رئیس قوه قضائیه: اخیرا 40 کشتی وارد بنادر ایران شده و تخلیه نشده اند/ برخی از این کشتی ها روزانه از 25 هزار تا 65 هزار دلار جریمه شدند.

رئیس قوه قضائیه: اخیرا 40 کشتی وارد بنادر ایران شده و تخلیه نشده اند/ برخی از این کشتی ها روزانه از 25 هزار تا 65 هزار دلار جریمه شدند.

محسنی ادجه ای بیان کرد: باز هم اعلام شد که 40 کشتی در بنادر کشور به دلایل مختلف تخلیه نشدند. لازم به ذکر است که هر یک از این کشتی ها با توجه به ظرفیت خود به ازای هر روز تاخیر در تخلیه، جریمه ای دریافت می کنند. بر اساس گزارشی که دریافت شده است، به برخی از این کشتی ها روزانه 25 تا 65 هزار دلار جریمه پرداخت می شود. علاوه بر این، برخی از این کالاهای تخلیه شده به دلیل ماندگاری طولانی در کشتی آسیب می بینند. برخی از این کالاها برای کشور ضروری است. مثلاً مواد اولیه دام هستند. البته به گفته یکی از مسئولان بانک مرکزی، پس از تغییرات اخیر مدیریتی، خوشبختانه طبق استانداردها تمهیداتی اندیشیده شده است که تمامی این 40 کشتی به زودی تخلیه شوند.

رئیس قوه قضائیه گفت: مسئولان و مراجع قضایی ذیربط با عنایت به ولادت قریب الوقوع حضرت زهرا (س) تمهیدات لازم را برای آزادی و کسب امتیازات قانونی این زندانیان واجد شرایط انجام دهند.

به گزارش قوه قضائیه، حجت الاسلام والمسلمین محسنی ادجی در جلسه امروز دوشنبه (28 آذرماه) شورای عالی قوه قضاییه ضمن تبریک ولادت با سعادت حضرت زهرا عطار (س) گفت: : حضرت زهرا علیهاالسلام الگوی بزرگی برای بشر به ویژه زنان است; در جنبه های آموزشی، سیاسی، اجتماعی سرآمد است و از حقوق دفاع می کند و حقوق را به صورت علمی و هنری تبیین می کند.

وی با گرامیداشت روز مادر و روز زن یادآور شد: جاهلیت مدرن با نشات گرفته از فرهنگ غربی، زنان را به ابزاری برای رسیدن به اهداف و مقاصد تجاری، سیاسی و اطلاعاتی خود تبدیل کرده و پیوسته به زنان ظلم و تحقیر می کند و ظلمی که این جهل مدرن به همراه دارد. اجازه می دهد زنان بیش از ظلم جهل قبلی است.

وی با بیان اینکه «اسلام عزیز مقام زن را تکریم و تجلیل می کند و برای پاسداری از سنگ های قیمتی زن بر عفاف و حجاب تأکید می کند»، گفت: اصحاب جاهلیت مدرن در صدد تضعیف مقوله عفاف هستند; بنابراین امیدواریم بتوانیم به تعهدات خود در این زمینه نیز عمل کنیم.

رئیس قوه قضائیه در ادامه با گرامیداشت قیام مردم قم در 28 دی 56 گفت: قیام مردم قم در این برهه تاریخی اقدامی به موقع و موثر بود، به همین دلیل در تاریخ ماندگار شد و یک حرکت را رقم زد. روز افتخار مردان غیور، متدین و انقلابی قم.

وی بار دیگر یاد و خاطره سردار دلها، سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی را گرامی داشت و از مردم ایران اسلامی و مردم منطقه و دوستان جبهه مقاومت که برای گرامیداشت یاد و خاطره حج سنگ تمام گذاشتند قدردانی کرد. قاسم در سومین سالگرد شهادتش اعلام کرد: از همکاران قضایی خود در سراسر کشور نیز قدردانی می کنم که با اقدام ارزشمند و در مدت کوتاهی زمینه آزادی و بهره مندی از دوستی های قانونی را برای نزدیک به سه هزار زندانی واجد شرایط در سراسر کشور فراهم کردند. و به برکت خون پاک حاج قاسم و با توجه به تعداد سالهای زندگی در دنیا تا زمان شهادت، در هر استان حداقل 63 اسیر واجد شرایط آزاد شدند.

وی در ادامه به مسئولین و مراجع قضایی ذیربط دستور داد: با توجه به ولادت قریب الوقوع حضرت زهرا (سلام الله علیها) مقدمات لازم را برای آزادی و برخورداری از مزایای قانونی مشمولان واجد شرایط فراهم نمایند.

رئیس قوه قضائیه تاکید کرد: این آزادی و بهره مندی از معاضدت حقوقی نباید تنها شامل زندانیان واجد شرایط باشد، بلکه در صورت صدور قرار بازداشت موقت و رفع وسایلی که منجر به بازداشت موقت متهم شده است، می تواند درخواست تجدید نظر کند. در مقابل دستوری که به او داده شده است تا بتواند حتی یک روز یا نیم روز زودتر به آغوش خانواده برگردد. همچنین با برکت سال جدید پیش رو، مسئولان و مراجع قضایی ذیربط در صورت لزوم و امکان برای افرادی که نمی توانند حکم صادره را انجام دهند، تسهیلاتی را فراهم کنند.

وی تصریح کرد: در برخی موارد ممکن است مقام قضایی مربوطه بر اساس مفاد گزارشی که به مرجع رسمی رسیده است، قرار شدیدی صادر کند که به وضوح قادر به تأمین آن حکم و آزادی نیست. در این گونه موارد مقام قضایی ذی ربط می بایست در صورت امکان و ضرورت پس از رسیدگی کامل به دستور صادره رسیدگی کند.

وی در ادامه جلسه امروز به موضوع ورود مجدانه و پیگیر قوه قضائیه به مقوله ساماندهی انبارهای بنادر، گمرکات و اموال و همکاری سایر نیروها و نهادها در این زمینه اشاره کرد. این امر موجب شد تا استان های سراسر کشور نسبت به تنظیم و تعیین تکلیف کالاهای موجود در این انبارها اقدامات مناسبی انجام دهند و بدین ترتیب با حفظ حقوق دولتی و عمومی، مبالغ هنگفتی به خزانه و خزانه کشور بازگردانده شود.

بر این اساس رئیس قوه قضائیه با اشاره به گزارشی مبنی بر نقل و انتقال دارایی های بالغ بر 20 هزار میلیارد تومان در انبارهای اموال، به دادستان کل کشور و دادستان های سراسر کشور دستور داد تا انبارهای بنادر، گمرک و اموال و پارکینگ ها را ساماندهی کنند. بسیاری از وسایل نقلیه موتوری توقیف شده را کامل ندانید و تا حصول نتیجه کامل و رضایت بخش به این موضوع ادامه دهید.

وی در این خصوص تاکید کرد: دادستان کل کشور و دادستان های کل کشور باید با جدیت پیگیری کنند تا در اسرع وقت اموال موجود در انبارهای بنادر، گمرکات و همچنین اموال و پارکینگ خودروهای توقیفی مشخص و با آنها مقایسه شود. آنهایی که باید فروخته شوند باید اقدامات مربوطه انجام شود و مهمتر از آن تدابیری اتخاذ شود تا این مقوله «کالاها و تجهیزات مورد نیاز مردم و کشور برای مدت طولانی در انبارها بماند» تکرار نشود. .

وی با اشاره به بازدید هفته گذشته خود از پارکینگ مرکزی خودروهای توقیفی یا توقیف شده در پرونده مواد مخدر کرمان، تصریح کرد: طبق اعلام مسئولان مربوطه بیش از 2500 دستگاه خودروی سبک و سنگین در این پارکینگ نگهداری می شد. وسایل نقلیه ای که بعضاً توانایی حمل تناژهای زیاد را داشتند یا برای حمل سوخت استفاده می شدند یا اتوبوس مسافربری بودند. برخی از آنها سال ها در سرما و گرما زیر نور خورشید یا باران بوده اند و به این ترتیب آسیب هایی به آنها وارد شده است. اما مسئولان مربوطه در کرمان قول دادند حداکثر ظرف یک ماه آینده نسبت به ساماندهی و تعیین تکلیف خودروها در این پارکینگ اقدام مناسبی انجام دهند. بر این اساس دادستان کل کشور نیز باید این مشکل و به طور کلی موضوع نظم و توزیع اموال و تجهیزات پارکینگ های مصادره شده را به طور جامع پیگیری کند تا به اموال مردم و بیت المال آسیبی وارد نشود.

محسنی آجی ضمن قدردانی از اقدامات دولت در خصوص رهاسازی کالاهای سرگردان در بنادر اظهار داشت: مجدداً اعلام شد 40 کشتی در بنادر کشور به دلایل مختلف تخلیه نشدند. لازم به ذکر است که هر یک از این کشتی ها با توجه به ظرفیت خود به ازای هر روز تاخیر در تخلیه، جریمه ای دریافت می کنند. بر اساس گزارشی که دریافت شده است، به برخی از این کشتی ها روزانه 25 تا 65 هزار دلار جریمه پرداخت می شود. علاوه بر این، برخی از این کالاهای تخلیه شده به دلیل ماندگاری طولانی در کشتی آسیب می بینند. برخی از این کالاها برای کشور ضروری است. مثلاً مواد اولیه دام هستند. البته به گفته یکی از مسئولان بانک مرکزی، پس از تغییرات مدیریتی اخیر، خوشبختانه طبق استانداردها تمهیداتی اندیشیده شده است که تمامی این 40 کشتی به زودی تخلیه شوند. اما دادستان کل کشور و دادستان های ذیربط باید با جدیت این گونه پرونده ها را تا آخرین مرحله پیگیری کنند.

وی در ادامه جلسه امروز به مقوله افزایش قیمت سکه و مهریه تعیین شده با سکه اشاره کرد و گفت: متأسفانه قیمت سکه بالاست لذا به ضابطین مربوطه قضایی دستور می دهم توجه و تاکید کنند. رعایت حقوق زوجه، طرح شکایت از کسانی که به دلیل عدم توانایی در پرداخت مهریه سکه ای تحت تعقیب یا محکومیت قرار می گیرند. برخی افراد به دلیل گرانی سکه حتی قادر به پرداخت مهریه تعدیل شده نیستند و حتی یک سکه را در مدت 2 ماه نمی توانند پرداخت کنند؛ یقینا زندانی شدن یا ماندن در زندان برای فردی که نمی تواند مهریه را پرداخت کند صحیح و خلاف شرع و قانون نیست و البته رعایت حقوق زوجه در اینجا مجدداً مورد تاکید قرار می گیرد.

دیدگاهتان را بنویسید