دلالان و رانت ها را با هدفمندی یارانه ها حذف کنید/ فرصت طلبان به دنبال ناامیدی و خالی کردن جیب مردم هستند


ساعت: 12:32
تاریخ انتشار: 91/02/23
کد خبر: 1838438

یکی از اقدامات مهم رئیس جمهور سیزدهم ایجاد ثبات اقتصادی با حذف ارز ترجیحی و هدفمندی یارانه ها است که کارشناسان اقتصادی از آن به عنوان عملیات بزرگ اقتصادی یاد می کنند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ بر اساس گزارش ها کردی، دزدی، رانت، قاچاق، تورم، تورم فزاینده، کمبود کالا به طور خلاصه که قدرت خرید و فقر را در هشت سال گذشته کاهش داده است.

هر چه گفتیم میراث شوم دولت روحانی است که هشت سال بر کشور حکومت کرده و نتیجه آن ناامید شدن مردم از مسئولان و نظام بوده است.

اما با روی کار آمدن دولت سیدابراهیم رییسی در اوج تاج، اوضاع تغییر کرد، واکسنی که با برجام و سایر مسائل سیاسی مرتبط بود، با برنامه ریزی وارد کشور شد و کشتار روزانه هزار نفر در تابستان 1400 افزایش یافت. به 3 در مه 1401 وارد شد.

از آنجایی که جان مردم را نجات داد تصمیم گرفت وضعیت معیشتی مردم را نجات دهد و تنها راه حل آن هدفمندی یارانه ها با حذف ارز ترجیحی بود.


ارز 4200 فساد و رانت در کشور بود

با آغاز به کار دولت یازدهم فجایع بزرگی در کشور آغاز شد از دلار جهانی تا ارز 4200 برای فعالان اقتصادی و تجار که نتیجه آن افزایش تورم و تورم و فشار بر مردم بود.

قیمت ها روز به روز بالا رفت و نارضایتی مردم بیشتر شد، قدرت خرید مردم کاهش یافت و توده ها هر روز کوچکتر شدند تا اینکه دولت آیت الله رئیسی با انتخاب درست روی کار آمد.

بارقه های امید، سفرهای استانی و اجتماعات مردمی در دل مردم شعله ور شد و شنیدن صدای دل مردم یکی از صدها کار مفید رئیس جمهور محبوب است.

هدف آن توسعه اقتصادی و رسیدگی به وضعیت معیشتی مردم است که اولین قدم را با حمایت مجلس بردارد و آن گرفتن ارز 4 میلیون و 200 هزار تنی است.

محسن رضایی، معاون اقتصادی رئیس جمهور پیش از سخنرانی دو شب پیش آیت الله رئیسی درباره این طرح گفت:


fc9629b5 d1ad 4186 bdae 70ab14b4c1e8 خبر خاکستری


پرهیز از ضرر و زیان هر کجا که می روی یک منفعت است

آیت الله رئیسی دوشنبه شب 20 اردیبهشت در سخنرانی زنده تلویزیونی اصلاح پرداخت یارانه کالاهای اساسی را دشوار دانست، اما نباید از این تصمیم دشوار اجتناب کرد.

وی افزود: در قوه قضاییه با مفاسد اقتصادی برخورد کرده ایم و در دولت نیز زمینه های فساد را اصلاح می کنیم.

آیت الله رئیسی تاکید کرد: اصولا ارز ترجیحی تهدیدی برای تولید است و باعث افزایش واردات و کاهش بهره وری در اقتصاد، ایجاد رانت، فساد و تبعیض در کشور می شود که بسیاری از کارشناسان نسبت به آن هشدار می دهند.


پرداخت یارانه و نوشتن سناریوهای جدید برای مخالفان و مخالفان نظام

شامگاه دوشنبه 20 اردیبهشت، دقایقی مانده به پایان گفتگوی زنده تلویزیونی رئیس جمهور، پرداخت یارانه جدید از سوی دو بانک آغاز شد.

از آن زمان مخالفان و مخالفان رژیم با استفاده از فیلم ها و تصاویر اغتشاشات سال 1377 شروع به شایعه پراکنی و دلسردی مردم و تشویق مردم به بالا بردن اغتشاشات و قیمت های تکان دهنده کردند.


