دکتر مارکوس مرک: من 500 هزار بازی سوت زدم اما دربی تهران یکی از فوق العاده ترین ها بود!

کمتر کسی از طرفداران فوتبال، مارکوس مرک، داور بین المللی فوتبال را نمی شناسد. دکتر مارکوس مرک از داوران ارشد سابق فوتبال آلمان است. او شش بار برنده جایزه بهترین داور سال آلمان شده و رکورددار تعداد داور در بوندسلیگا است. او هم دندانپزشک است. مارکوس مرک در سال 1988 و در آخرین سال های حضور در دندانپزشکی به عنوان جوان ترین داور تاریخ بوندسلیگا انتخاب شد. او در سن 29 سالگی به جوانترین داور بین المللی تبدیل شد که در المپیک بارسلونا بازی کرده است.

از جوایز مرک می توان به هو کردن فینال یورو 2004 اشاره کرد و او در دربی تهران نیز داوری می کند. او که برای افتتاح سالن سام سنتر به تهران آمده است در گفت و گو با خبرآنلاین درباره بازگشتش به تهران و همچنین تجربه دربی تهران گفت که در ادامه می خوانید:

در دربی تهران تلاشی برای داوری داشتید، درباره جو بازی توضیح دهید؟

اول از همه باید بگویم حضور دوباره در ایران باعث افتخار و خوشحالی من است و همانطور که گفتید اولین حضورم در دربی قرمز و آبی بود. این یکی از 500000 مسابقه ای بود که من تا به حال در دوران حرفه ای خود بازی کرده ام، اما تجربه فوق العاده ای بود و هرگز آن را فراموش نمی کنم. جو ورزشگاه آزادی واقعا عالی بود هرچند که من مسابقات زیادی دیدم. یکی از خاطره انگیزترین ها بود

قاضی ایرانی علیرضا فغانی یکی از بهترین های جهان است. به نظر شما او می تواند در فینال جام جهانی 2022 بازی کند؟

او یک داور استثنایی است. از ابتدا واقعاً از عملکرد او غافلگیر شدم و حالا بعد از این همه سال، او همچنان همان عملکرد آن روزها را دارد و قطعاً شانس رسیدن به فینال جام جهانی را خواهد داشت، اما ناگفته نماند که فقط وجود دارد. یک فینال و هزاران داور برای او و برای ایران و فوتبال ایران آرزوی بهترین ها را دارم و اگر در فینال شرکت کند افتخار بزرگی خواهد بود اما باید گفت که در جام جهانی حضور داشت و یک، دو، سه بازی داشت. یا مسابقات در مراحل اول و همچنین در فینال. یک دستاورد منحصر به فرد باشید. 700000 داور در سراسر جهان وجود دارد و یکی از آنها می تواند در جام جهانی شرکت کند. افتخار بزرگی است و من همچنان برای او و فوتبال ایران آرزوی موفقیت دارم.

دربی تهران را فراموش نمی کنم

شما جدا از اینکه یک داور فوتبال هستید، دندانپزشک هم هستید، چطور یک پزشک می تواند یک داور عالی باشد؟

دندان‌پزشکی شغل من بود، اما در سال 2004 ترک کردم. بسیاری از شرکت ها زندگی من همیشه همینطور بوده و قصد دارم قدم به قدم جلو بروم. درست است که سنت بالاتر می رود، اما هرگز متوقف نشوید! و برید جلو [مثل] با حضور در اینجا و دیدن این تیم شگفت انگیز، به تمام دنیا سفر کرده ام و این برای من بسیار ارزشمند است، اما این تیم ها آنقدر شگفت انگیز هستند که فکر می کنم اینجا می مانم و آنها را برای آینده آموزش خواهم داد.

به غیر از دربی ایران، از بازی مهم دیگری که قضاوت کردید بگویید

همانطور که اشاره کردید، فینال همیشه یک مسابقه بزرگ برای یک داور است. باز هم باید بگویم که به عنوان داور یک تورنمنت بزرگ باعث افتخار من شد که در هر دو مسابقات جهانی و اروپا، پیرلوگی آخرین داور در سال 2002 بود. تیم در فینال بود، من هم آنجا بودم. من در مسابقات قهرمانی اروپا در سال 2004 فینالیست شدم و در سال 2003 واقعا از کارم راضی بودم. وقتی دوازده ساله بودم، رویای برگزاری یک مسابقه بوندسلیگا را در سر داشتم و در بیست و شش سالگی اولین مسابقه بوندسلیگا و 339 بازی و همچنین مسابقات بین المللی را داشتم. آرزوی من شرکت در مسابقات بود.

دربی تهران را فراموش نمی کنم

نظر شما در مورد فناوری های فوتبال مانند VAR چیست؟ موافقید؟

فناوری واقعاً خاص است، در دوره من فناوری های کمتری وجود داشت. در آن زمان ما باید همین الان تصمیم می گرفتیم و فکر می کردیم ممکن است آن را درست انجام ندهیم، اما اکنون فناوری همه جا و طبیعی است، اکنون در قرن بیست و یکم هستیم، بنابراین مطمئناً فناوری را در ورزش و فوتبال خواهیم داشت. زمانه تغییر کرده است و من ترجیح می‌دهم در زمان خود تکنولوژی زیادی نداشته باشم.

فکر می کنید چه چیزی شما را قاضی بهتری می کند؟ ترس از بازیکن یا کاریزما؟

مراحل زیادی برای عملکرد خوب وجود دارد. شما باید از نظر جسمی و روحی آماده باشید و با هر مسابقه رشد کنید و شخصیت خود را ارتقا دهید. من فکر می کنم این مهم است، به خصوص در زمان من، ما بازیکنان بزرگی مانند بکهام، زیدان، فیگو و حالا مسی و رونالدو داریم که در زمان من هم بودند و شما باید شخصیت لازم را برای مدیریت نه تنها بازی، بلکه همچنین داشته باشید. بازیکنان و یکی از مهمترین آنها. نکته این است که رشد کنید، یاد بگیرید و شخصیت نژاد خود را بسازید.

دیدگاهتان را بنویسید