رئیس سازمان هواشناسی: در تابستان 1403 با مشکل جدی کم آبی مواجه خواهیم شد/ شرایط منابع آبی در بسیاری از شهرها پایدار نخواهد بود.

رئیس سازمان هواشناسی: در تابستان 1403 با مشکل جدی کم آبی مواجه خواهیم شد/ شرایط منابع آبی در بسیاری از شهرها پایدار نخواهد بود.

سحر تاجبخش مسلم یادآور شد: بر اساس دستورالعمل قانون هوای پاک، سازمان هواشناسی در خصوص آلودگی هوا تعهداتی دارد، از جمله اینکه سازمان هواشناسی موظف است تا 96 ساعت وضعیت پایدار شهرهایی که دچار آلودگی هوا هستند را به وزارت بهداشت اعلام کند. معادل 4 روز) از قبل و وزارت بهداشت کمیته اورژانس تشکیل دهد و در این کمیته تصمیمات مربوط به تعطیلی و … را اتخاذ کند.

وی افزود: در این راستا فعالیت هایی در سازمان هواشناسی انجام شده که به کمک پژوهشگاه هواشناسی و علوم جوی الگویی راه اندازی شده که غلظت آلاینده های جوی را نشان می دهد و به عنوان سامانه پیش بینی و هشدار آلودگی 10 کلانشهر

وی افزود: برای به دست آوردن اطلاعات دقیق تر از این مدل آب و هوا، اطلاعات مربوط به فهرست انتشارات مربوط به منابع آلودگی در شهرهای با تراکم جمعیت بالا مانند تهران، تبریز، اصفهان، مشهد، کرج، اهواز، اراک، شیراز، قم و کرمانشاه را باید از سازمان حفاظت محیط زیست گرفت. این اطلاعات باید به روز باشد در حالی که اطلاعات فعلی ما مربوط به سال 2016 است و منابع متحرک و ثابت آلودگی هوا قطعا در این چند سال تغییر کرده است.

به گفته تاجبخش، اطلاعات آنها باید به روز شود تا اطلاعات دقیق تری از غلظت آلاینده های جوی داشته باشیم.

رئیس سازمان هواشناسی با اشاره به اینکه این سامانه به صورت کاملا بومی و فعال در شبکه در مرکز پیش بینی سازمان هواشناسی قرار دارد، گفت: این سامانه در فاز اول غلظت مونوکسید کربن (CO)، اکسیدهای نیتروژن (NOx) و NOx را اندازه گیری می کند. آلاینده های هیدروکربن های آلی فرار (VOCs) اکسیدهای گوگرد (SOx) و ذرات معلق (PM) را پیش بینی می کند.

تاجبخش در خصوص شرایط آلایندگی، الگوهای جوی را تا ابتدای دی ماه شرایط پایداری را نشان می دهد و افزود: معمولا در این بازه های زمانی مشکلات آلودگی هوا در شهرهایی مانند تهران وجود دارد و این وضعیت امسال نیز به همین منوال است.

وی بیان کرد: شرایط آلاینده گازی کلانشهرها در این مدت رخ داده و ادامه خواهد داشت، اما در صورت فراتر رفتن از این مدت و عبور این شرایط جوی از سراسر کشور، الگوهای جوی به شدت تغییر می کند که ممکن است همراه با باران باشد یا نباشد.

رئیس سازمان هواشناسی همچنین با یادآوری اینکه در مهر امسال بارندگی ها بیش از حد نرمال بوده اما در ماه های آبان و آذر میزان بارندگی کمتر از حد نرمال بوده است، گفت: دمای هوا نیز بسیار افزایش یافته است که این امر باعث افزایش دمای هوا می شود. تبخیر و تعرق منابع آب، بنابراین شرایط منابع آب در بسیاری از شهرها پایدار نخواهد بود.

تاجبخش افزود: اگر این وضعیت ادامه پیدا کند و در فصل زمستان ذخایر برف کافی نداشته باشیم، قطعا در تابستان سال آینده با مشکل جدی آب مواجه خواهیم شد.