دولت تصمیم مجلس برای رتبه بندی معلمان را نمی پذیرد

دولت تصمیم مجلس برای رتبه بندی معلمان را نمی پذیرد

سخنگوی هیات امنای سازندگان مسکن و آجر در نشست خبری این خبر خوش را اعلام کرد.

هادی طحان نظیف امروز در نشست خبری گفت: طرح تحقیق و تفحص فوری بند یک تبصره قانون بودجه 1400 در جلسه شورا مورد بررسی قرار گرفت و مغایر با شرع و قانون اساسی تشخیص داده نشد.

طحان نظیف ادامه داد: خبر خوب این است که اصلاحیه بند 1400 قانون بودجه به نفع تولیدکنندگان آجر و کوره آجرپزی تصویب شد و امیدواریم این اقدام در قیمت مسکن نیز تاثیرگذار باشد.

وی افزود: در لایحه رتبه بندی معلمان ابهاماتی وجود داشت که در صورت شفاف سازی به نفع فرهنگیان و معلمان است تا در اجرای آنها با مشکل مواجه نشویم.

وی ادامه داد: علاوه بر این، طرح انتقال آب از دریای عمان به استان های سیستان و بلوچستان در جلسه هیات امنا با دو ابهام مواجه شد که قابل رفع است؛ این طرح با دو ابهام مواجه شد. البته مجلس آن را اصلاح خواهد کرد و ما پس از بررسی در جلسه هیات امنا نظر خود را اعلام خواهیم کرد.

طحان نظیف در پاسخ به سوالی درباره اصلاح قانون انتخابات گفت: قوانین انتخاباتی ما نیازمند تغییرات جدی و همه جانبه است. اصلاح ثبت نام ها، هرگونه تخلف و تبلیغات، نقش احزاب و …. از جمله مواردی است که باید در قانون انتخابات لحاظ شود و به دنبال تغییرات همه جانبه در قانون انتخابات هستیم. طبیعتا اصلاح این گونه مصوبات باید از مجلس آغاز شود.

وی افزود: ما سخاوتمندانه آمادگی داریم تجربیات خود را در حوزه انتخابات در اختیار مجلس بگذاریم.

سخنگوی هیات امنا در پاسخ به سوالی درباره طرح ساماندهی خودرو گفت: یکی دو ابهام در این طرح داشتیم که رفع شد و در نهایت نظر هیات عالی نظارت را اعلام کردیم که مجلس باید نظر خود را به هیات عالی نظارت ارائه کند. .

طحان نظیف در گفت و گو با یکی از فرماندهان سابق نیروی انتظامی درباره رد صلاحیت یک نماینده مجلس به دلیل صحبت علیه خودروسازان و مافیای خودرو، گفت: از طرح چنین موضوعاتی تعجب کردیم.
موضوع را بررسی کردیم و در پرونده این نماینده خبری از خودرو و تولید خودرو نبود و در هر دوره ای که این فرد در انتخابات شرکت می کرد تایید و رد صلاحیت شده است. ما همچنین می خواهیم کسانی که مسئولیت دارند دقیق تر و متفکرانه صحبت کنند.

وی در پاسخ به سوالی درباره قانون تغییر وضعیت ایثارگران گفت: برای اجرای هر قانونی باید به مجلس برویم. هیأت امنا وظیفه دارد مصوبات مجلس را بررسی کند، اما وقتی مصوبه به قانون تبدیل شد، رعایت آن بر عهده هیأت نظارت مجلس است و شما باید از اعضا سؤال کنید و هیأت هیچ تعهدی در این خصوص ندارد.

سخنگوی هیات امنا در پاسخ به این سوال که هیات امنا مجموع لایحه بودجه 1401 و مرحله بعدی تغییرات و مصوبات مجلس را در این خصوص چگونه ارزیابی می کند، گفت: با توجه به اینکه لایحه بودجه هنوز در مجلس تصویب نشده است. هنوز به مرحله نهایی تصویب نرسیده و نمی توان در این زمینه اظهار نظر قطعی کرد. البته باید به این نکته نیز توجه داشت که هر چه بودجه واقعی‌تر باشد، توانایی کنترل انضباط مالی بهتر است و از این پس به نکات مجلس در مورد بودجه نگاه می‌کنیم و نکات را ارائه می‌کنیم.

سخنگوی شورای نگهبان همچنین با بیان اینکه نمایندگان بیشترین ارتباط را با مردم دارند، گفت: مراجعات زیادی به نمایندگان می شود. نمایندگان طبق قانون موظف به نظارت و تصویب قوانین هستند. آنها منع رعایت ندارند، اما نباید در امور نیروهای دیگر دخالت کنند. آنها می توانند از ابزارهای نظارتی خود استفاده کنند. البته به گفته مقام معظم رهبری، نمایندگان نباید در انتصابات دخالت کنند. اگر واقعاً نمایندگان مجلس در انتصابات دولتی نقش داشته باشند، قطعاً هیئت امنا این موضوع را بررسی خواهد کرد.

