یارانه آمریکایی ها از جیب مردم ایران! / اقدام دولت برای تغییر نحوه ارائه یارانه نان به مردم


ساعت: 15:47
تاریخ انتشار: 1401/02/17
کد خبر: 1836944

گدیری ابیانه گفت: تنها راه جلوگیری از قاچاق آرد و جلوگیری از ضرر و زیان ملی در این زمینه، عرضه واقعی قیمت آرد و نان در کشور است که اقدام دولت به نفع مردم است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ کارشناس مسائل راهبردی در گفت و گو با صبح زاگرس گفت: عرضه آرد و یارانه نان به ایران در شرایطی که قیمت جهانی گندم دو برابر شده است، حوزه قاچاق گسترده آرد، تبدیل خوراک دام. و راه یافتن به صنایع ماکارونی و انواع شیرینی وجود دارد، صنعت ماکارونی حتی ماکارونی را به آمریکا صادر می کند که در نتیجه ایران به ازای هر تن 100 دلار یارانه فقط برای صادرات قانونی ماکارونی به آمریکایی ها و سایر کشورها می دهد.

محمدحسن قدیری ابیانه با اشاره به اینکه برآوردها حاکی از زیان سالانه دو میلیون تن گندم در ایران است، گفت: سود قاچاق آرد بیش از 1500 درصد است که در شرایط فعلی ریسک بیمه شده است. .

وی به درگیری های اوکراین و نقش آن در این موضوع اشاره کرد و گفت: اوکراین به عنوان تولید کننده و صادرکننده عمده گندم، جو و روغن و … با عملیات نظامی روسیه عرضه این محصولات را متوقف کرده و این امر باعث گرانی جهانی شده است. از این موارد، دو برابر شود.

قدیری ابیانه تاکید کرد: تنها راه جلوگیری از قاچاق آرد و جلوگیری از ضرر و زیان ملی در این زمینه، تامین واقعی قیمت آرد و نان در کشور است. دولت در نظر دارد یارانه ارزان قیمت آرد و نان را که به نفع مردم است به صورت مستقیم به مردم بدهد.

وی با بیان اینکه اصولاً تخصیص یارانه برای کاهش قیمت هر کالایی آثار منفی دارد، گفت: توزیع یارانه ها به ویژه به اقشار ضعیف جامعه باید مستقیم باشد.

قدیری ابیانه در پایان برخی از پیامدهای واقعی شدن قیمت آرد و نان را برشمرد و گفت: مهاجران خارجی عملا از دریافت نان یارانه ای خودداری می کنند و زندگی در ایران برای آنها گران می شود. تغذیه دام حذف می‌شود، پخت بهتر می‌شود، ضایعات کاهش می‌یابد، نان در عمل کاهش می‌یابد، کشت محصولات کشاورزی به‌ویژه گندم افزایش می‌یابد، البته این طرح ایراداتی هم دارد، اما مزایای آن این است که بهتر از انجام ندادن

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید