رئیسی با پرداخت نشدن حقوق معلمان تمایلی به ماندن در «وزیر آموزش و پرورش» نداشت.

رئیسی با پرداخت نشدن حقوق معلمان تمایلی به ماندن در «وزیر آموزش و پرورش» نداشت.

پس از این استعفا، کمیسیون آموزش و علوم مجلس در گزارشی سازمان برنامه و بودجه، سازمان اداری و استخدامی و ستاد وزارت آموزش و پرورش را مقصر تاخیر در این پرداخت اعلام کرد. فردای آن روز مسعود میرکاظمی، رئیس سازمان برنامه و بودجه در حاشیه جلسه دیروز هیات دولت در جمع خبرنگاران درباره علت تاخیر گفت: گزارش های سازمان ها منتشر شد و گفته شد که در 6 اسفند ماه امسال ما متوجه شد که آموزش و پرورش چه می کند بیش از 16 هزار و بار مالی 500 میلیارد تومانی در سال 1401 و بیش از 8 هزار میلیارد تومانی در سال 1402 وجود دارد که خلاف قانون است و در اختیار دولت نیست. وی افزود: طبق قانون دولت می تواند حقوق را حداکثر تا 10 درصد افزایش دهد، بنابراین گفتیم که قانون باید تغییر کند زیرا فرصت بسیار کمی وجود داشت و در آن زمان فرصتی برای این کار وجود نداشت. به همین دلیل گفتیم کار باخمن را انجام دهیم و اسفند را رها کنیم، «اجازه دهید در فروردین ماه رسیدگی انجام شود و مجوزهای قانونی صادر شود و منبعی ارائه شود تا بی قانونی صورت نگیرد که متأسفانه نشد و این اقدامات صورت گرفت». این اظهارات از زبان رئیس سازمان برنامه و بودجه چه می تواند باشد؟«خبرآنلاین» در گفت و گو با سیدعلی یزدیها، عضو کمیسیون فرهنگی مجلس یازدهم به این موضوع پرداخته است.

پس از استعفای دیروز وزیر آموزش و پرورش، آقای میرکاظمی، رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت که ششم اسفندماه متوجه غیرقانونی بودن فعالیت آموزش و پرورش شدیم. نظر شما در مورد این تم شگفت انگیز چیست؟

این حرف درستی نیست و اگر نفهمیدند تقصیر خودشان است. سه ماه پیش با حسابدار وزارت آموزش و پرورش صحبت کردم و گفتم وضعیت چطور است، گفتند حدود 50 هزار میلیارد تومان نیاز داریم، 38 هزار میلیارد تومان در بودجه داریم و 14 هزار میلیارد تومان هزینه کرده ایم. یعنی برای سفارشاتی که گفته اند پول خرج کرده اند. در آبان و دی ماه گفتند. من گفتم تا پایان سال زمان کمی باقی مانده است و بعد از آن سال جدید فرا می رسد و مصوبات جدید باید بر اساس مصوبات قبلی باشد. شما باید همان تصمیمات را صادر کنید و مطالبات 1401 را بپردازید و مجلس بودجه آن را تصویب کند و به معلمان برگرداند. نمی دانم یعنی چه که گفتند در 6 اسفند توافق کردند.

اگر سازمان برنامه متوجه شد که خلاف قانون آموزش و پرورش کار نمی کند، تقصیر آنها نیست/ دولت نخواست «وزیر آموزش و پرورش» بماند.

یکی از اعضای کمیته برنامه و بودجه گفت که بودجه 38000 بوده و آموزش و پرورش 49000 می خواهد و سازمان برنامه گفته است که فقط می تواند 3000 از اختیارات خود بپردازد و پیشنهاد پرداخت حقوق اسفند ماه به گفته باخمن را دارد. و برای پرداخت معوقات سال آینده پرداخت کنید. چقدر درست است؟

نمی دانم.

به نظر شما آقای نوری در این بین قربانی نشد؟

بی تدبیری چوبشان را خوردند، در مجلس هم نگفتند ما کم داریم. نیامدند که ماه مهر و آبان را گزارش کنند و بگویند بودجه در این وضعیت است. همچنین بودجه پیشنهادی دولت 24 هزار میلیارد تومان بود و در کمیسیون تلفیق مجلس، آقایان حاجی بابایی، وحیدی و سایر دانشمندانی که در کمیسیون تلفیق بودند، آمدیم و 12 هزار میلیارد تومان دیگر به آن اضافه کردیم. 24 هزار میلیارد تومان اضافه کردیم، 36 هزار میلیارد تومان شد و با تغییرات کوچکی به 38 هزار رسیدیم. اگر 3 درصد را به مناطق محروم ندهند و با احتساب 10 درصدی که دستگاه حاکمیت می تواند واگذار کند، حدود 42 هزار میلیارد تومان می شود و حدود 6.7 میلیارد تومان کسری خواهد داشت. اما این روش روش درستی نبود، کرامت مربیان از بین رفت. وزارتخانه می تواند بهتر عمل کند.

پس اساسا شما با استعفای آقای نوری موافقید.

بله، دولت نمی خواست او بماند و باید استعفا می داد.

به نظر شما آقای صحرایی می تواند فرد موثری برای پرکردن این وزارتخانه باشد؟

شک دارم.

دیدگاهتان را بنویسید