دولت برای اصلاحات اقتصادی قدم‌های آهسته‌تری برمی‌دارد/ هنوز نمی‌فهمم بر چه اساسی دستمزد کارگران ۵۷ درصد افزایش یافته است.

دولت برای اصلاحات اقتصادی قدم‌های آهسته‌تری برمی‌دارد/ هنوز نمی‌فهمم بر چه اساسی دستمزد کارگران ۵۷ درصد افزایش یافته است.

روز جدید دبیر کل جامعه اسلامی مهندسین گفت: برخی از اقدامات دولت سیزدهم قابل نقد است، هنوز متوجه نشدم بر چه اساسی حقوق کارگران 57 درصد افزایش می یابد. عبدالمالکی در نماز جمعه می گوید فشاری نیست، اما این شرایطی است که بسیاری از کارگران بیکار می شوند، همانطور که می دانم بسیاری از کارگاه ها کارگران خود را تعدیل کرده اند.

محمدرضا باهنر دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین امروز (دوشنبه 16 خرداد) در نشست خبری ضمن تسلیت رحلت امام خمینی (ره) و گرامیداشت یاد و خاطره آن مرحوم دعایی گفت: دعایی از جوانان بود. مردمی که تمام عمر خود را در انقلاب وقف کردند، او بسیار پایبند به سیاست و پاشنه آشیل انقلاب بود.

وی افزود: جامعه اسلامی مهندسین تلاش کرده کنگره خود را طبق برنامه زمانی قانونی برگزار کند. سال گذشته به دلیل تاج، کنگره را به صورت مجازی برگزار کردیم، نماینده وزارت کشور از دستور این جلسه تمجید کرد و این کنگره الگویی برای سایر احزاب شد. در 2 جولای پانزدهمین کنگره جام را خواهیم داشت.

باهنر در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه برخی معتقدند جراحی اقتصادی باید توسط دولت انجام می شد و برخی مخالف هستند، آیا حذف ارز ترجیحی در شرایط فعلی کشور درست است یا خیر؟ وی افزود: این موضوع بسیار مطرح است و هر کشوری استدلال های خود را دارد، موافقان و مخالفان در اصل اصلاح شک نکنید، غیرهدفمندی یارانه ها منجر به پولشویی شده است. در زمان رجاج بحث این بود که یارانه ها عادلانه تقسیم شود. من طرفدار این جراحی اقتصادی هستم و بحثم این است که در این 35 سال هر چه می رویم سخت می شود.

وی ادامه داد: در زمان مرحوم هاشمی رفسنجانی تصمیم بر این شد که تعدیل اقتصادی در کشور انجام شود، جلو رفتند، اما در اواسط کار متوجه شدیم که تورم بی حد و حصر در حال افزایش است، بنابراین رکورد تورم پس از انقلاب 74 است. با 49 و نیم درصد بازدید . هاشمی به درخواست مجلس تعدیل اقتصادی را به تعویق انداخت، اما اگر آن موقع پیش می رفت، ناخوشایندش خیلی کمتر از الان بود.

باهنر با تاکید بر اینکه اجرای جراحی اقتصادی توسط دولت سیزدهم بسیار مفید بود، گفت: دولت سیزدهم در شرایط فعلی شروع به کار کرده است. این افزایش شدید قیمت ها شاید حدود 5 ماه طول بکشد اما تا قبل از 1401 قطعا به تعادل خواهیم رسید. کما اینکه قیمت این 4، 5 قلم باید کنترل می شد و بحث این است که قیمت نان اصلا تغییر نمی کند. امسال تصمیم گرفتند گندم را کیلویی 11 هزار و 500 تن از کشاورز بخرند که در نهایت با قیمت 15 هزار تن به دست نانوا رسید و با 15 هزار نانوایی می توان نان این حجم از جمعیت کشور را تهیه کرد. اکنون بسیاری از نانوایی ها به صورت اقتصادی کار می کنند و آرد می فروشند.

