روزنامه دولت 1401: فشار برای امرار معاش سال آینده بیشتر می شود/ مردم باید صبور باشند!

روزنامه دولت 1401: فشار برای امرار معاش در سال آینده افزایش می یابد

روز نو: روزنامه رسمی دولت ایران در یادداشتی به بودجه سال آینده نوشت که افزایش ۷۳ درصدی درآمدهای مالیاتی و گمرکی، فشارهای رکودی بر اقتصاد را افزایش می دهد، مگر اینکه مبتنی بر پایه های مالیاتی جدید باشد یا از فرار مالیاتی جلوگیری کند.

در این یادداشت آمده است: کاهش افزایش حقوق کارکنان دولت و کاهش آن با تورم، نه تنها فشار معیشتی بر کارکنان دولت را افزایش می‌دهد، بلکه بر گردش مالی بخش خصوصی نیز تأثیر ثانویه دارد. مگر اینکه کاهش بیشتر معطوف به دستمزدهای بالاتر باشد و هزینه تجملات یا واردات را کاهش دهد.

توجه به سیاست‌های جبرانی محدود و موقت و لزوم توجه به شکل‌گیری دارایی‌های سرمایه‌ای و ایجاد زیرساخت‌های مناسب برای رشد تولید، دو ابزار مهم برای خروج فوری از رکود و بهبود معیشت مردم است. علاوه بر همه موارد فوق، محدودیت ها و کمبودهای موجود برای بهبود وضعیت اقتصادی کشور باید مورد توجه قرار گیرد.

حجم کلان پروژه های نیمه تمام، مشکلات جدی در حوزه صندوق های بازنشستگی، کم آبی، تحریم ها، نبود زیرساخت های لازم برای توسعه نظام مالیاتی بر اساس درآمد کل، بدهی های باقی مانده از دولت قبل، نبود زیرساخت های اطلاعاتی برای توزیع بهینه و هدفمند، سیاست های حمایتی و جبرانی و هزینه های سرسام آور سیستم مراقبت های بهداشتی عروق کرونر همگی محدودیت ها و کاستی هایی هستند که نیازمند صبر و احتیاط هستند.

دیدگاهتان را بنویسید