دیپلماسی و سیاست خارجی ما باید مبتنی بر عزت، حکمت و مصلحت باشد


ساعت: 15:19
تاریخ انتشار: 1301/09/12
کد خبر: 1915395

نماینده مجلس خبرگان رهبری گفت: بر اساس اصل دوم قانون اساسی، دیپلماسی و سیاست خارجی ما باید مبتنی بر عزت، درایت و مصلحت باشد و این اصل بر دیپلماسی فعال و هوشمند تاکید دارد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شورای نگهبان، آیت الله عباس کعبی نماینده مجلس خبرگان رهبری به مناسبت سالروز تصویب قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران گفت: قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران جمهوری ایران برگرفته از فقه اهل بیت علیهم السلام، اجتهاد صحیح بر اساس مقتضیات زمان و نگاه تمدنی است، این اسلام ناب محمدی است.

وی افزود: در اصول قانون اساسی تلفیق هنری اسلام، جمهوریت، عقلانیت، معنویت، ایمان، علم، پیشرفت، عدالت، استقلال، اقتدار، عزت، آزادی های عمومی، مردم سالاری، عاطفه، جایگاه، مقاومت در برابر دشمن را شاهد باشید. و کرامت ما در سیاست خارجی با هم هستیم همچنین در این قانون تلفیق ماهرانه دین و دنیا و شریعت با تمدن را می توان دید.

کعبی همچنین گفت: قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران به گونه ای تدوین شده است که ظرفیت ایجاد تمدن نوین اسلامی و تحقق پیشرفت و عدالت را داشته باشد. بر اساس این قانون و توانایی های نهفته در آن، فقیه در رأس نظام اسلامی بر قوای سه گانه نظارت و هدایت می کند.

وی افزود: قانون اساسی این ظرفیت را فراهم کرده است که جمهوری اسلامی ایران با نظارت و رهنمودهای مقام معظم رهبری به قدرت اول منطقه و قدرت نوظهور بین المللی تبدیل شود.

این نماینده مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه تحقق آرمان های امام خمینی (ره) و شهدا و احیای ظرفیت ملی توسط جوانان به عنوان موتور محرکه انقلاب اسلامی در قانون اساسی آمده است، گفت: جوانان علمی، توانمند، مؤمن، انقلابی و مبتکر در سال های اخیر پیشرفت های بزرگی برای ایران اسلامی داشته اند و انشاءالله در آینده نیز ادامه خواهند داشت.

کعبی ادامه پیشرفت علمی و ایجاد اقتصاد قوی را از طریق اصول 43 تا 55 قانون اساسی قابل تحقق می داند و تصریح می کند: معنویت، اخلاق، عدالت خواهی و فساد ستیزی از جمله اصول مربوط به حقوق ملت است. اصول 19 تا 43 قانون اساسی. در سایر اصول به ویژه اصل دوم و سوم قانون اساسی بر خودکفایی، استقلال و همبستگی تاکید شده است. این فضایل بر اساس قانون اساسی قابل دستیابی و تحقق است.

وی ادامه داد: بر اساس اصل دوم قانون اساسی، دیپلماسی و سیاست خارجی ما باید مبتنی بر عزت، حکمت و مصلحت باشد و این اصل بر دیپلماسی فعال و هوشمند تاکید دارد.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: در قانون اساسی به مسلمانان توجه ویژه ای شده است و به احیای امت اسلامی توصیه شده است.

وی درباره اینکه آیا در قانون اساسی به سبک زندگی توجه شده است، گفت: بر اساس اصول مربوط به خانواده، قانون اساسی به سبک زندگی نیز توجه کرده است. با رعایت این اصول می توان شاهد شکوفایی در زندگی مردم بود.

کعبی خاطرنشان کرد: یکی از اصول ثابت قانون اساسی این است که حاکمیت نظام جمهوری اسلامی ایران باید بر اساس رای ملت، ارزش‌های اخلاقی و اصل اقتدار مشروع باشد.

وی همچنین بیان کرد: قدرت انعطاف در تحول ساختاری، محتوای تمدنی، احیای ظرفیت اجتماعی و بهره مندی از منابع طبیعی نیز از اصول مهم در قانون اساسی محسوب می شود.

این عضو سابق شورای نگهبان تاکید کرد: قانون اساسی حقوق و آزادی های عمومی ملت را به صورت پیشرفته و هوشمندانه تضمین کرده است. از ابتدای تأسیس جمهوری اسلامی ایران، مردم به نوعی با شرکت در انتخابات قانون اساسی را تأیید کردند.

وی در پایان شورای نگهبان را نهادی حافظ حقوق مردم در برابر دیکتاتوری و نهادی قابل اعتماد در صیانت از رای مردم و سلامت نظام اسلامی بر اساس فقه اسلامی دانست و گفت: شورای نگهبان نماد مردم سالاری دینی و مردم سالاری است. اگر نه، استبداد و دیکتاتوری حاکم خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید