ذبح گوسفندان روز اول ماه مبارک رمضان تا عید تلخ بوشهر/ شهادت مولا امیرالمومنین بوشهر گردباد ماتم دارد.


ساعت: 13:48
تاریخ انتشار: 1401/01/18
شناسه خبر: 1820197

آداب و رسوم مردم بوشهر در ماه میهمانی خدا;

مردم استان بوشهر و همچنین بسیاری از نقاط کشور در ماه مبارک رمضان آداب و رسوم خاصی دارند که ذبح گوسفند در روز آخر شعبان و پایان ماه میهمانی خدا به پایان می رسد. عید تلخ

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش سپاس؛ ماه مبارک رمضان در استان بوشهر آداب و رسوم خاصی دارد که با سایر استان ها در سبد غذایی ماه میهمانی خدا متفاوت است.

مردم استان بوشهر در روز آخر شعبان هر خانواده ای را با توجه به شرایط اقتصادی خود ذبح می کنند. گوسفندهای ذبح شده معمولاً توسط اهداکنندگان و متولیان بین نیازمندان و افراد متضرر از اشغال توزیع می شود.


fd1af046 38d6 41e2 adb1 5c6766538e3e خبر خاکستری

پس از انجام این مناسک، تمامی شهرها و مساجد آماده برگزاری محافل انس با قرآن هستند.

چند سالی است که محافل قرآنی استان بوشهر به دلیل نظم خاصی که دارد، برخی اماکن مانند حسینیه عاشقان ثارالله بوشهر، امامزاده محمد بن باقر در شبکه استانی و برخی از شبکه های سراسری در ساعات مختلف شبانه روز پخش می شود.

گاهی صدا و سیمای بوشهر بعد از اقامه نماز مغرب و عشا از مساجد درگیری با قرآن کریم را پخش می کند که نشان از حضور پرشور مردم در محافل قرآن دارد.


f34d9b2b 83b2 4447 b706 3ac87f6237d8 خبر خاکستری

در ماه مبارک رمضان بازار زولبیا و بامیه، نان و حبوبات محلی معروف به گرده، خامه فرم گرفته، آش بوشهری نسبت به فصول دیگر در استان بوشهر رونق جدیدی پیدا می کند و معمولاً صف های طولانی دارد.

مردم استان بوشهر معتقدند در ماه مبارک رمضان مانند گذشته به سبک سنتی به مهمانی خدا می روند، بنابراین در استان بوشهر نیز غذاهای سنتی جان می گیرد.


cd565cbc ed15 4f63 83b8 b0f48b238658 خبر خاکستری

سحر ماه رمضان یکی از آیین های سنتی و قدیمی استان بوشهر است که بیشتر در محله های قدیمی این شهر (چهار نقطه) برای بیداری روزه داران استفاده می شود.
در گذشته امکاناتی مانند ساعت زنگ دار، تلفن همراه، رادیو و تلویزیون برای بیدارکردن مردم در سحر وجود نداشت، به همین دلیل برخی با صدای دمام از خواب بیدار می شدند.
کلمه «دم سحر» در اصل «طلوع فجر» بود، یعنی. طلوع فجر وقت طلوع فجر یا نزدیک سحر است.
در قدیم سحر را با آواز صف اجرا نمی کردند، فقط دعا و دق (بکوب در) اجرا می شد، چون تمام درهای خانه ها چوبی بود، مردم سحر با کوبیدن از خواب بیدار می شدند. در و بعد کم کم به عنوان یکی از آلات موسیقی اضافه شد.
اشعاری که در این آیین خوانده می شود عبارتند از: محمد یا رسول الله، اعظم یا ولی الله صلی الله علیه وسلم یا شهر رمضان یا شهر سیام، درود خدا بر او، این شهر مغفرت یا شهر مبارکه. درود خدا بر او تمام آتش ها و عذاب ها، عبادالذکر خدای مهربان است، معبودی جز الله یا مؤمنان و مسلمانان نیست.


cedec255 75ec 4f81 a800 c5a269d7fbf3 خبر خاکستری

یکی از قدیمی ترین و پرطرفدارترین آداب و رسوم مردم در ماه مبارک رمضان که در تمام نقاط بوشهر ضعیف است اما همچنان در بسیاری از روستاها برگزار می شود، آیین گاشی گوشا است که علاقه مندان بسیاری را از نقاط مختلف به سوی خود می کشاند. افراد مختلفی را برای شرکت یا برگزاری این آیین به روستاها می آورند.

