دولت رئیس جمهور برای تعداد زیادی از فرهنگیان پرونده قضایی تشکیل داده است

دولت رییسی برای تعداد زیادی از فرهنگیان پرونده قضایی تشکیل داده است

گفتگوی رویداد۲۴ با فرج کمیجانی، دبیرکل کانون فرهنگیان اسلامی ایران برای بررسی درخواست های معلمان. وی در مورد خواسته های معلمان تصریح کرد اما در عین حال گفت که حکومت همه درها را برای مذاکره با معترضان بسته و تنها تدابیر امنیتی اتخاذ کرده و آنها را بازداشت کرده است. متن گفتگو با کمیجانی را در ادامه بخوانید.

روح معلمان به خیابان ها می رود

فرج کمیجانی دبیرکل کانون فرهنگیان ایران اسلامی گفت: موضوع درخواست امروز و دیروز فرهنگیان نیست و سالهاست که وجود داشته و اقدام عملی موثری برای رفع آن انجام نشده است. آنها این کار را می کنند، هزینه مشترک می پردازند، به مطالبات آنها توجهی نمی شود.

آنها صدای معلمان معترض را نمی شنوند و اجازه ملاقات حضوری به آنها را نمی دهند

وی می گوید: تنها در سال 1377 کار مهمی که در دولت روحانی انجام شد این بود که دو کارگروه جداگانه تشکیل شد. کارگروه مطالبات بازنشستگان و کارگروه مطالبات کارکنان و بدین ترتیب درهای سازمان برنامه و بودجه به روی شاکیان باز شد تا با مسئولان گفت و گو کنند و مطالبات و مشکلات خود را بیان کردیم و برخی مشکلات از جمله همسان سازی حل شد. طرح فوق العاده مستمری کارکنان و تدوین رتبه بندی معلمان که کار خیر بود. اما در دولت جدید درهای مذاکره به روی مطالبات صنفی کاملا بسته بود و حالا نه وزیر آموزش و پرورش، نه رئیس سازمان برنامه و بودجه و نه رئیس سازمان استخدامی و …. توجه به مطالبات معلمان و بازنشستگان معلمان اعتراضی نکردند و اجازه ملاقات حضوری را ندادند.

وقتی راه مذاکره بسته شد، تنها راه اعتراض است

کمیجانی خاطرنشان کرد: وقتی مسئولان درهای مذاکرات را می بندند تنها یک راه برای اعتراض وجود دارد و آن اعتراضات خودجوش خیابانی توسط برخی از معترضان است و متأسفانه درگیری های شدید امنیتی با این افراد رخ می دهد.

آنها برای بسیاری از معلمان ضبط کرده اند

وی ادامه داد: در حال حاضر فضای امنیتی ایجاد شده و برای تعداد زیادی از معلمان پرونده تشکیل شده و این آسیب بزرگی برای معلمان است. معلمان مطالبه گر خواسته هایی دارند که به آن اعتراض دارند. دستگیری معلمان و تشکیل پرونده برای آنها یکی از مشکلات شاکیان است که می خواهیم آن را حل کنیم.

رئیس کارگروهی را با اختیارات ویژه تعیین خواهد کرد

یکی از موارد مهمی که ما می خواهیم این است که رئیس جمهور کارگروهی با اختیارات ویژه شامل رئیس سازمان برنامه و بودجه، رئیس سازمان استخدامی و وزیر آموزش و پرورش و تعدادی معلم تعیین کند. . این فعال صنفی معلمان گفت: نمایندگان.

در دولت سیزدهم هیچ یک از تشکل های صنفی معلمان در هیچ سطحی به جلسات دعوت نشدند.

کمیجانی با بیان اینکه متأسفانه هیچ یک از تشکل های صنفی معلمان در دولت سیزدهم به جلسات دعوت نشده اند، گفت: مطالبات برحق تشکل های فرهنگی قانونی باید از سوی دولت و مسئولان به رسمیت شناخته شود.

وی ادامه می دهد: ماده بعدی طرح رتبه بندی معلمان است که در مجلس تصویب و در هیات امنا تصویب شد. معلمان معتقدند به این طرح ایراداتی وجود دارد و تمام امید ما این بود که در آیین نامه ای که باید برای این قانون تهیه شود، ایرادات در قالب آیین نامه رفع شود. این مصوبه توسط وزارت آموزش و پرورش برای قانون نظام طبقه بندی معلمان تهیه و به دبیرخانه هیأت وزیران ارائه شده است که بسیار دقیق تنظیم شده است.

قوانین به گونه ای تعریف شده است که رسیدن به رتبه 5 غیرممکن است

بر اساس این قانون، معلمان باید به پنج گروه تقسیم شوند و با شرایطی که در این آیین نامه وجود دارد، شرایط بسیار سختی را برای کسب رتبه های 4 و 5 در نظر گرفته اند، بنابراین کسب رتبه 5 تقریبا غیرممکن شده است. کمیجانی توضیح می دهد. حتی یک نفر با مدرک دکترا و بالای 25 سال سابقه نخواهیم داشت که بتواند رتبه 5 را بگیرد. یعنی راه را آنقدر سخت و پیچیده کرده اند که نه تنها مشکلی را حل نکرده، بلکه مشکلات را تکمیل کرده است.

