دلایل امتناع از یکسان سازی دائمی حقوق بازنشستگان

دلایل امتناع از یکسان سازی دائمی حقوق بازنشستگان

رئیس شورای اداری کانون عالی بازنشستگان تامین اجتماعی گفت: از دولت می خواهیم بند (ب) ماده 12 قانون برنامه ششم توسعه را به برنامه هفتم منتقل کند و تناسب و همگن سازی مستمری بگیران را مصوبه دائمی کند. .

لایحه برنامه هفتم توسعه منتقدان زیادی دارد. حمله به نیروی کار و صندوق های بازنشستگی به ویژه تامین اجتماعی از مهم ترین انتقادات به این لایحه است. منتقدان معتقدند در صورت تصویب و اجرایی شدن این لایحه آسیب های جبران ناپذیری به نیروی کار وارد می شود و روند ورشکستگی صندوق های بازنشستگی سرعت می گیرد.

عباسعلی سلطانی نیا (رئیس شورای عالی اتحادیه بازنشستگان مشمول قانون تامین اجتماعی) با انتقاد از لایحه برنامه هفتم توسعه گفت: در این لایحه به صراحت حقوق نیروی کار تضییع شده است و اگر این برنامه تصویب و اجرا می شود، صندوق های بیمه نیز متضرر می شوند که از خسارات در امان نخواهند بود. در لایحه قانون برنامه هفتم موادی وجود دارد که به وضوح توانمندی و استقلال سازمان بیمه گر را نشان می دهد و باید اصلاح شود.

سلطانی نیا با اشاره به ماده 15 این لایحه گفت: این ماده در واقع احیای نظام استاد شاگردی است. ما در قرن بیست و یکم زندگی می کنیم و حتی مطرح کردن چنین موضوعاتی درست نیست، چه رسد به اینکه آنها را در یکی از مهمترین برنامه های دولت قرار دهیم! استخدام جوانان برای سه سال کمتر از حداقل دستمزد و بیمه ناقص ظلم به نیروی کار جوان کشور و صندوق های بیمه است. ما در کشور سازمان فنی و حرفه ای داریم و اگر قرار باشد جوانان آموزش ببینند از طریق این سازمان انجام می شود. جوانان را آموزش دهید و سپس وارد بازار کار شوید نه اینکه سه سال از آنها استثمار کنید و به منابع اولیه سازمان بیمه آسیب بزنید. در هر صورت غرامت کارگران یکی از منابع اصلی صندوق بیمه است و در صورت اجرای این برنامه، بیمه نیز کاهش می یابد.

وی در ادامه به ماده 16 لایحه برنامه هفتم توسعه اشاره کرد و گفت: در این ماده اشاره شده است که کارفرما می تواند افراد تحت پوشش سازمان بهزیستی و کمیته امداد را بدون پرداخت حداقل دستمزد استخدام کند. ببینید مهم ترین مسئله این است که دولت وظایف خود را به دوش سازمان تامین اجتماعی و کارفرما انداخته است. بر اساس بند (د) ماده 3 قانون تشکیل نظام جامع مددکاری اجتماعی، دولت موظف است صندوق جداگانه ای برای گروه های حمایتی ایجاد و از منابع ملی برای حمایت از این افراد استفاده کند. دولت نه تنها نتوانسته این کار را انجام دهد و این گروه ها را به حال خود رها کرده است، بلکه به کارفرما اجازه می دهد این افراد را با کمتر از حداقل دستمزد استخدام کند. دولت مسئولیت خود را به صندوق تامین اجتماعی واگذار کرد.

سلطانی کیا تاکید کرد: این دو ماده منابع سازمان تامین اجتماعی را هدف قرار داده و ورشکستگی این صندوق را تسریع می کند.

وی همچنین از ماده 17 این برنامه انتقاد کرد و گفت: در این ماده به پرداخت حق بیمه از طریق سازمان امور مالیاتی اشاره کرده است در حالی که سازمان تامین اجتماعی از امکانات زیادی برخوردار است و قانونگذار نیز در این زمینه پیش بینی لازم را کرده است. دلیلی برای تعیین این تکلیف به سازمان مالیاتی وجود ندارد.

سلطانیکیا تاکید کرد: سازمان تامین اجتماعی باید از زیرمجموعه به مافوق تبدیل شود. محدوده وظایف و منابع این سازمان بیش از چندین وزارتخانه است و لازم است این سازمان مستقل شود تا وظایف خود را به بهترین نحو انجام دهد. تامین اجتماعی حدود 55 میلیون عضو دارد و سازمانی به این بزرگی باید مستقلاً مانند بانک مرکزی و بیمه مرکزی اداره شود. انتخاب رهبری این سازمان از سوی وزارت کار عملا استقلال این سازمان را زیر سوال می برد.

وی افزود: علاوه بر این سازمان بیمه باید قوی ترین معاونت حقوقی کشور را داشته باشد. عمده مشکلاتی که پیش روی این سازمان ایجاد می شود به دلیل عدم صلاحیت واحد حقوقی این سازمان است. اگر معاونت حقوقی این سازمان قوی بود، در برابر بسیاری از حملات علیه این سازمان و منافع آن مقاومت می کرد. معاونت حقوقی باید با حمایت از ارکان سازمان از تصویب قوانین مغایر با استقلال و قوانین موجود و تحمیل هزینه به سازمان جلوگیری کند.

رئیس شورای حاکمیتی اتحادیه عالی بازنشستگان تامین اجتماعی با انتقاد از ماده ۷۶ لایحه برنامه هفتم توسعه گفت: در این ماده به ادغام صندوق های بازنشستگی اشاره شده است. صندوق تامین اجتماعی یک صندوق خودپایه است و بدون حمایت دولت مستمری پرداخت می کند. چرا باید سایر صندوق های دارای عملکرد ضعیف را با این صندوق ادغام کنیم؟

سلطانی کیا ادامه داد: کاهش سقف حقوق از 7 برابر به 5 برابر از دیگر موارد مورد انتقاد در این لایحه است. این کار میزان منابع ورودی سازمان را کاهش می دهد. در سال 2015، شورای دولتی سقف دستمزد در بخش ملی را 21 بار تغییر داد. اگر دولت بخواهد تغییری ایجاد کند، باید سقف 21 درصد را بردارد.

وی گفت: از دولت می خواهیم بند (ب) بند 12 قانون برنامه ششم توسعه را به برنامه هفتم منتقل کند و تناسب و یکسان سازی حقوق بازنشستگان را مصوبه دائمی کند.

سلطانی کیا تاکید کرد: سازمان تامین اجتماعی باید به قانون بازگردد و امور خود را طبق قانون انجام دهد تا انتظارات غیرقانونی از این سازمان وجود نداشته باشد و بیش از گذشته مورد حمایت و اعتماد جامعه هدف قرار گیرد و سایرین. در امور این سازمان دخالت نکنید.

وی گفت: ماده 96 قانون تامین اجتماعی یکی از مهم ترین مواد قانونی است. بر اساس این ماده حقوق بازنشستگان باید بر اساس تورم و هزینه زندگی افزایش یابد. اگر سازمان از سال 1385 تا 1387 دستمزدها را برابر با تورم و سطح معیشت ترمیم می کرد و ذینفعان را به دو گروه حداقل و سایر سطوح تقسیم نمی کرد و نرخ افزایش را برای هر دو گروه به یک اندازه افزایش نمی داد، امروز نیازی به تناسب نداشت. . اما این اتفاق نیفتاد و لازم است بند (ب) ماده 12 برنامه ششم توسعه که به بهره برداری دائمی اشاره دارد در برنامه هفتم توسعه گنجانده شود.

دیدگاهتان را بنویسید