دبیر کل جامعه اسلامی مهندسین نیز گفت: به هر حال برنامه اقتصادی دولت به نام جراحی اقتصادی کار خطیری است اما سوال عاقلانه ای است. بهتر است دولت برای به تعادل رساندن قیمت ها گام های آهسته تری بردارد. در کل اگر بحث یارانه ها حل شود کارهای بسیار مهمی انجام می شود. خدای نکرده نقدینگی در دوره ریاست جمهوری دو سه برابر شود که اگر دولت این کار را انجام دهد کار بزرگی می کند. بنابراین در کنار تمرکز یارانه ها باید به فکر تورم هم باشیم.

این رقم با اشاره به اقدامات انجام شده پس از پیروزی انقلاب خاطرنشان کرد: درآمد اقتصادی ما در 40 سال گذشته دو برابر شده است در حالی که در همین مدت درآمد اقتصادی چین 33 برابر شده است زیرا ما بیش از تولید خود مصرف می کنیم. . امروز 6 میلیون کارمند و 4 میلیون بازنشسته داریم و تمام پول دولت از مالیات، فروش نفت و …. ما خرج حقوق کارمندان می کنیم، اما پولی نداریم که آجر روی آجر بگذاریم.

باهنر در پاسخ به سوال خبرنگار ایلنا درباره عملکرد تیم دولت و تغییرات احتمالی کابینه گفت: اقدامات مهمی در این دولت انجام شده و به ثمر نشسته است، کما اینکه جزو کشورهایی هستیم که کمترین میزان مرگ و میر ناشی از کرونا را داریم. خیلی خوب و مفید، رویارویی مسئولان با مردم سرمایه اجتماعی زیادی ایجاد می کند، عبدالمالکی در نماز جمعه می گوید فشاری نیست، اما این در شرایطی است که بسیاری از کارگران بیکار خواهند شد، همانطور که می دانم. بسیاری از کارگاه ها کارگران خود را تنظیم کرده اند.

وی افزود: موارد زیادی در بودجه 1401 برای وام دهی وجود دارد که حتی صدای ولی فقیه را نیز درآورده است. تغییر وزیران در حال حاضر تابو است، اما در کشورهایی مانند ژاپن، گاهی اوقات سه چهارم کابینه جایگزین می شود.

باهنر در بیانیه ای از مجمع روحانیون مبارز گفت: برخی گفته اند هر 9 روز در دولت خاتمی بحران می شود و کشور به بن بست می رسد. اما کسانی که می گویند کشور به بن بست رسیده است به بن بست رسیده اند زیرا کشور روزهای بدتری را سپری کرده است.

وی گفت: در موضوع کلانشهر هیچکس دولت سیزدهم را مقصر نمی داند. البته باید متخلفان را جدی گرفت و به نوعی داغ کرد.

این فعال سیاسی افزود: ما از جنگ روسیه و اوکراین خرسند نیستیم اما مسئولان باید از این اتفاقات نهایت استفاده را ببرند و خود را در بازار جهانی نشان دهند.

باهنر در ادامه سخنان خود به ابرپروژه دولت سیزدهم اشاره کرد و گفت: پروژه تزریق امید به ملت ایران پروژه بسیار مهمی است که در دولت سیزدهم پیگیری می شود.

باهنر در پاسخ به این سوال که نمایندگان مجلس در حال کاندیداتوری هستند، از دوران حضور در مجلس هفتم یاد کرد و گفت: در دوره هفتم نماینده مردم کرمان بودم. مدتی بود که این شهر فرماندار نداشت که با استاندار تماس گرفتم و گفتم استاندار تعیین کنید. او به من گفت یک نفر را معرفی کنم، اما من نکردم. نماینده باید از وزیر کار و بهره وری بالا بخواهد. در حال حاضر بسیاری از نمایندگان قبل از ورود به مجلس و شعارهای تبلیغاتی قول عزل و نصب استاندار و استاندار را می دهند، اما این شعارها اشتباه است و نماینده باید به وظایف خود یعنی نظارت بر کار قوه مجریه عمل کند.

دیدگاهتان را بنویسید