دیدار ذوالنوری با منتقدان/ چرا از حریف سرسخت به مدافع جدی احیای برجام تبدیل شد؟

دیدار ذوالنوری با منتقدان/ چرا از حریف سرسخت به مدافع جدی احیای برجام تبدیل شد؟

روز جدید : ذوالنوری نماینده مردم کوم گفت: اگر امروز عده ای می گویند می خواهیم برجام را احیا کنیم، آقایانی که تا دیروز از برجام حمایت می کردند، امروز باید از آن حمایت کنند.

حجت الاسلام معتبی ذوالنوری نماینده مردم کوم در مجلس شورای اسلامی با اشاره به فضای اصلاح طلبانه علیه مذاکره کنندگان هسته ای کشورمان گفت:

وی افزود: کسانی که تا دیروز قسم می خوردند که عده ای مخالف برجام هستند و تهمت و توهین می کردند که چرا عده ای منتقد برجام هستند و به هر نحوی مصالح ملت را نقد می کردند و تهمت می زدند و فضاسازی می کردند. و برجام فتح کرد «اعلام کردند.

یکی از اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: همین افراد امروز افشاگری می کنند و سوال می کنند و می گویند چرا از برجام صحبت می کنید و چرا به برجام بازگشته اید و چرا از برجام صحبت می کنید. آقایانی که تا دیروز از برجام حمایت می کردند، امروز هم باید به حمایت خود ادامه دهند و اینکه چرا می گویند تیم مذاکره کننده در دولت جدید برای مذاکره و احیای برجام تلاش می کند، کار اشتباهی می کند، چرا تاکنون از برجام دفاع کرده و منتقدان برجام را تقبیح کرده اند. این آقایان باید تکلیفشان را در قبال خودشان روشن کنند که چه ترسی دارند و چه چیزی را منع می کنند.

وی افزود: نظر من در این زمینه این است که برجام یک معاهده بسیار ناقص و بی اثر است زیرا مستلزم تعهدات جمهوری اسلامی است اما تعهدات طرف مقابل الزام آور نیست و هیچ تضمینی از طرف مقابل گرفته نشده است. طرف برای انجام وظایف.»

یکی از اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: همزمان با انتقاد از برجام، در همین فصل است که تعهدات طرف مقابل در این توافق ضروری نیست و همچنان این نقص در این توافق وجود دارد و اجازه داده شده است. اینطور نیست که دیروز مخالف برجام بودیم و امروز موافق برجام.

ذوالنوری خاطرنشان کرد: ما می‌گوییم برجام منعقد شده تضمین‌های لازم را از طرف مقابل دریافت نکرد و حرفه ما در زمان انعقاد برجام این بود که آقایان برای اجرای برجام ضمانت‌نامه گرفتند و گفتیم کاخ ساخته شده را شما بسازید. به نام برجام وی افزود: متأسفانه آقایان در آن زمان به حرفه ای بودن ما توجهی نکردند، زیرا به دنبال قیمت خوب نبودند، بلکه به دنبال قیمت مناسب به هر قیمتی بودند، بنابراین تفاوت نگاه ما از ابتدا تا کنون همین است. “

یکی از اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: نکته دیگر این است که سوال امروز ما این نیست که آیا برجام است یا خیر و فضایی پیش روی ما نیست که بگوییم چه طرحی را اجرا کنیم. بلکه با نتیجه ای مواجه هستیم که به تعهدات خود عمل کرده ایم و از آن سوء استفاده نکرده ایم.

ذوالنوری گفت: امروز با ساختمانی به نام برجام روبرو هستیم که اسکلت آن آسیب دیده و هزینه آن برداشته شده است. امروز چگونه حق استفاده از این اسکلت را بگیریم که تاکنون به ما داده نشده و تحریم ها را لغو نکرده است؟» وی افزود: اگر امروز بحث برجام را مطرح می کنیم به این معنا نیست که نگاه ما به این توافق است. تغییر کرده است، اما ما معتقدیم که برای این توافق هزینه گزافی دادیم و به حقمان نرسیدیم، چک های بلامحل به ما دادند و امروز می خواهیم منافع ملت را در این توافق احیا کنیم و اگر بگوییم احیای برجام. در واقع این احیاء احیای منافع ملت است، یعنی. رفع تحریم ها که دولت قبل نتوانست انجام دهد و ضمانت اجرای این تعهد را از طرف مقابل دریافت نکرد.

یکی از اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: کار دولت جدید در مذاکرات بسیار سخت است زیرا ما قراردادی غیرمجاز گرفتیم که هزینه آن را پرداخت کردیم و وارث چنین وضعیتی شدیم، بنابراین امروز کار تیم مذاکره کننده ما این است که نه چیزی که باید گفت اگر موافق نیستیم، موافق نیستیم. ما هستیم و قراردادی بسته شده که حق ما را نداده است و می خواهیم حق خود را بگیریم.

ذوالنوری بیان کرد: در دولت قبل به هر قیمتی به دنبال برجام بودند و طرف مقابل هر چقدر هم که شیرین بود، این آقایان منعطف بودند و تجربه خود را با خود نبردند چون کار کارشناسی نداشتند و نمی خواستند ارزیابی کنند. ضرر کرد و نمی خواست حرفه ای صحبت کند. .

وی افزود: امروز دگماتیسم گذشته دیگر بر مذاکره حاکم نیست. اگر کسی نظر کارشناسی در مورد مذاکرات دارد می تواند پیشنهاد دهد. مذاکرات گذشته دیگر معتبر نیست. بنابراین اگر صاحب نظران، منتقدان و موافقان نظری دارند، می توانند نظرات خود را به وزارت امور خارجه، تیم مذاکره کننده، دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی و … ارائه کنند تا حقوق ملت تضمین شود.

دیدگاهتان را بنویسید