90ab1607 5e39 43ce b969 580984b3d901 خبر خاکستری


اصلاح نظام پرداخت یارانه ها می تواند به توزیع عادلانه تسهیلات در کشور منجر شود

مصطفی باغبانیان در گفت و گو با کُردتودی گفت: شایعه حذف ارز 4200 تنی از اواخر سال 96 و اوایل سال 97 آغاز شد، اما اواخر امسال علی رغم دلایل فراوان، دولت تصمیم به حذف آن گرفت.

وی افزود: اکنون بر اساس قانون بودجه سال جاری دولت باید لغو ارز ترجیحی کالاهای اساسی را اجرا کند و مجلس نیز اختیار حذف این ارز را به دولت داده است اما به شرط افزایش قیمت ناشی از حذف. ارز ترجیحی جبران می شود.

این کارشناس اقتصادی به افزایش نرخ ارز از سال 96 به بعد اشاره کرد و گفت: دولت دوازدهم برای مدیریت قیمت کالاهای اساسی (دارو، خوراک دام و طیور و…)، ارز 4200 تنی توزیع کرد اما در اعمال این سیاست منجر به جستجوی رانت و بهره مندی دهک های جامعه با درآمد بالا از یارانه ارزی ترجیحی شده است.

باغبانیان گفت: این اقدام در واقع به نام فقرا و به نفع ثروتمندان بوده و منجر به تقاضای اجاره 600 هزار میلیارد تن فولاد از بخش کوچکی از جمعیت کشور شد.

وی عدم تخصیص منابع به اقشار ضعیف و آسیب پذیر و تخصیص سالانه 15 میلیارد دلار 4200 تنی و هدر رفت منابع کشور را آسیب جدی به سیاست دولت قبل عنوان کرد و گفت: از توزیع رانت به یک کشور جلوگیری شود. بخش کوچکی از جامعه و کاهش مصرف ثروتمندترین دهک ها به اقشار فقیر جامعه، به طوری که مصرف یارانه ها باید بر اساس اولویت توزیع شود و ضریب جینی (توزیع عادلانه درآمد) بهبود یابد. .

باغداران اجرای آثار و نتایج مثبت این سیاست را زمینه ساز سرمایه گذاری و تامین زیرساخت های لازم دانستند.

رئیس شورای بسیج استان کردستان گفت: اکنون بر اساس قانون، دولت باید ارز ترجیحی کالاهای اساسی را حذف کند تا تصمیم اصلاح نظام پرداخت یارانه منجر به توزیع عادلانه تجهیزات در کشور شود. کشور و کمک به بهبود معیشت مردم و کوتاه کردن دست مستاجران و برندگان».

باغبانیان افزود: در این راستا دولت باید برای داشتن ارز ترجیحی و اصلاح نظام توزیع بر اساس قدرت خرید خانوارها سبدهایی برای حمایت از دهک های پایین جامعه فراهم کند.

این کارشناس اقتصادی از اقدامات دولت در حمایت از اقشار آسیب پذیر و اعطای یارانه به مصرف کنندگان ابراز خرسندی کرد و گفت: امیدواریم با اصلاح نظام توزیع در کشور شاهد توزیع عادلانه درآمد در بین اقشار مختلف مردم باشیم. آسیب های اجتماعی ناشی از سیاست را کاهش دهید. «بیایید اشتباهات اقتصادی اشتباه گذشته را مرتکب شویم.


مردم نگران کمبود کالاهای اساسی نباشند

خلیقی رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کردستان در گفتگو با کُردتودی گفت: حجم مبادلات را در کشور کاهش دهید و نه تنها یارانه به جیب مصرف کنندگان نمی رود، بلکه تعدادی از واردکنندگان نیز بخش زیادی از صادرات را صادر می کنند. یارانه های کشور به صورت قاچاق یا صادرات.

وی گفت: سال گذشته شاهد افزایش 2 درصدی وزن واردات در کشور بودیم در حالی که مصرف انسانی کمتر از این افزایش بود.