دبیرکل کانون فرهنگیان ایران اسلامی می گوید: قانونی در کشور داریم به نام قانون مدیریت خدمات کشوری. این قانون در سال 1366 برای یکسان سازی حقوق کارکنان دولت به تصویب رسید. متأسفانه در چند سال اخیر این قانون برای همه کارکنان یکسان اعمال نشده است. برخی از عناصر برای سایر کارمندان اجرا می شود، اما برای مربیان اجرا نمی شود یا به طور ناقص اجرا می شود، بنابراین معلمان می خواهند قانون برای خودشان به طور کامل اجرا شود.

صندوق ذخیره فرهنگی متعلق به معلمان است اما می خواهند آن را عمومی کنند

وی گفت: درخواست بعدی مربوط به صندوق ذخیره فرهنگیان است. این صندوق در سال 1974 تأسیس شد و از ابتدا مالکیت خصوصی داشت و در اختیار معلمان بود، اما همیشه توسط دولت اداره می شد. فرهنگیان می گویند چون این صندوق خصوصی است، خود صاحبان صندوق باید در مدیریت و اداره آن مشارکت داشته باشند. براساس درخواست شاکیان در دولت روحانی، اساسنامه ای تدوین و تصویب و در روزنامه رسمی منتشر شد که بر اساس آن 6 نفر از اعضای هیئت امنای 11 نفره صندوق باید توسط معلمان در دست اقدام انتخاب شوند. در دولت سیزدهم که وزیر جدید آموزش و پرورش آمد، به جای اجرای اساسنامه جدید، آن را رها کردند و خواستند آن را خصوصی و عمومی غیردولتی کنند که خلاف قانون است و فرهنگیان معترض هستند.

ما می خواهیم سازمان معلمان ایرانی ایجاد کنیم

کمیجانی با بیان اینکه خواستار تشکیل سازمان معلمان ایران هستیم، گفت: تاسیس این سازمان برای حرفه ای شدن حرفه معلمی و نظام مند شدن آموزش کشور است که یکی از الزامات جدی معلمان است که باید در این زمینه قانونی شود. مجلس، معلمان می توانند به طور جدی در مدیریت آموزش و پرورش مشارکت داشته باشند. یکی دیگر از الزامات همسان سازی حقوق بازنشستگان با کارکنان مربوطه است. که فرهنگیان شاغل و بازنشسته تحت تعقیب جدی هستند.

پاداش پایان خدمت معلم پرداخت نمی شود و هر روز که می گذرد از ارزش آن کاسته می شود

وی ادامه می دهد: موضوع بعدی پرداخت پاداش پایان خدمت معلمانی است که در سال 1400 بازنشسته شده اند اما تاکنون پاداش پایان خدمت خود را دریافت نکرده اند. با توجه به تورمی که در کشور داریم و هر روز از ارزش این جایزه کاسته می شود. دولت باید این جوایز را پیشاپیش پرداخت کند تا بیشتر از این به حقوق فرهنگیان پایمال نشود. موضوع بیمه تکمیلی از دیگر درخواست های معلمان است.

آنها به جای پاسخ، مقابله می کنند و تهدید می کنند

این فعال معلمی با بیان اینکه تاکنون پاسخی از سوی مسئولان به دست معلمان نرسیده است، افزود: به جای پاسخگویی به مذاکرات و مذاکره با آنها، درگیر و تهدید می شوند.

وی ادامه داد: معتقدیم با دستگیری و ایمن سازی فضا مشکلات معلمان حل نمی شود و فقط موضوع پاک می شود. برخی دیگر معتقدند که ممکن است معلمان را از اعتراض بترسانند. این در حالی است که تجار ما جان خود را از دست داده اند.

در 43 سال پس از انقلاب، مطالبات معلمان در اولویت هیچ دولتی نبود

کمیجانی می گوید: در 43 سالی که از انقلاب می گذرد، رسیدگی به مطالبات و مطالبات معلمان در دستور کار و اولویت هیچ دولتی نبوده و این مطالبات انباشته شده و باید در سطح کلان دولت تصمیم درستی گرفته شود. “

رئیس سازمان برنامه و بودجه و وزیر آموزش و پرورش باید دستگیر شوند

«من معتقدم مقصر اصلی حضور معلمان در خیابان، وزیر آموزش و پرورش و رئیس سازمان برنامه و بودجه دولت، آقای رئیسی هستند و اگر قرار است کسی دستگیر، دستگیر و زندانی شود، باید دستگیر شود. و در زندان گفت. زیرا اگر این افراد خوب کار می کردند و صدای معلمان را می شنیدند و راه مذاکره و صحبت معلمان را نمی بستند، کار به اعتراض خیابانی نمی انجامید.

دیدگاهتان را بنویسید