دمای هوا در فصول سرد تهران چگونه تغییر می کند؟


ساعت: 10:16
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۷/۱۵
کد خبر: 1901648

مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران ضمن توضیح درباره پدیده وارونگی دما گفت: در مهر و آبان با این پدیده مواجه نیستیم اما در آذر و دی با افزایش سرما، وارونگی دما رخ می دهد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ سید محمدمهدی میرزایی قمی درباره پدیده وارونگی دما گفت: این پدیده اثرات منفی خود را بر آلودگی هوا به ویژه در ماه های سرد سال نشان می دهد. در ماه هایی مانند آبان و آذر که هوا سردتر است، به دلیل کاهش ارتفاع لایه مرزی، بستر برای افزایش حجم و غلظت آلاینده ها و با پدیده وارونگی دما و عدم وجود جریان و تجمع جوی آماده می شود. از آلاینده ها، این مشکل بدتر می شود.

وی افزود: در جریان پدیده وارونگی دما معمولاً هوای نزدیک به سطح زمین گرمتر و در سطح بالاتر سردتر است. در چنین شرایطی، هوای گرمتر – که جرم توده ای کوچک تری دارد – به سمت بالا حرکت می کند و هوای سنگین تر به سمت پایین حرکت می کند. این پدیده باعث جریان هوا و انتقال آلاینده ها می شود.

میرزایی قمی تاکید کرد: در برخی موارد هوای نزدیک سطح زمین سردتر و هوای سطح بالاتر گرمتر می شود. در این شرایط، هیچ پتانسیلی برای جابجایی وجود ندارد. به عبارت دیگر هوای سرد – که سنگین‌تر است – پایین می‌ماند و هوای گرم – که سبک‌تر است – بالا می‌ماند.

وی ادامه داد: در این شرایط باد و جریان هوا با هم مخلوط نمی شوند و تجمع آلاینده ها را افزایش می دهند که در برخی از روزهای سال به ویژه روزهای سرد اواخر پاییز و اوایل زمستان مانند دی ماه این پدیده باعث افزایش میزان آلاینده ها می شود. آلودگی هوا.

مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران به پدیده وارونگی دما در مهر و آبان اشاره کرد و گفت: به طور معمول در این دو ماه با توجه به گرمای نسبی هوا، پدیده وارونگی دما مشکلات کیفی زیادی را برای هوا ایجاد نمی کند.

میرزایی قمی به افراد در شرایط وارونگی دما توصیه هایی کرد و تصریح کرد: در شرایط افزایش غلظت آلاینده ها با توجه به هر آلاینده دستورالعمل های خاصی وجود دارد. از نظر بهداشتی، در روزهایی که غلظت آلاینده‌ها افزایش می‌یابد، رعایت توصیه‌ها و دستورالعمل‌های بهداشتی مرتبط با این شرایط حائز اهمیت است. به طور کلی، برخی از افرادی که در وضعیت سلامت منحصر به فردی قرار دارند، مانند افراد مسن، کودکان، زنان باردار، باید کمتر در معرض آلودگی قرار گیرند.

مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران در خصوص اقدامات موثر در روزهای وارونگی دما اظهار داشت: با توجه به اینکه در فصول سرد سال به دلیل ضعیف شدن یا عدم تابش تابش خورشیدی، ارتفاع لایه مرزی جو کاهش می یابد. این کاهش ارتفاع لایه مرزی با نبود همرفت کافی همراه است، در جهت عمودی باعث تجمع آلاینده ها و در نتیجه افزایش غلظت آنها می شود، لازم است به طور موثر از تولید و انتشار آلاینده ها از منابع مختلف جلوگیری شود. تولید آلودگی

میرزایی قمی افزود: بخش مهمی از آلاینده ها در شهری مانند تهران توسط خودروها به ویژه خودروهای فرسوده بدون MOT تولید می شود. با افزایش استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی و کاهش استفاده از وسایل نقلیه شخصی به ویژه خودروهای پر آلاینده، بستر مناسبی برای تنفس هوای مطلوب تری فراهم می شود. بنابراین، کنترل موثر انتشار گازهای گلخانه ای از وسایل نقلیه، به ویژه خودروهای سنگین و فرسوده، که منبع اصلی ذرات معلق هستند، در هنگام وارونگی دما ضروری است.

وی همچنین درباره صنایع آلاینده و تولید سوخت مناسب گفت: رعایت الزامات آلایندگی توسط صنایع و همچنین توزیع مداوم سوخت باکیفیت یکی از عوامل مهم در کاهش آلودگی در هنگام وارونگی دما است.

میرزایی قمی در پایان درباره ظهور آلاینده های ناشی از پدیده گرد و غبار گفت: برخی آلاینده ها به دلیل ظهور پدیده گرد و غبار در سطح شهر در حال افزایش است. کاهش گرد و غبار نیازمند یک عزم ملی و فرامنطقه ای برای شناسایی کانون های اصلی گرد و غبار است تا بتوانیم با دیپلماسی قوی زیست محیطی و همکاری با کشورهایی که آلودگی از طریق آنها وارد هوای کشورمان می شود، اقدامات لازم را برای پیشگیری از این پدیده انجام دهیم.

دیدگاهتان را بنویسید