هالیکی با اشاره به ناآرامی های اخیر در اوراسیا افزود: در آن زمان شاهد افزایش چشمگیر قیمت ها در سطح جهان بودیم که در این راستا دولت مردم تصمیم گرفت یارانه و واریز یارانه دهک های مختلف جامعه را ترویج کند.

وی با اشاره به دلایل اجرای این طرح و اتفاقات بعدی گفت: پیرو تصمیمات ستاد تنظیم بازار در کشور موضوع توجیه افکار عمومی، بحث قیمت گذاری کالاها و کنترل بازار مورد توجه قرار گرفت. این طرح موجب عدالت اجتماعی در بین مردم شد.

خلیقی گفت: دولت 3 رده قیمتی کالاهای اساسی را در نظر گرفته است، دسته اول کالاهایی که مستقیماً متاثر از نهادهای دامی هستند، نفت خام وارداتی و دسته دوم محصولاتی که تحت تاثیر قرار می گیرند و قیمت ها دسته اول و دسته سوم هستند. طبقه بندی کالاهای قیمت جهانی، این سه دسته از کالاها توسط وزارت جهاد کشاورزی و سازمان صمت و سازمان حمایت از مصرف کننده و تولیدکننده ارزیابی و اعلام می شود تا این موضوع در استان ها توسط سازمان صمت کشور نهادینه شود. ستاد تنظیم بازار . .

رئیس صمت در ادامه به برنامه های صمت برای جلوگیری از نظارت و کنترل بازار و جلوگیری از افزایش بی رویه قیمت ها اشاره کرد و گفت: دولت در قالب کمیته نظارت مشترک شامل صمت، سازمان جهاد کشاورزی و همچنین تعزیرات حکومتی اتاق اصناف. نظارت لازم را بر اعمال بعد نظارتی و نظارتی در سطح بازار و انبارها و شرکت های توزیع در قالب گشت های مشترک نظارت و بازرسی در سطح شهر به صورت 4 ساعته انجام خواهد داد.

خلیقی خاطرنشان کرد: از مردم عزیز استان می خواهیم از هرج و مرج پرهیز کنند چرا که کالاهای اساسی مورد نیاز مردم به وفور در انبارهای شخصی و مراکز دولتی انبار می شود و کمبودی در کالاهای اساسی وجود ندارد. خانه

خلیقی افزود: 2 ماه یارانه نقدی به حساب سرپرستان خانوار واریز شده و در آینده کالاهای برگ الکترونیکی جایگزین یارانه نقدی خواهد شد.

وی همچنین بر همکاری جامعه بزرگ اصناف و بازاریان و بخش خصوصی در این راستا تاکید کرد و گفت: در اجرای این جراحی بزرگ اقتصادی باید دولت مردمی را در تحقق هدف والای این طرح یاری کنیم.

خلیقی در نهایت از مردم خواست هرگونه گرانفروشی را به سامانه 124 یا تا گزارش دهند تا سازمان بتواند به موقع به آن رسیدگی کند.


485a8f32 4b64 41c7 99af c3989234faa1 خبر خاکستری


جاسوسی از مخالفان به لطف بصیرت مردم کردستان بی نتیجه مانده است

اسماعیل زارعی کوشا استاندار کردستان پنجشنبه شب در جلسه کارگروه تنظیم بازار استان از تامین کالاهای اساسی مورد نیاز مردم خبر داد و گفت: در تامین کالاهای اساسی مشکل و کمبودی وجود ندارد. کالا در استان .

وی افزود: با وجود همه جو ایجاد شده از سوی معارضان، با بصیرت مردم و تلاش کارکنان، طرح ارتقای یارانه ها با کمترین مشکل اجرایی شد.

استاندار کردستان گفت: بخش زیادی از یارانه کالاهای اساسی با ارز ترجیحی تامین می شود که برای شبکه کارگزاری و عده محدودی سودمند است.

زارعی کوشا گفت: طرح ارتقای یارانه ها اقدامی مهم و حیاتی برای کشور بود و همه باید تلاش کنیم تا با کمترین سختی این طرح را دنبال کنیم.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید