دولت آمریکا باید اقدامات اعتمادسازی با طرف ایرانی انجام دهد/منافع ایران در مذاکره مستقیم نیست


ساعت: 11:13
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۶/۲۵
کد خبر: 1897699

رئیس جمهور گفت: مذاکره مستقیم با آمریکا در مورد توافق هسته ای فایده ای ندارد و منافع ایران در مذاکره مستقیم نیست.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ آیت الله سیدابراهیم رئیسی رئیس جمهوری اسلامی ایران در گفتگو با شبکه قطری الجزیره گفت: اکنون توپ برای تصمیم گیری نهایی درباره توافق هسته ای در زمین آمریکاست.

وی با تاکید بر اینکه برای پیشبرد مذاکرات باید موضوع پادمان حل شود، گفت: مذاکره مستقیم با آمریکا بر سر توافق هسته ای فایده ای ندارد و منافع ایران در مذاکره مستقیم نیست.

رئیس جمهور کشورمان گفت: دنیای غرب باید قبل از اینکه بخواهد فعالیت های هسته ای را متوقف کنیم، از اسرائیل که سلاح های کشتار جمعی دارد، چنین خواسته ای را مطرح کند.

وی با بیان اینکه برای پیشرفت در مذاکرات هسته ای باید موضوع ضمانت هایی که درخواست کرده ایم حل شود، گفت: مصمم به حفظ حقوق کشور و ملت ایران هستیم.

وی این سوال را مطرح کرد که اگر واشنگتن بخواهد به توافق برسد، چه چیزی واشنگتن را مجبور به اعمال تحریم های جدید علیه ایران در جریان مذاکرات هسته ای می کند و خاطرنشان کرد که دولت آمریکا باید اقدامات اعتمادسازی با طرف ایرانی انجام دهد.

رئیس جمهور همچنین خاطرنشان کرد که پیشرفت مذاکرات هسته ای در وین مستلزم حل مسائل پادمان آژانس بین المللی انرژی اتمی است.

وی در خصوص روابط ایران و عربستان با اشاره به اینکه تهران همچنان با ریاض اختلاف دارد، گفت: تاکنون پنج دور مذاکره بین دو کشور انجام شده و مذاکرات ادامه خواهد داشت. اگر کشورهای خارجی دخالت نکنند، مشکلات منطقه حل می شود.

رئیسی درباره وضعیت عراق نیز گفت: خوشحال می شویم که دولت قدرتمندی در عراق ببینیم و عراقی ها اجازه حضور آمریکایی ها را ندهند. در مورد عراق، کشورهای اروپایی با ما در تماس هستند، اما پاسخ ما این است که امور عراق مربوط به مردم این کشور است.

وی درباره وضعیت یمن نیز گفت: برای آتش بس دائمی در آن کشور و ادامه گفت وگوی گروه های یمنی، پایان دادن به محاصره یمن ضروری است.



دیدگاهتان را بنویسید