زنانی که زندگیشان مطابق میلشان نیست/ سرپرست خانوار و رسیدگی به امرار معاش


ساعت: 11:50
تاریخ انتشار: 1301/07/16
کد خبر: 1901846

زنان سرپرست خانوار بیش از سایر اقشار در نابسامانی های اقتصادی آسیب پذیر هستند و بی شک برنامه توانمندسازی در ابعاد اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی می تواند در کاهش آسیب ها موثر باشد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از ” تیتریک “; زبری انگشتان زنانه‌اش حکایت از حکایت دردناکی دارد که مجبور می‌شوند بایستند و خم نشوند.

زنان سرپرست خانوار نسبت به سایر گروه ها از نظر شرایط و مشکلات اقتصادی آسیب پذیرتر هستند. بنابراین برنامه های حمایتی و معیشتی سازمان ها و نهادهای انقلابی تنها بخشی از نیاز خانواده را تامین می کند. بی شک برنامه توانمندسازی اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی می تواند در ساماندهی و کاهش آسیب های مرتبط با این قشر اجتماعی موثر باشد.

مسکن مهمترین دغدغه زنان سرپرست خانوار است

طاهره ابراهیمی زن سرپرست خانوار 38 ساله و مادر 2 فرزند در گفتگو با خبرنگار «تیتریک» گفت: شرایط اقتصادی زندگی ما زنان سرپرست خانوار را پیچیده کرده است.

وی ادامه داد: با وجود اینکه از نهادهای حمایتی کمک می گیرم و کار می کنم اما همچنان برای پرداخت اجاره بها با مشکل مواجه می شوم.

ابراهیمی افزود: در کلاس های قلاب بافی در مسجد شرکت کردم و در کنار مادر بودن در خانه هم کار می کنم اما واقعاً بیشترین سود حاصل از هنر صنعت در جیب کسبه است.

این زن سرپرست خانوار تاکید کرد: دخترم 10 ساله است و قلاب بافی را با من آموخته و هنوز هم به من کمک می کند اما هزینه مسکن واقعاً بالا رفته و هزینه اجاره بها کمر زنان سرپرست خانوار را خم کرده است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: بیشتر درآمدی که به دست می‌آورم خرج اجاره خانه می‌شود و آخر ماه به سختی مایحتاج خانه را تامین می‌کنم و روزهایی هم بود که یک وعده غذا می‌خوردم.

معیشت دغدغه اصلی زنان سرپرست خانوار است

معصومه غلامی، زن سرپرست خانوار در گفتگو با خبرنگار تیتریک گفت: نگاه به زنان مطلقه در کشور مناسب نیست و صاحب خانه ها خانه های کمتری به این زنان می دهند.

وی ادامه داد: این زنان علاوه بر مشکلات اقتصادی از فشار روحی و روانی زیادی در جامعه رنج می برند.

غلامی افزود: دولت باید شرایطی را برای کمک به زنان سرپرست خانوار برای دریافت وام کم بهره برای اجاره مسکن فراهم کند.

این زن سرپرست خانوار تصریح کرد: برای امرار معاش در خانه فرش می بافم، با این درآمد می توانم زندگی کنم اما از پس هزینه های مسکن بر نمی آیم و در اتاق دانشجویی زندگی می کنم.

وی بیان کرد: زنان سرپرست خانوار مانند همه افراد جامعه نیازمند حمایت هستند و امیدوارم نظر مردم نسبت به این زنان در جامعه بهتر شود.

حفظ حیثیت و اعتبار زنان از طریق ایجاد شغل

سحر مستوفی، بانویی که شرایط وخیم اقتصادی و فوت همسرش او را به سمت یافتن شغل سوق داد، حالا با ایجاد صفحه ای در اینستاگرام مشغول ایجاد شغل است.

این زن سرپرست خانوار در گفتگو با خبرنگار «تیتریک» گفت: همسرم شغل آزاد داشت و در 40 سالگی بر اثر عارضه قلبی فوت کرد و من با دو فرزند تنها ماندم.

وی ادامه داد: باید زندگی ام را خودم مدیریت می کردم و بچه هایم خیلی کوچک بودند.

مستوفی افزود: تصمیم گرفتم علاوه بر خانه داری، کسب و کاری برای خودم در خانه راه اندازی کنم.

این خانم گفت: روزی به بازار تهران رفتم و روسری و شال را برای فروش به خانه آوردم.

وی گفت: فروش روسری و شال را با سود بسیار کم شروع کردم و در ابتدا فقط خانواده و دوستان نزدیکم مشتریان اصلی من بودند.

مستوفی گفت: به پیشنهاد برادرم یک صفحه پیام رسان اینستاگرام هم ایجاد کردم که در آن فعالیت داشتم و به تدریج مشتریان مجازی ام افزایش یافتند.

این بانو ادامه داد: یک بچه دو ساله داشتم و نمی توانستم بیرون از خانه کار کنم، به همین دلیل کارم را در خانه گسترش دادم و علاوه بر روسری و شال، لباس های فصلی هم به همراه دارم.

و افزود: سرمایه ای نداشتم و در روزهای اول با پول قرض کارم را شروع کردم و کم کم آن را توسعه دادم.

مستوفی گفت: شرایط زندگی زنان سرپرست خانوار در کشور بسیار سخت است و هزینه های درمانی بسیار بالاست و من و فرزندانم بیمه نیستیم.

این خانم با بیان اینکه نگران آینده است گفت: الان جوان هستم و می توانم کار کنم اما در آینده ممکن است دیگر نتوانم کار کنم.

وی تاکید کرد: هیچ بانکی به زن سرپرست خانوار وام نمی دهد و اگر بخواهد اعتبار بدهد نیاز به دو یا سه ضامن با فیش دارد که امروز اصلا پیدا نمی شود چرا که بیشتر افراد به صورت قراردادی کار می کنند و معمولا وجود ندارد. رسید دستمزد..

مستوفی بیان کرد: هزینه اجاره خانه بسیار بالاست و هر چقدر هم که کار کنم فقط می توانم اجاره یک ماه و غذای بسیار ابتدایی فرزندانم را تهیه کنم.

این خانم در پایان خاطرنشان کرد: شرایط زندگی برای مردم بسیار سخت شده است و این شرایط برای زنان سرپرست خانوار بسیار سخت تر است، امیدوارم صدای ما به گوش مسئولان برسد و برای ساماندهی این زنان برنامه ریزی شود.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید