رئیس قوه قضائیه: برای جلوگیری از صدور مجدد احکام غیرقانونی / توسعه شاخص های عفو عمومی

رئیس قوه قضائیه: برای جلوگیری از صدور مجدد احکام غیرقانونی / توسعه شاخص های عفو عمومی

روز جدید رئیس قوه قضائیه گفت: چرا برخی از شعب و قضات خلاف شرع رای صادر می کنند باید آسیب شناسی کامل و به گونه ای برنامه ریزی شود که از صدور مجدد آن جلوگیری شود.

حجت الاسلام والمسلمین محسنی اژه ای با حضور در قوه قضائیه از بخش های مختلف این قوه بازدید کرد.

رئیس قوه قضائیه در این بازدید از نزدیک روند رسیدگی به دعاوی و تعیین تکلیف پرونده های محوله به معاونت قضایی را زیر نظر گرفت و دستورات مشخصی را برای اطمینان و تسریع در رسیدگی به مسئولان مربوطه ارائه کرد.

حجت الاسلام والمسلمین محسنی اژه ای در بازدید از معاونت قضایی قوه قضائیه از نزدیک روند رسیدگی به پرونده های این قوه را زیر نظر گرفت. وی از جمله سوالات تخصصی در خصوص نحوه رسیدگی به درخواست های اعمال هنر از مسئولین و مدیران مربوطه پرسید. 477 و به طور خاص پرونده چندین پرونده مربوط به درخواست اعمال قانون را بررسی کرد. 477.

حجت الاسلام والمسلمین محسنی اژه ای همچنین به آنان توصیه کرد که نظارت مستمر بر زیردستان را در اولویت کاری خود قرار دهند و تا حد امکان در سال آینده پرونده های امسال را تفویض نکنند.

رئیس قوه قضائیه با تشریح تشریفات و سازوکارهای نظارت بر اجرای ماده 477 بر رفع ایرادات و ایرادات در روند اجرای این ماده از قانون آیین دادرسی کیفری تاکید کرد و گفت: تعیین تکلیف تصمیمات مقرر که پیشنهاد راهکارها و تدابیر ملموس با توجه به تجربه این معاونت در رسیدگی به این موارد خلاف شرع است.

رئیس قوه قضائیه با اشاره به تهیه گزارشی از آمار و مشخصات شعب و قضاتی که بیشترین درخواست برای اعمال ماده 477 به آنها اعمال می شود، به معاون خود دستور داد تا آسیب شناسی کاملی انجام دهد که چرا برخی از صنایع و قضات غیرقانونی صادر می کنند. احکام و احکام باید به گونه ای تنظیم شود که از صدور تصمیمات خلاف شرع جلوگیری شود.

دستور رئیس قاضی به معاونت قوه قضائیه برای تهیه و پیشنهاد ضوابط درج محکومان در فهرست عفو عمومی.

رئیس قوه قضائیه پس از نشست با معاونان و قضات قوه قضائیه به موضوع عفو، تخفیف مجازات و آزادی مشروط پرداخت و ماده 134 قانون مجازات اسلامی را که به احکام و مقررات مبنی بر تعدد جرائم و جرائم مربوط است، تصریح کرد. سایر مقررات قانونی وی گفت: قضات باید در مرحله صدور حکم نهایت دقت را داشته باشند و تمامی جوانب و ضوابط قانونی را در نظر بگیرند و در چارچوب قانون احکام بازدارنده صادر کنند. زیرا اعمال مجازات های شدید و عدم اجرای آنها موجب نجاست احکام می شود.

حجت الاسلام والمسلمین محسنی اژه ای با اشاره به لزوم اجرای کامل سند تحول قوه قضائیه به تشریح ویژگی های تحول در قوه قضائیه پرداخت و گفت: نتیجه تحول قوه قضائیه باید اجرای عدالت و مردمی باشد. ما سعی می کنیم تعداد پرونده ها را کاهش دهیم، طول رسیدگی ها و محاکمات را کاهش دهیم و از صحیح بودن احکام اطمینان حاصل کنیم.

رئیس قاضی در ادامه به معاون قاضی دستور داد در اعطای عفو محکومان ضوابطی را تدوین و پیشنهاد کنند که به صورت یکسان و منضبط رعایت شود و از رویه ها و سلایق مختلف در استان پرهیز شود.

رئیس قوه قضائیه در پایان اهمیت صیانت از قوه قضائیه و سازمان ها، مراکز و کارکنان مرتبط در تمامی ادارات را یادآور شد.

معاونت قضایی قوه قضائیه: فهرست پرونده های موضوع ماده. 477 معاونت قضایی در سال 1400 کاهش 82 درصدی داشته است.

معاون قضایی نیز طی سخنانی در این جلسه گفت: در دوران تحول و تعالی تلاش ما بر این بوده است که سه رکن «دقت»، «سرعت» و «عدالت و سلامت» را در تمامی فعالیت های این معاونت اعمال کنیم.

حجت الاسلام والمسلمین رحیمی افزود: تعداد پرونده های وارده به معاونت قضایی قوه قضاییه در سال جاری 3360 پرونده و تعداد پرونده های مختومه در سال جاری 3751 پرونده است.

معاون قضایی قوه قضائیه اعلام کرد: با تلاش همکاران عمدتاً به پرونده های قبلی رسیدگی کرده ایم. در حال حاضر پرونده های مربوط به 1400 به بالا مربوط به نیمه دوم سال جاری می باشد.

وی افزود: از سال 98 تاکنون تنها 5 پرونده و از سال 99 تاکنون تنها 62 پرونده در معاونت قضایی قوه قضائیه باقی مانده است که دلیل آن پاسخ به استعلام یا درخواست پرونده در سال قبل است. “

وی افزود: از ابتدای امسال 19 هزار و 604 محکوم مشمول عفو و تخفیف قرار گرفته اند که از این تعداد 888 نفر زن، 185 نفر اتباع خارجی، 70 نفر زیر 18 سال و 345 نفر محکوم شده اند.

حجت الاسلام والمسلمین رحیمی در بخشی دیگر از سخنان خود گفت: تمام تلاش اداره کل تصفیه و ورشکستگی قوه قضائیه بر این است که کارخانه ها تعطیل نشوند اما این کارخانه ها و شرکت ها زیر نظر این کل به فعالیت خود ادامه می دهند. اداره تصفیه و ورشکستگی قوه قضائیه با استخدام 11081 کارگر.

معاون قضایی قوه قضائیه با اشاره به دستور حجت الاسلام والمسلمین محسنی اژه ای مبنی بر درخواست از قاضی صادرکننده حکم و حکمی که غیرقانونی اعلام شد، گفت:

در این جلسه نیز تعدادی از مدیران کل و قضات قوه قضائیه با ارائه گزارش های مختصری از روند پیشرفت پرونده ها در مجموعه هایی که مدیریت می کنند، سوالات و نکات خود را مطرح کردند.

دیدگاهتان را بنویسید