دولت دروغ و فرافکنی ماجرای معاش غیرقانونی سخنگوی دولت رئیس جمهور چیست؟

روز جدید :

بهادری جهرمی، سخنگوی دولت ابراهیم رئیسی، بار دیگر پرونده او و برادرش در مسیر ورود به دانشگاه تربیت مدرس را با دروغ پردازی درباره تحصیلشان علنی کرد.

رویداد۲۴ لیلا فرهادی: محسن برهانی استاد حقوق دانشگاه تهران که یکی از اساتید برکنار شده توسط دولت ابراهیم رئیسی است، اخیرا اطلاعاتی درباره بورسیه رانتی رئیس دولت و برادرش منتشر کرده است. انتشار این خبر با واکنش و تکذیب بهادری جهرمی همراه شد. حقیقت چیست

علی بهادری جهرمی، سخنگوی دولت اخبارا به صراحت حمایت خود را از سعید جلیلی اعلام کرد. این اقدام با توجه به جایگاه قانونی بهادری جهرمی به عنوان سخنگوی دولت غیرقانونی بود. او در توییتر خود دهه نود را تاریک خواند و نوشت که اتحاد و همدلی بازگشت و تکرار دهه نود تاریک را شکست خواهد داد. در واکنش به این اقدام غیرقانونی، محسن برهانی، استاد حقوق دانشگاه تهران در توئیتی نوشت: دهه 90 برای شما و برادرتان (محمد آقا) سیاه نبود، بلکه نور علی نور بود. شما بدون هیچ تلاشی و بدون آزمون دکتری دکترای خود را دریافت کردید و با تهدید برکناری از ریاست دانشگاه به عضویت هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس درآمدید.

اشاره برهانی برای دریافت بورسیه تحصیلی علی و محمد بهادری جهرمی برای دکتری حقوق در دانشگاه تربیت مدرس بود. محمد بهادری جهرمی برادر، سخنگوی دولت در پاسخ به برهانی بدون اشاره به تحصیلات برادرش در دانشگاه تربیت مدرس نوشت: از طریق کنکور بدون سهمیه وارد دانشگاه تهران شدم و رتبه اول را کسب کردم.
برهانی در پاسخ به محمد بهادری جهرمی عکس بورسیه علی بهادری جهرمی را منتشر کرد. او نوشت: «برادرت از طریق بورسیه خارج از کشور دکتری گرفت و در هیچ آزمون سراسری شرکت نکرد – که بچه های خارجی برای گرفتن دکترا می نشینند. بقیه را در مناظره خواهم گفت.»

اگرچه برهانی اعتراف کرد که در مورد بورسیه خود محمد بهادری جهرمی اشتباه کرده است، اما محمد درنگ نکرد و ماجرای دریافت بورسیه برادرش علی را تکذیب کرد.

محمد بهادری جهرمی، برادر ابراهیم رئیسی، سخنگوی دولت با انتشار عکسی از نامه ای به امضای غلامرضا ذهتابیان، مدیرکل تحصیلات تکمیلی دانشگاه تهران مبنی بر اخذ مدرک اول حقوق عمومی از دانشجوی کاندید شده توسط «محمد بهادری جهرمی» تایید کرد. آزمون 2008-2009.

اگرچه این نامه ربطی به علی بهادری جهرمی ندارد، اما محمد جهرمی برهانی را به دروغگویی متهم کرد و نوشت: من و دکتر علی بهادری هم با امتحان و بدون سهمیه وارد دانشگاه شدیم. اگر افتخاری دارید، در مناظره تعهد کنید تا بعد از اثبات دروغگویی خود، استعفای خود را از دانشگاه تضمین کنید.

محسن برهانی در پاسخ به این اتهام گفت: من گواهی علی آقا را گذاشتم و شما مدرک تحصیلی خود را در بورس مذکور قرار دادید؟

فرافکنی و سفسطه محمدبهادری جهرمی تمام نشد و او باز هم بدون پاسخ به شبهه برادرش نوشت: «اگر علم نداشتی با نسبت دادن اکاذیب و نشر اکاذیب با آبروی دیگران بازی کردی. هم در دانشگاه و هم در دادگاه باید پاسخگو باشید».
در میان این دعوای لفظی، حقیقت چیست؟

محمود صادقی در سال 1401 ماجرای بورسیه رنتی را مستقیماً به سخنگوی دولت بیان کرد. او در جریان اعتراضات پاییزی و سرکوب معترضان تلویحاً علی بهادری جهرمی را با هشتگ «بورسیه بدون آزمون» خطاب کرد و در توییتر خود نوشت: «وقتی می‌توان بدون آزمون و بدون گذراندن مراحل علمی مرسوم بورسیه گرفت و بس. یک الزام قانونی برای تبدیل شدن به یک مدرس در یک دانشگاه معتبر. به نظر شما آیا دولت می تواند به پلیس اجازه دهد که مانند آب آشامیدنی با گلوله های واقعی به مردم شلیک کند؟»

ماجرا به سال ۱۳۹۷ و باز شدن پرونده بورسیه های غیرقانونی آقایان و آقایان در مجلس دهم برمی گردد. طرح این موضوع یکی از دلایل استیضاح رضا فرجی دانا وزیر علوم در دولت اول حسن روحانی در مجلس نهم بود. سرانجام در آبان ماه 1392، وزارت علوم با اعلام نتایج رسیدگی به پرونده 3772 نفری که بدون شرکت در آزمون بورسیه تحصیلی در سال 91-87 دریافت کرده بودند، از «لغو» 863 مورد بورسیه «غیرقانونی» خبر داد. .

این پرونده مربوط به کمک‌های خارجی و داخلی وزارت علوم از دولت‌های نهم و دهم بود که در ابتدای دولت یازدهم جمع‌آوری و در اختیار مجلس قرار گرفت.

محمود صادقی که در آن زمان عضو کمیسیون آموزش شورای اسلامی بود، مستقیماً در این پرونده نقش داشت. در ابتدا نام برخی از چهره ها از جمله پسر و رئیس دفتر محمدمهدی زاهدی وزیر دولت آلون احمدی نژاد و سارا درجه دختر کامران درجه وزیر علوم دولت دهم … در بورسیه های لیست سیاه سرخط خبرها شد.

مشکل زمانی بدتر شد که مشخص شد این بورسیه های غیرقانونی می توانند به طور رسمی در دانشگاه ها جذب شوند. صادقی در جلسه علنی مجلس با حضور وزیر علوم دولت روحانی گفت: این افراد به دلیل «کندی وزارت علوم در برخورد با فساد»، با تحصیل در دانشگاه، وزارت علوم را تحت فشار قرار دادند. علم مورد استفاده قرار گرفت و با این روش «بیش از سه هزار نفر مشغول به کار شدند».

از آنجایی که علی بهادری جهرمی در آن زمان سمت قابل توجهی نداشت، نام وی در میان اسامی مورد مناقشه دیده نمی شود، اما اظهارات صادقی نشان می دهد که وی یکی از دریافت کنندگان بورسیه غیرقانونی در اوایل دهه 90 بوده است.

صادقی پیشتر گفته بود زمانی که دولت روحانی می‌خواست با بورسیه‌های غیرقانونی دولت‌های نهم و دهم (احمدی‌نژاد) برخورد کند، تحت فشار نهادها قرار گرفتند که در نهایت با ملایمت برخورد کردند و خیلی کم رد کردند.
سخنگوی دولت و برادرش با نامه دیوان عدالت اداری و تهدید رئیس دانشگاه به برکناری منصوب شدند.

محمود صادقی همچنین عضو هیئت علمی دانشکده حقوق دانشگاه تربیت مدرس است و بدین ترتیب ورود غیرقانونی برادران بهادری جهرمی به این دانشگاه را از نزدیک مشاهده کرد. او در گفتگو با رویداد۲۴ جزئیاتی از پرونده بورسیه غیرقانونی علی را به دی یهرمی فاش کرد.

صادقی گفت: پرونده بورسیه خارجی علی بهادری جهرمی در دانشکده تربیت مدرس موجود است. وی فارغ التحصیل دانشکده علوم تربیتی و حقوقی دانشگاه امام صادق(ع) و متقاضی پذیرش دکتری در دانشگاه تربیت مدرس است.

به گفته صادقی، هر دو برادر با وجود مقاومت دانشگاه و با نامه دیوان عدالت اداری موفق به استخدام غیرقانونی در دانشگاه تربیت مدرس شدند.

صادقی تصریح کرد: دانشکده با استخدام این دو نفر به عنوان استاد مخالف بود زیرا عموماً رشته آنها حقوق عمومی بود و دانشکده حقوق دانشگاه تربیت مدرس اساساً آن رشته را نداشت و برای آنها ایجاد شد.

محمود صادقی، استاد حقوق دانشگاه تربیت مدرس، می گوید که هر دو برادر بهادری جهرمی در مصاحبه دانشگاه مردود شدند. کمیسیون جذب و دکتر شهبازی نیا، رئیس وقت دانشکده حقوق تربیت مدرس با جذب آنها مخالفت کردند و در نتیجه دانشگاه نیز این مخالفت را اعلام کرد، اما از دیوان عدالت اداری رای گرفتند و دانشگاه را برای استخدام آنها تحت فشار قرار دادند.

صادقی می گوید در جریان اعمال فشار بر دانشگاه، دکتر احمدی، رئیس وقت دانشگاه تربیت مدرس، تهدید به اخراج شد.

این استاد دانشگاه می گوید که فعالیت غیرقانونی این دو برادر تنها به جذب نیرو خلاصه نمی شود، بلکه با روی کار آمدن دولت جدید آنها نیز بر خلاف قانون جذب نیرو شده اند.

او توضیح داد که خدمت افسر در شرایطی که پلیس رسمی نیست و قراردادی است، غیرقانونی است. اما در دولت جدید چون رئیس دیگر دانشگاه با آنها همسو بود، بدوم آنها را موظف به رعایت قانون کرد و هر دو در این دو سه سال فقط نیم روز در دانشگاه حضور داشتند.