دومین پلنگ ایرانی در مهریان بویراحمد مشاهده شد/ مردم باید مراقب باشند


ساعت: 14:53
تاریخ انتشار: 1401/03/18
کد خبر: 1844521

محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد از مشاهده پلنگ دیگری در منطقه دو آب باریک مهریان در شهرستان بویراحمد توسط مردم خبر داد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از زاگرس صبح امروز ، روابط عمومی و رسانه های محیط زیست استان ضمن هشدار به مردم برای شفاف سازی نحوه رفتار و چرایی حضور این گونه ارزشمند در حاشیه جاده ها، مرز مناطق حفاظت شده و آزاد و اطلاع رسانی مکان های گردشگری .

پلنگ های حیوانی غیرانسانی هستند و تا آنجا که می توانند به انسان نزدیک نمی شوند، تجربه نشان داده است که در مواردی که پلنگ مورد حمله قرار می گیرد، افراد با چوب، تبر، اسلحه و … آن را تحریک می کنند، بنابراین حیوان خطر را احساس می کند و برای محافظت حمله می کند. .

توسعه ساخت و ساز در جنگل، تغییر کاربری برای ویلاهای تعطیلات، عدم تعادل دام و مراتع، اشغال چشمه (چشمه) در کوه توسط گله های احشام، هدایت گونه های دیگر که غذای اصلی پلنگ در پایین دست است. مهاجرت اجباری و متعاقب آن مهاجرت پلنگ از جمله مزاحمت های انسانی و از بین رفتن زیستگاه، حفر قارچ های خوراکی، استخراج، جاده سازی، جنگل زدایی، آتش سوزی و چرای بی رویه موجب خسارات زیادی شده است و برای زیستگاه های طبیعی این گونه ارزشمند می شود.

کاهش منابع غذایی پلنگ انسانی در بالادست، تکه تکه شدن زیستگاه پلنگ، اختلال ژنتیکی، حذف گروه های بزرگ و تشکیل گروه های بسیار کوچک از جمله دلایلی است که گاه این گونه را به سمت برخی روستاها سوق می دهد.

در نهایت پلنگ مجبور به شکار گونه های کوچکتر مانند موش، خرگوش، روباه، شغال به همراه سایر پرندگان و خزندگان رایج در روستاها می شود و این تهدیدی برای سلامت پلنگ است. .

شهروندان گرامی توجه داشته باشند: محیط بانان گشت های کنترلی خود را در این منطقه تشدید کرده اند اما هیچ نگرانی از حمله پلنگ به انسان و عدم حمله این حیوان به انسان وجود ندارد. توصیه می شود صبورتر باشید و از هرگونه اقدام خودسرانه خودداری کنید. اقدامات لازم را در این زمینه به محیط زیست بدهید و در صورت مشاهده با شماره تلفن رایگان 1540 تماس بگیرید.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید