هشدار صریح به دولت رئیس جمهور: باور کنید جامعه ناراضی است / امرار معاش مردم / نان ارتباط تنگاتنگی با ایمان دارد.

هشدار صریح به دولت رئیس جمهور: باور کنید جامعه ناراضی است / امرار معاش مردم / نان ارتباط تنگاتنگی با ایمان دارد.

زمین و زمان دید که همه کالاهای بدون «حق، اجازه و البته مجوز» گران شد!

روزنامه جمهوری اسلامی در یادداشتی به انتقاد از سیاست های اقتصادی دولت در یک سال گذشته پرداخت و نوشت:

تنها 4 قلم (مرغ، تخم مرغ، لبنیات و روغن) در نتیجه این طرح افزایش قیمت خواهند داشت.» این خلاصه صحبت های وزیر کشور در سال گذشته است. آنچه که کلیپ این روزها – در سالگرد این سخنان – در فضای مجازی دست به دست می شود.وزیر کشور در روز سه شنبه 29 اردیبهشت 1401 در یک لینک زنده تلویزیونی اظهار داشت: گوشت مرغ، تخم مرغ، لبنیات و روغن. کالاهایی هستند که با هدفمندی یارانه ها و حذف ارز ترجیحی قیمت آنها افزایش می یابد و هیچ کالایی حق یا اجازه گران شدن را ندارد، البته مجاز به گرانی نیست.

وزیر کشور تاکید و بیان کرد که سایر کالاها “حق”، “اجازه” و البته “اجازه” گران شدن آنها را ندارند. امروز یک سال از شروع ماجرا می گذرد، زمین و زمان دید که همه اجناس بدون «حق، اجازه و البته مجوز» گران شده اند!

شاید اگر آقای وزیر می گفت «حق افزایش قیمت ندارند» کمی محتاط می شدند. زیرا مصداق ضمیر از مردم به عنوان صاحب کالا اطلاق می شود، اما وقتی می گفتند حق «گران شدن» ندارند! آنها گران شدند زیرا محصول زبان سفارش را نمی فهمد. بازار زبان دیگری جز زبان عرضه و تقاضا نمی فهمد. از قدیم الایام همینطور بوده و تا روز قیامت هم همینطور خواهد بود. عرضه و تقاضا زبان بین المللی بازار است. اگر به این زبان با بازار صحبت نکنیم، پاسخی مانند آنچه امروز نمی شنویم نخواهیم شنید. آنها بدون اجازه گران هستند.

ای کاش آن روز صدای کارشناسان اقتصادی به گوش می رسید. دیروز این اتفاق نیفتاد، اما ای کاش امروز تدبیری می اندیشیدند و با زبان بازار با آن تعامل می کردند تا شاید دوباره این تورم – که افسار را شکسته – مهار کنند.

آقایان در نظر بگیرید که وضعیت جامعه خوب نیست. از یک موقعیت بد نمی توان به چیزهای بزرگ امیدوار بود. مردم را روزی بده، قیامتشان را روزی می دهند. بسیاری از این رفتارهای اجتماعی نامناسب و رگه های سیاه دوری از تحصیل و دانش نیز به دلیل ازدحام بیش از حد بازار گران است. با تامین و تضمین نان مردم، بسیاری از انحرافات اخلاقی و رفتاری اصلاح می شود. نان ارتباط تنگاتنگی با ایمان دارد.

دیدگاهتان را بنویسید