شفافیت، همیشه مغلوب عزت و مصلحت!

شفافیت، همیشه مغلوب عزت و مصلحت!

محبوب اما

دو روز پیش بالاخره فاطمی امین از دولت رفت. بسیاری بر این باورند که مجلس به او رأی منفی داد تا بتواند اتهام «وکیل» بودن را از پیشانی خود پاک کند. تا سرش را بلند کند و به ملت بگوید با اینکه در حکومت داری متحد بودیم، اما «به خاطر شما» چشم رئیس جمهور شدیم و وزیرش را رها کردیم!

اگرچه این دیدگاه بدبینانه است، اما با عملکرد دولت رئیس جمهور بارها نمایندگان مجلس به دلیل رای اعتماد به وزرای وی مورد انتقاد قرار گرفته اند و در نتیجه به بی کفایتی دولت وی دامن می زنند. حال مجلس با این استیضاح سعی کرد چهره خود را بازیابد. اما داستان SUV 75 این تلاش و نتایج آن را تحت الشعاع قرار داد.

زمانی که مجلس یازدهم شروع به کار کرد، یکی از حاشیه ها و جنجال هایی که از ابتدای فعالیت آن آغاز شد، موضوع واگذاری کمک های «دنا پلاس» به نمایندگان مردم بود. اکنون در آخرین سال عمرش جنگ امانت و کرامت است. گویی حومه شهر بهارستانی هم با تورم حرکت کرده و به خودروی شاسی بلند دناپلاس میلیاردی رسیده است!

اینکه ۷۵ نماینده مجلس انقلاب قول دادند وزیر را برکنار نکنند رسوایی بزرگ است. از همان ابتدا در مورد شهرت بود. سپه خلجی، رئیس شورای اطلاع رسانی دولت در توییتی نوشت که این دروغ ها با آبروی مجلس بازی می کند.

هیچ کس در میدان نبود

برخی از نمایندگان پا را فراتر گذاشتند و آن را بازی با حیثیت نظام خواندند. علیرضا سلیمی، یکی از اعضای هیأت رئیسه مجلس نیز گفت: مجلس یازدهم یکی از قوی ترین مجلس ها است و این برچسب ها به آن نمی چسبد. او البته گفت: اگرچه از ابتدای این مجلس ماجرای فشار نمایندگان مردم به وزرا و استانداران در دولت برای انتصابات به حدی بود که مقام رهبری را به خود اختصاص داد و به نمایندگان توصیه کرد که دخالت نکنند. قرار ملاقات ها

روند پر فراز و نشیب استیضاح فاطمی امین و امضاهایی که داده شد و پس گرفته شد، ادعای 75 خودروی شاسی بلند را محکم کرد. از سوی دیگر، تنها احمد علیرضابیگی نبود که این ادعا را مطرح کرد، بلکه سایر نمایندگان نیز حکایت هایی از لابی گری دولت و وزارت صمت برای جلوگیری از استیضاح داشتند. مثل لطف الله سیاهکلی که می‌گفت نماینده لابی‌گر دولت نزد او رفته و نمی‌دانست که او مدیر استیضاح است.

روح الله حضرت پور نماینده ارومیه نیز نوشت که وزیر باید سکوت کند و هر رانت و مطالبه ای که از سوی نمایندگان مطرح می شود روز استیضاح را علنا ​​اعلام کند!

فاطمی امین به بهارستان رفت، اما در حالی که دولت و وزارت صمت مدعی فشار و مطالبه نمایندگان به ویژه در مورد انتصابات بودند، «افتضاح» کرد و به خواسته حضرت پور عمل نکرد.

پرونده 75 خودروی شاسی بلند پس از کشمکش تایید و تکذیب به این نتیجه رسیده است که خبرگزاری فارس در گزارشی تایید کرد که خارج از مجلس در این زمینه با یک شرکت خودروساز توافق شده است اما به عنوان تاریخ توافق نیست. معلوم است که نمی توان آن را سند تلقی کرد. ادعای رشوه علیرضابیگی.

کلیباف دیروز در صحن علنی هشدار داد: با هر متخلفی که بخواهد به حیثیت مجلس لطمه بزند برخورد می کنم و این بحث را با افترا ادامه می دهم. به مهر

حمله قسنبری به شفافیت!

موضع قالیباف در این مورد تا حد زیادی تکلیف را روشن کرد. دیروز در جلسه علنی مجلس، ملک شریعتی نیاسر در تذکری گفت: در استیضاح فاطمی امین تحفظی وجود داشت که مجلس و دولت به آن ورود کردند، اما به درستی بررسی نشد و لطفاً گزارش دقیق دهید. تا متهم به مجلس و نمایندگان نشوند.

واکنش قالیباف به این اظهارات از نوع گازنبری بود. با تاکید بر اینکه وی موظف به حفاظت از مجلس طبق ماده. 22 بند 11 آیین نامه داخلی مجلس هشدار داد: با هر متخلفی که بخواهد مجلس را بدنام کند و با تهمت به این بحث ادامه دهد برخورد خواهم کرد. از آن مراقبت خواهد کرد.”

این واکنش تهدیدآمیز نشان داد که در تعارض شفافیت و حقیقت با عزت و مصلحت، مصلحت گروهی است که بر حقیقت پیروز می شود و بدین ترتیب پرونده اتهامات مطرح شده در استیضاح فاطمی امین نیز به جرگه پرونده های مشابه مکتوم خواهد پیوست. و Te در چاپ باقی می ماند تا زمان بنشیند و کاملاً فراموش شود.

این مخالفت با شفافیت در شرایطی است که مجلس انقلاب روی «شفافیت» مانور زیادی می دهد. اما در همین بند از استیضاح فاطمی امین تنها چیزی که مشخص است این است که او دیگر وزیر نیست. در مقابل، فهرست بلندبالایی از ابهامات شکل گرفته است که حل نشده باقی خواهد ماند. از ادعاهای دولت درباره سهم خواهی نمایندگان تا ادعای معاملات آلوده صمت و مجلس!

به نظر می رسد دولت متحدالشکل هر چقدر هم که شعار شفافیت می دهد نمی خواهد هزینه ای بدهد و اثر فساد در همه نهادها و عرصه ها از پزشکی گرفته تا خودرو دیده می شود، اما مفسدان پشت سیاست پرستیژ پنهان می شوند. !

این ادعاها بین شرکت کنندگان در مبارزه نهادها و نهادها برای کسب ثروت و قدرت رد و بدل می شود، آنها برای تخصیص و توزیع قدرت می آیند و می روند. آنها روح جامعه آسیب دیده امروز را جریحه دار می کنند و در نهایت به بهانه حفظ آبروی خود چکش می کشند و تهدید می کنند که در مورد آنها شفاف سازی می کنند.

شفافیت؛ شعار آزاد

در حکومت واحد، تهدید شفافیت و حقیقت محدود به دولت و مجلس نیست. مانند بهارستان و پاستور، بهش به شدت در برابر شفافیت مقاومت می کند.

انتشار لیست حقوق و دستمزد کارکنان شهرداری در سامانه شفافیت یکی از الزامات قانونی است اما زاکانی با این استدلال که انتشار این لیست حس تبعیض در بین کارکنان ایجاد می کند موافق نیست.

در عین حال هر از چند گاهی یک فیش حقوقی غیر سنتی از شهرداری و شورای شهر درز می کند. از حقوق 22 میلیونی دختر شورا تا درآمد 46 میلیون و 50 میلیونی رئیس حراست شورا و یکی از نمایندگان مجلس در شورای شهر.

در مورد سفرهای خارج از کشور، منتقدان می گویند که سیستم های مربوطه به روز نیستند. دیروز هم همین ماجرا جرقه جلسه شورای شهرداری را برانگیخت. اما زاکانی در پاسخ به تقاضای شفافیت و انتقاد گفت: ما را به هم نزنید!

به نظر می رسد دولت یکپارچه آنقدر که شعار شفافیت می دهد حاضر نیست برای آن هزینه کند. به ویژه شهرت آن به عدم شفافیت گره خورده است و اثر فساد در همه نهادها و زمینه ها از پزشکی گرفته تا خودرو نمایان است، اما مفسدان پشت سیاست شهرت پنهان می شوند!

دیدگاهتان را بنویسید