توجه ویژه به رعایت مصرف ایمن و بهینه گاز با توجه به شروع فصول سرد سال

مدیرعامل شرکت گاز استان اصفهان تاکید کرد؛

مدیرعامل شرکت گاز استان اصفهان با توجه به شروع فصل سرد سال، بر رعایت نکات ایمنی در استفاده از وسایل گاز سوز و مصرف بهینه گاز طبیعی تاکید کرد.


به گزارش خبرگزاری موج اصفهان، ابوالقاسم عسکری با اشاره به شروع فصول سرد سال از کلیه مشترکین خواست تا با رعایت مصرف ایمن و بهینه در استفاده از وسایل گازسوز و مصرف بهینه گاز، همه هم میهنان در سراسر کشور بتوانند به صورت مستمر و ایمن از این نعمت خدادادی بهره مند شوند.

وی، با تاکید بر اینکه، اولین نکته مهمی که باید به آن توجه داشت عملکرد صحیح سیستم های گرمایشی گاز سوز است،گفت: مشترکین از باز بودن کامل مسیردودکش و عدم مسدودی مسیر آن اطمینان حاصل نمایند، همچنین استفاده از لوله بخاری فلزی غیرآکاردئونی، شیلنگ مخصوص گاز به طول حداکثر یک متر و ۲۰ سانتی متر، بست استاندارد برای اتصال شیلنگ به وسیله گازسوز و کلاهک H برای دودکش ها و عدم استفاده از دودکش مشترک برای چند وسیله گاز سوز به جهت پیشگیری از نشت گاز، به منظور جلوگیری از حوادث گازگرفتگی و آتش سوزی ضروری است.

عسکری، در ادامه افزود: بعد از روشن کردن وسیله گازسوز یا بخاری حتماً از گرم بودن بالاترین نقطه لوله دودکش مطمئن شوید، اگر لوله دودکش سرد باشد علامت خطر است و بیانگر مکش معکوس گاز سمی co و عدم خروج آن از دودکش می باشد که ممکن است عواقب خطرناک جانی را در بر داشته باشد.

وی همچنین تصریح کرد: گاز co (مونو اکسید کربن) گازی خطرناک، بی بو و بی رنگ و بسیار سمی است که انسان نمی تواند وجود آن را با حواس پنجگانه خود حس کند و بسیار سریع جذب خون شده، منجر به گازگرفتگی و فلج عضلات و نهایتاً فوت می شود.

مدیرعامل شرکت گاز استان اصفهان با توجه به ضرورت رعایت دمای رفاه 18 تا 21 درجه گفت: در خانه هایی که از سیستم حرارت مرکزی استفاده می کنند، کنترل موتورخانه نیز ضروری است و بایستی سیستم موتورخانه بوسیله متخصصین مورد بازبینی قرار گرفته و در صورت ناقص کار کردن، عیب های آن رفع و تنظیم گردد.

ابوالقاسم عسکری، افزود: برای صرفه‌جویی در مصرف گاز طبیعی بایستی موتورخانه و لوله های رفت و برگشت آب گرم در سیستم های حرارت مرکزی را عایق کاری نمود تا از هدر رفت انرژی جلوگیری نمائیم که این مهم توسط شرکت گاز استان اصفهان به صورت رایگان در حال اجراست و تاکنون تنظیم مشعل، نصب رسوب گیر و عایق کاری 14 هزار واحد موتورخانه به صورت رایگان در سطح استان انجام شده است.

این مقام مسئول گفت: صرفه جویی در مصرف گاز ضمن کمک به اقتصاد خانواده و کاهش مبالغ قبوض گاز بهاء و صرفه جویی مالی، مانع افت فشار گاز در نقاط سردسیر و جلوگیری از اعمال محدودیت مصرف در صنایع عمده و موجب اشتغال زایی بیشتر در واحدهای تولیدی خواهد شد و این امر با استفاده از پوشش مناسب زمستانی در منزل، رعایت دمای رفاه 21 – 18، کم کردن یک وسیله گازسوز و گرمایشی در منزل، قراردادن درجه حرارت آب گرم و موتورخانه روی درجه  50 – 40،  خاموش کردن و بستن  سیستم گرمایشی فضاهای بلااستفاده، و تنظیم موتورخانه محقق خواهد شد.



آیا این خبر مفید بود؟


دیدگاهتان را بنویسید