آیا پول های بلوکه شده ایران در ژاپن و کره آزاد می شود؟

آیا پول های بلوکه شده ایران در ژاپن و کره آزاد می شود؟

روز جدید بهرام شکوری، رئیس کمیته مشترک ایران و ژاپن گفت: به نظر می رسد حفره هایی در این زمینه ایجاد شده است، اما از آنجایی که اطلاعات به طور دقیق فاش نشده است، در نتیجه ما نیز در مورد گمانه زنی صحبت می کنیم. اما کره و ژاپن هر دو علاقه داشتند با چراغ سبز آمریکا به ایران پول بدهند.

رئیس کمیته مشترک ایران و ژاپن گفت: به نظر می رسد برخی افشاگری ها درباره پول بلوکه شده ایران در ژاپن وجود دارد اما از آنجایی که اطلاعات به طور دقیق آن را فاش نمی کند، ما نیز با حدس و گمان در مورد آن صحبت می کنیم.

بهرام شکوری درباره سطح کنونی مبادلات تجاری ایران با ژاپن گفت: سطح مبادلات تجاری ایران با ژاپن نسبت به گذشته تغییری نکرده است. ژاپنی ها معمولا شرکای آمریکایی و سرمایه گذاری مشترک با ایران و آمریکا دارند و به شدت تحت تاثیر این تحریم ها هستند. در نتیجه سطح روابط ما همچنان نزدیک به صفر است اما ژاپنی ها امیدوارند برجام به جایی برسد که این روابط گسترش پیدا کند.

وی افزود: قبل از عید نوروز; سازمان توسعه تجارت ژاپن جلساتی را با اتاق بازرگانی ایران برگزار کرد که علاقمندان به شناسایی زمینه های همکاری با ایران به ویژه با شرکت های متوسط ​​در ژاپن بودند. در واقع از این پس باید بتوان این بستر را فراهم کرد و مقدمات آن را فراهم کرد تا اگر برجام جواب داد، آماده سازی آن شکل بگیرد. با توجه به تغییرات و تحولات اتاق بازرگانی ایران این موضوع کمی نادیده گرفته شده است و امیدوارم بتوانیم این مذاکرات را از هفته آینده آغاز کنیم و ادامه آن بلافاصله پس از آن به برقراری و توسعه این روابط منجر شود. برجام.

شکوری با اشاره به نوع مبادله ایران و ژاپن خاطرنشان کرد: معمولاً بیشتر ژاپنی ها از ایران یک سری محصولات معدنی به همراه خاویار، میگو، غذا، آب میوه، آب انار، آجیل و پسته ایرانی و فرش می خریدند. ایران ممکن است در زمینه های مختلفی با ژاپن روابط داشته باشد که یکی از آنها صنعت گردشگری است. ژاپنی ها علاقه زیادی به تاریخ و آثار باستانی ایران دارند. اگر بتوانیم شرایطی را فراهم کنیم که گردشگران ژاپنی به راحتی به ایران بیایند و از اماکن گردشگری و تاریخی ایران دیدن کنند، این می تواند منبع درآمد خوبی برای کشور باشد. ایرانی ها هم علاقه دارند به ژاپن بروند اما ژاپنی ها بیشتر از ایرانی ها علاقه دارند چون هزینه سفر برای ژاپنی ها کمتر است بنابراین می توانیم بیشتر از ژاپن گردشگر خارجی داشته باشیم.

رئیس کمیته مشترک ایران و ژاپن افزود: نمایشگاه هایی که تجار ایرانی در ژاپن می توانند در آن شرکت کنند از دیگر زمینه های همکاری است. اما دانش فنی و فناوری که در ژاپن وجود دارد در سطح اروپاست و در ماشین آلات صنعتی، آسانسور، بسیاری از تلفن ها و سایر کالاهایی که استفاده می کنیم، می توانیم از ژاپن بهره ببریم.

وی ادامه داد: شاید یکی از زمینه هایی که در آینده رخ می دهد این باشد که به جای تولید خودروهای بی کیفیت در کشور، برندهای خودروسازی خوب ژاپنی مانند تویوتا به ایران بیایند و با سرمایه گذاری بیشتر در ایران از ظرفیت بالای ژاپنی ها استفاده کنند. فناوری در این زمینه.»

شکوری در خصوص وضعیت ارزهای بلوکه شده ایران در ژاپن گفت: به نظر می رسد حفره هایی در این زمینه ایجاد شده است اما از آنجایی که اطلاعات به طور دقیق آن را فاش نمی کند، در نتیجه صحبت از حدس و گمان نیز می شود. اما کره و ژاپن هر دو علاقه داشتند با چراغ سبز آمریکا به ایران پول بدهند. نمی‌دانم داده‌اند یا نه و وزارت امور خارجه بیشتر به این موضوع واقف است.

وی افزود: دولت و مردم ژاپن و کره علاقمند به همکاری با ایران هستند. قبل از ولیعهد، نودمین سالگرد روابط اقتصادی و سیاسی ایران و ژاپن را جشن گرفتیم و حدود یک قرن است که با آنها در ارتباط هستیم. ژاپنی ها هم به این موضوع علاقه دارند، اما به هر حال دنیای تجارت اینجاست و اگر ما هم جای آنها بودیم، همین کار را می کردیم. سهم اصلی ژاپن در تجارت با آمریکاست و منافع مردم خود را در ایران قربانی نمی کنند. ما هم نمی خواهیم این کار را بکنیم.

رئیس کمیته مشترک ایران و ژاپن در پایان خاطرنشان کرد: ژاپنی ها صمیمانه علاقه مند هستند که این اتفاق بیفتد و همانطور که در گذشته در مورد خرید نفت نشان داده اند، احتمال اینکه برای خرید نفت ما از آمریکا معافیت بگیرند، بیشتر است. این نشان می‌دهد که ژاپنی‌ها هم تلاش می‌کنند همین کار را انجام دهند، اما به هر حال باید به آنها کمک کنیم. ما باید به سمتی حرکت کنیم که تعاملات خوبی با دنیا داشته باشیم، زیرا اگر این کار را نکنیم، طبیعتا هم به این کشورها و هم به تجار خودمان آسیب خواهیم رساند.

دیدگاهتان را بنویسید