده لزوما احساسی نیست بلکه مبتنی بر فرمول های اقتصادی است و اگر بتوانیم به منابع خود در کشورهای هدف و طرف های قرارداد به صورت تثبیت شده دسترسی داشته باشیم، در گام اول باعث تثبیت نرخ ارز و در مرحله دوم کاهش آن می شود.

مبادله کالا یا پول نقد؟

کامران سلطانی زاده، رئیس کانون صرافان معتقد است که در خصوص آزادسازی منابع بلوکه شده ایران در عراق و کره، از همان روزهای ریاست عبدالناصر همتی و علی صالح آبادی در بانک مرکزی، صحبت ها، گمانه زنی ها و وعده هایی در این باره وجود داشته است. انتشار نهایی در قالب منابع کاملاً در دسترس و انتقال ارز ترجمه به سایر کشورها، تأثیر چندانی در بازار نخواهد داشت، زیرا این خبر چندین بار منتشر شده و عملاً همه منتظر تحقق آن هستند.

سلطانی زاده ادامه داد: اگر این کشورها بخواهند در ازای منابع ارزی کشورمان یا چیزی از این قبیل کالا بفروشند، کمتر از خود ارز بر بازار اثر می گذارد، در حالی که عملا واردات مشخصی از عراق و بیشتر کالاها نداریم. و خدمات، برق و گاز به آن کشور ما صادر می شود و همچنین در مورد کره، این امکان وجود دارد که به دلیل تحریم های گسترده و وابستگی شدید صنعت آن کشور به ایالات متحده، تحریم های ثانویه در واقع مانع از واردات متنوعی که برای دارایی های ارزی کشورمان مناسب است باید منتظر ماند و دید از منابع ارزی کشورمان چگونه استفاده می شود.

در مجموع باید گفت چون ایران در برخی کشورها منابع ارزی زیادی دارد و به دلیل تحریم ها سال هاست که نتوانسته است به آن برسد اما مدتی است که با مذاکرات غیرمستقیم و میانجیگری انجام شده است. برخی از کشورها باید این منابع به تدریج به کشور بازگردد که اگر منابع ارزی بلوکه شده ایران آزاد شود، تحول خاصی در کشور ایجاد می کند. حال باید دید با ورود چنین منابعی چه به صورت نقدی و چه به صورت تسویه کالا، چقدر می تواند منجر به کاهش قیمت در بازار، بهبود معیشت مردم و رشد اقتصاد کشور شود.

منبع: آرمان ملی

دیدگاهتان را بنویسید