گره گشایی در شب میلاد با سعادت امام حسن مجتبی (علیه السلام) در ماه رمضان بعد از نماز مغرب و عشاء توسط نوجوانان و نوزادان اعم از دختر و پسر انجام می شود و برخی از بزرگسالان نیز با حضور فعال در این آیین توسط به بهانه همراهی نوزادان

بچه ها به صورت گروهی 5 تا 10 نفره به درب خانه می روند و در خانه را می زنند و شعری می خوانند (هی گری گوشو-گوشو گری)، محلی خوانده می شود که صاحبان خانه هم جشن می گیرند. میلاد امام حسن (ع) اگر غذا درست کرده باشند به آنها می دهند و این گروه در عوض به آنها می گویند (گچ خانه پر از همه چیز) !!!

اگر صاحبخانه در را باز نکند و چیزی به آنها ندهد، شعار می دهند (التماس خانه – چیزی نگفت) و این آیین تا پاسی از شب ادامه دارد و راهبه ها که کیسه هایی در دست دارند، اگر پر شود به خانه می روند. و به محل برگرد

فلسفه این کار این است که به مناسبت میلاد امام حسن (علیه السلام) که فرزند حضرت زهرا (سلام الله علیها) است، مردم معتقدند که اگر گره یا مشکلی در کار و زندگی دارند، نوزادان و نوجوانان اگر به در خانه می روند و این صاحبان به آنها هدیه می دهند و دلشان را شاد می کنند، گره از زندگیشان باز می شود.

از آنجایی که امام حسن (علیه السلام) اهل بیت است و در بین ائمه به بخشش مشهور است، مردم بر این باورند که اگر در شب ولادت ایشان را ببخشند، مشکلاتشان حل می شود.


57f7207e cbf6 4483 b30e 58cff6bab48a خبر خاکستری

آیین سنتی شیردهی در شب های 19، 20 و 21 ماه مبارک رمضان در مسجد این روستا برگزار می شود و در شب های قدر پس از مراسم شیردهی، آیین احیای شب های قدر در این مسجد برگزار می شود و سحر از خیرین بین مردم توزیع شد.


5d9508da af0c 4255 8751 aa54ffb09765 خبر خاکستری

یکی دیگر از آیین های سنتی مردم استان بوشهر در شب 23 ماه مبارک رمضان پس از مقابله و دعای افتتاح با خواندن دعای جوشن کبیر از قاریان و مداحان معروف به الغوت برگزار می شود که سطل بزرگی را فراهم می کند. آب با 40 لیتر آب و شخصی تسبیح به دست دارد تا تسبیح را در سطل 100 بار بچرخاند در حال خواندن این دعا که در 100 بیت است.

یک نفر دیگر را آنجا می گذارند تا 100 گره را روی چوب ماهیگیری ببندد و معتقدند که این یک گره از زندگی آنها باز می شود و به بیماران و مردم عادی آب می دهد و معتقدند که این آب قلب و روح انسان ها را شفا می دهد و صیقل می دهد. موجودات تا سال آینده .

در قدیم عده ای در گوشه مسجد می نشستند و طناب می بستند و در پایان مراسم آن را به گردن یا بازو می آویختند تا در طول سال باز شود.


344fb4ca e325 4a6d 9c70 a2910ff018bc خبر خاکستری

مردم استان بوشهر در روز عید سعید فطر پس از اقامه نماز عید سعید فطر به گلزار شهدا و خانه های مردمی می روند که عزیزی را در سال گذشته از دست داده اند. این رسم در استان بوشهر عید تلخک نامیده می شود.

البته چند سالی است که در برخی روستاها به درخواست اهالی روستا، شورای روستا و امام جماعت، در قبرستان روستا به طور کلی جشن بایرام طلحک برگزار می شود.


9a015c71 51f7 40c5 98a1 bef2ba806061 خبر خاکستری

انتهای پیام//

دیدگاهتان را بنویسید