وی افزود: اگر نظارت معاونت ها منجر به دخالت آنها در عزل و نصب ها شود، تخلفی مشخص شده و هیات امنا در بررسی صلاحیت ها قطعا آن را لحاظ می کند. نظارت با دخالت متفاوت است و استیضاح، استیضاح و تحقیق از حقوق قانونی نمایندگان مجلس است.

سخنگوی هیات امنا ادامه داد: نظارت بر رفتار نمایندگان به بیانات رهبری برمی گردد، البته قانون نظارت بر نمایندگان قوی نیست و نواقصی وجود دارد که باید اصلاح شود. در بحث نظارت بر نمایندگان، موضوع بر عهده هیأت امنا است، اما اگر در حوزه رفتار نمایندگان باشد، رفتار نمایندگان بر عهده هیأت نظارت است. اصل کنترل داخلی مجلس قابل دفاع است. البته نباید منتظر باشیم که نماینده به تخلف برود و اگر رفتاری وجود دارد باید در مجلس جلوی آن گرفته شود، اما اگر این ابزارها کافی نباشد، هیات نگهبان وارد می شود.
طحان نظیف تاکید کرد: هدف از نظارت گرفتن مچ نیست بلکه باید اصلاح شود.

سخنگوی هیات امنا در پاسخ به سوالی درباره تاکید کارشناسان بر لزوم اصلاح قانون اساسی و نظر هیات امنا در این خصوص گفت: نحوه اصلاح اساسنامه در اصل 177 ق.م. قانون اساسی. قانون اساسی از توانمندی هایی غفلت کرده است که اصولاً اولویت را می طلبد تا بتوان این توانمندی ها را فعال کرد و از قانون اساسی نهایت استفاده را برد.

وی افزود: اگر نیاز به اصلاح قانون اساسی باشد راه بسته نیست و نگرانی وجود ندارد. این ابزارها در قانون اساسی پیش بینی شده است، اما اولویت استفاده از قانون اساسی فعلی است.

طحان نظیف در پاسخ به سوالی درباره ویژگی های فردی نامزدها گفت: هیات امنا طبق قانون عمل می کند که این نیز اشتباه است. حوزه صلاحیت هیأت نظارت بر رفتار نمایندگان است.

سخنگوی هیات امنا در پاسخ به سوالی درباره تصمیم کمیته مشترک برای ارائه کارت رایگان برای آزادی برخی از مشمولان غایب گفت: نظر ستاد کل برای هیات امنا مهم است و باید سازوکار قانونی رعایت شود. “

طحان نظیف در پاسخ به سوالی درباره طرح جهش دانش بنیان گفت: این طرح در هیات امنا با مشکلات و ابهاماتی مواجه بوده است و این طرح یکی از طرح های خوب مجلس است که ختم به خیر شد، ایرادات و ابهامات مجلس شورای اسلامی. هیئت امنا قرار بود اجرای این مصوبه را تقویت و افزایش دهد که نمایندگان و دست اندرکاران مرتبط با این موضوع می توانند تایید کنند.

طحان نظیف در پاسخ به این سوال که به نظر شما محل توزیع غایبان در لایحه بودجه است یا بهتر است دولت با هماهنگی ستاد کل نیروهای مسلح لایحه جداگانه ای در مجلس ارائه کند؟ وی گفت: بارها گفته ایم که ترجیحاً بحث بودجه در قانون بودجه مطرح شود و در قانون بودجه جایی برای احکام برون بودجه ای وجود ندارد و این تأثیر خوبی در نظام حقوقی ما ندارد و این بار قابل دفاع نیست، قانون بودجه باید دخل و خرج دولت را مشخص کند و به مسائل غیر بودجه ای رسیدگی و به قانون تبدیل شود.

در پاسخ به این سوال که آیا هیات امنا در خصوص تصویب بار مالی لایحه رتبه بندی معلمان نامه ای از دولت دریافت کرده است یا خیر؟ وی گفت: دولت در حال تصویب لایحه خود است و نشان داده که لایحه خود را پس نگرفته است و مجلس نیز در حال تصویب این لایحه است. ما در هیات امنا در این زمینه با دو دسته ایراد مواجه هستیم، یکی بحث بار مالی و دیگری ایرادات غیرمالی و مشکلات فرهنگیان که گفته شد.

طحان نظیف افزود: دولت وزن مالی این لایحه را تا مبلغ قبض وی پذیرفته و نامه دیگری به دست ما نرسیده است. به همین دلیل به مواردی که در مجلس به مصوبه اضافه شد، ایراد داریم. واقعیت این است که اگر این قطعنامه روشن و دقیق نباشد، در عمل کسی را راضی نخواهد کرد. ما به همکاری خود با مجلس در این زمینه ادامه خواهیم داد. جلسات مختلفی با دولت برگزار شده است و ما به طور خاص با نمایندگان محترم و کارمندان دولت صحبت کرده ایم. امیدواریم به یک جمع بندی و درک مشترک از اقدامات و مشکلات به ویژه در بحث بار مالی دولت و مجلس برسند.

دیدگاهتان را بنویسید