دولت برای کاهش تورم در سال آینده گام های جدی تری برمی دارد/ نرخ رشد اقتصادی 1400 مثبت می شود


ساعت: 13:11
تاریخ انتشار: ۱۳۰۰/۱۲/۲۲
کد خبر: 1815119

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به برنامه های حمایتی دولت برای کاهش فقر گفت: برای رسیدن به این هدف اول باید جلوی تورم گرفته شود و انتظار کمیسیون اقتصادی از دولت در کنترل شاخص اقتصادی در سال جدید است.

محمدرضا پورابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ وی در خصوص اثرات تورم بر زندگی مردم در سال 1400 و برنامه های مجلس و دولت در سال آینده گفت: دولت برنامه های خود را برای کاهش فقر مطلق در کشور ارائه کرد و بزرگترین راهکار را برای کاهش و رفع فقر مطلق می داند. فقر فقر برای جلوگیری از تورم است کمیسیون اقتصادی انتظار دارد دولت در سال جدید تورم را کنترل کند.

کاهش تورم بزرگترین خدمت به مردم است

وی با تاکید بر اینکه بزرگترین خدمت به نظام جمهوری اسلامی کنترل تورم کلان اقتصادی است، ادامه داد: اگر تورم به استانداردهای جهانی نزدیک شود، به تدریج حمایت از سیاست های کاهش فقر موثر خواهد بود، اگر این اتفاق نیفتد، دولت هر چه می خواهد بکند. کمک به فقرا کمک ها توسط تورم جذب می شود و عملاً هیچ تأثیری در بهبود شرایط زندگی نخواهد داشت.

پورابراهیمی گفت: به عنوان مثال در حوزه بهداشت و درمان برای کاهش بیماری های قلبی و عروقی، بهتر است برای افزایش ورزش و تحرک افراد، واردات تجهیزات پزشکی برای ارتقای سلامت و کاهش استرس در افراد در ارتباط با تورم و کاهش تلاش شود. تعداد بیماران بستری شده در بیمارستان ها روند مشابه تورم و فقر از دولت انتظار می رود.

عدم تعادل در بودجه و سیستم بانکی منجر به افزایش تورم می شود

وی توضیح داد: عدم تعادل اقتصادی در بودجه و نظام بانکی منجر به افزایش تورم می شود. اگر این ریشه خشک شود به تدریج سیاست حمایتی و یارانه ای موثر خود را نشان خواهد داد.

پورابراهیمی از تلاش دولت برای تخصیص بودجه 1401 برای کنترل تورم قدردانی کرد و گفت: البته برخی مصوبات باعث افزایش عدم تعادل بودجه می شود و تعهدات و تکالیف تعیین شده در بودجه 1401 اثر تورمی دارد زیرا این تکالیف بر اساس منابع غیرقابل اعتماد است. برای جبران، در نهایت به فروش نفت و برداشت از صندوق توسعه ملی متکی بود.

وی به عنوان نمونه گفت: در بودجه آمده است که 70 هزار خودرو وارد می شود و از این واردات عوارض گمرکی اخذ می شود، سوال اینجاست که ارز واردات خودرو را دولت از چه منبعی تامین کند؟

وی در پاسخ به این سوال که تراز تجاری ایران در 3 سال گذشته منفی است و صادرات کشور کمتر از واردات است و وقتی ارز وجود ندارد چطور می خواهند خودرویی را وارد کنند که تعرفه وارداتی در نظر گرفته است؟

پورابراهیمی تاکید کرد: آیا دولت باید تصمیم بگیرد که با توجه به محدودیت های ارزی، تامین نیازهای درمانی بیماران و واردات مواد غذایی اجباری باشد یا واردات خودرو؟

با توجه به رکود و تاج، برآوردهای بودجه باید واقع بینانه در نظر گرفته شود

این نماینده مجلس ادامه داد: مجموعه ای از هزینه ها در بودجه بر اساس درآمدهای حاصل از فروش اوراق ایجاد شده است اما پاسخی داده نشده است که چه تعداد اوراق می تواند در بورس به فروش برسد و ظرفیت بازار سرمایه چقدر است. به طور کلی ؟”

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس ادامه داد: در بودجه سال آینده 100 هزار میلیارد تن به سقف مالیاتی بودجه در مجلس اضافه شد اما با توجه به شرایط کارنامه اقتصادی کشور و تداوم بیماری کرونا. بیماری قلبی، چقدر از این اعتبار می تواند محقق شود؟

رشد اقتصادی در سال آینده مثبت خواهد بود

وی با اشاره به تلاش و همکاری دولت و مجلس برای افزایش ظرفیت های اقتصادی و جنبه های مثبت از جمله افزایش صادرات به برخی کشورها تا 25 درصد و افزایش درآمدهای نفتی و بازگشت نسبی به ثبات در اقتصاد کشور، گفت: موسسات برون مرزی از جمله بانک جهانی و صندوق بین المللی پول و سایر مراکز، و برآوردهای ما در داخل کشور نشان دهنده نرخ رشد مثبت برای سال آینده است.

وی در پایان گفت: ما معتقدیم به تدریج حتی با تحریم ها نیز می توان از شرایط موجود خارج شد و به عنوان یک کارشناس پیشنهاد می کنم: با برنامه ریزی دولت، مسیر بهبود وضعیت اقتصادی در سال 1401 هموار می شود. به برکت مردم و امیدوارم در سال آینده نتیجه تلاش ما در حوزه اقتصادی تاثیر محسوسی بر عملکرد اقتصادی و در نهایت معیشت و معیشت مردم داشته باشد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید