رئیس کل بانک مرکزی: جریانی در بازار ارز وجود دارد و سعی در ایجاد گرانی دارد

رئیس کل بانک مرکزی: جریانی در بازار ارز وجود دارد و سعی در ایجاد گرانی دارد

محمدرضا فرزین در یک برنامه تلویزیونی درباره آخرین تحولات و اقدامات بانک مرکزی در حوزه ارز گفت: در حال حاضر در 600 صرافی و 150 شعبه بانک های ملی، ملت، صادرات، سپه و تجارت ارز عرضه می کنیم و مردم می توانند. جهت گیری و تهیه اسکناس مورد نیاز.

وی با بیان اینکه نرخ دلار امروز در بازار 43 هزار و 389 تومان و یورو 46 هزار و 460 تومان بود، افزود: مردم می توانند با مراجعه به سایت ice.ir از آخرین نرخ ارز مطلع شوند.

رئیس کل بانک مرکزی نرخ ارز را با اقدامات بانک مرکزی کاهش داد و گفت: نرخ فعلی ارز آن نرخی نیست که ما می خواهیم. متأسفانه جریانی در بازار ارز وجود دارد که قیمت آفرینی می کند و سعی در ایجاد گرانی دارد و باعث آسیب به مردم می شود.

رئیس کل بانک مرکزی تصریح کرد: قیمت ارزی که برخی اعلام می کنند واقعی نیست و پیشنهاد می کنم برخی خبرنگاران فردا به سبزه میدان و میدان فردوسی مراجعه کنند و ببینند نرخ ارز چقدر است و این نرخ ها مطابق قیمت گذاری است. جریانی که دائماً در حال تغییر است هدر قیمت ارز نشان می دهد که چقدر فاصله دارد.

فرزین با بیان اینکه همه روزهای هفته و حتی روزهای تعطیل 150 شعبه بانک و 600 صرافی از ساعت 9 صبح تا 19 فعال هستند، ادامه داد: در این سه روز که تعطیلات رسمی بود، سرازیر شدن درهم ها، نرخ در معاملات رسمی افزایش یافت امروز نرخ درهم در بازار مانند امروز یکشنبه و تعطیلی بازار دبی افزایش یافت.

وی تاکید کرد: با سیاست هایی که بانک مرکزی در پیش گرفته، این روند موفق نخواهد بود.

رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به تصویب دستورالعمل راه اندازی مرکز مبادلات ارز و طلا در آخرین جلسه شورای پول و اعتبار، گفت: اهداف این مرکز ساماندهی بازار ارز و طلا است؛ به طوری که این مرکز در حال توسعه است. بنابراین در این بازار هم معاملات اسکناس و ارز و هم فلزات گرانبها مانند شمش و سکه انجام می شود.

وی افزود: گفتم این بازار در نیمه اول بهمن ماه راه اندازی می شود اما متاسفانه به دلیل مشکلات زیرساختی هنوز این مرکز راه اندازی نشده است اما در تلاش هستیم تا مرکز مبادلات ارز و طلا در ابتدای بهمن ماه افتتاح شود. یک هفته آینده

رئیس کل بانک مرکزی تصریح کرد: تمامی نیازهای ارزی مردم در حوزه گردشگری، درمان و حمل و نقل را در مرکز مبادلات ارز و طلا تامین خواهیم کرد.

فرزین گفت: تاکنون ربع سکه در بورس کالا فروخته می شد اما با راه اندازی این مرکز، هفته آینده ربع سکه در این مرکز به فروش می رسد.

وی با تاکید بر اینکه تلاش می کنیم تمامی نیازهای ارزی در این مرکز تامین شود، گفت: این اولین قدم است و در گام بعدی بازار مشتقه ارز و سپس سوآپ ارز را راه اندازی می کنیم.

فرزین در خصوص آخرین تحولات سامانه نیما گفت: در 40 روز گذشته که در بانک مرکزی حضور داشتم حدود 6.5 میلیارد دلار 28 هزار و 500 تومان عرضه شد. البته ارز 27900 تومانی برای کالاهای اساسی ارائه می شود; امروز حدود 187 میلیون دلار معامله شد.

وی با بیان اینکه از نیما سیگنال دریافت کرده ایم که حجم درهم کم است و به همین دلیل 300 میلیون درهم در سامانه نیما عرضه کرده ایم، افزود: برای فردا پیشنهادات جدید بیشتری داریم. ما منابع ارزی قابل توجهی در عراق و ترکیه داریم.

رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه بازار رسمی ارز مرکز مبادلات ارز و طلا و سامانه نیما است، گفت: گزارش هایی دریافت کرده ایم که برخی خارج از این دو سامانه یعنی. در بازار آزاد ارز عرضه می کنند و کالا می فروشند و خرید می کنند و سپس در سامانه درخواست ارز می دهند.

وی تاکید کرد: این مصداق پولشویی است که در صورت اثبات کالای وارداتی قاچاق محسوب می شود و قطعا با کسانی که این کار را انجام می دهند برخورد می کنیم که مصداق پولشویی است.

دیدگاهتان را بنویسید