رئیس کل بانک مرکزی: پرداخت وجوه ارزی صندوق قطعی است

رئیس کل بانک مرکزی: پرداخت وجوه ارزی صندوق قطعی است

روز جدید علی صالح آبادی، رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه امروز برخی پروژه ها به مرحله بازپرداخت کمک های صندوق توسعه ملی رسیده اند، گفت: همکاری صندوق با بانک های موجود می تواند نقش مطلوبی در دریافت کمک های صندوق توسعه ملی داشته باشد.

علی صالح آبادی، رئیس کل بانک مرکزی در جلسه صندوق ملی رفاه و عدالت بین نسلی در مرکز همایش های سازمان توسعه صنایع گفت: با توجه به محدودیت های بیرونی، عمده فعالیت های صندوق توسعه ملی از سال 1390 تاکنون بوده است. 1990.” نقش صندوق در این دوره بسیار مهم بود. دلیل این امر این است که بسیاری از پروژه هایی که در کشور ما اجرا شده است توسط صندوق تامین می شود. هر پروژه سرمایه گذاری که بخواهد اتفاق بیفتد نیاز به منابع واقعی و ارزی دارد. پروژه های مهم نیازمند منابع ارزی هستند و صندوق نقش بسیار مهمی داشته است.

وی افزود: امروز شاهد هستیم که بسیاری از پروژه های نیازمند منابع ارزی با تامین اعتبار از محل صندوق توسعه ملی به اتمام رسیده است. اگر منابع نفتی به صندوق توسعه ملی واریز نمی شد، این اعتبارات صرف هزینه های عمومی بودجه می شد، اما الزام قانونی ایجاب می کرد که بخشی از این منابع برای تامین مالی پروژه ها استفاده شود.

قانون مشخص کرده است که چه بخشی از درآمدهای نفتی باید به صندوق توسعه ملی واریز شود و تغییر آن نیازمند مجوزهای ویژه است. منابع صندوق باید صرف پروژه هایی شود که بازدهی و توجیه لازم را داشته باشد و در عین حال درآمد ارزی داشته باشد. برخی از پروژه هایی که اهمیت ویژه ای دارند ممکن است از واقعیت های صندوق استفاده کنند، اما تا حد امکان باید منابع ارزی پرداخت شود تا منابع در بلندمدت حفظ شود. تقویت صندوق توسعه ملی بسیار مهم است و همه دستگاه ها باید در این مسیر حرکت کنند.

رئیس کل بانک مرکزی ادامه داد: بنابراین تشکیل صندوق توسعه ملی و ساختار آن از منابع بین نسلی حمایت می کند. تعدادی از پروژه ها امروز به مرحله بازپرداخت کمک های NFI رسیده اند. بازپرداخت از محل صندوق توسعه ملی باید به صورت ارزی پرداخت شود. همکاری صندوق با بانک های موجود می تواند نقش مطلوبی در دریافت کمک های صندوق توسعه ملی داشته باشد. البته مشکلات و ملاحظات صنعت نیز مورد توجه قرار می گیرد.

در نتیجه همه دستگاه ها باید به تقویت صندوق کمک کنند. حساب‌های صندوق توسعه ملی نزد بانک مرکزی است، بنابراین هنگام ایجاد درآمدهای نفتی وجوه طبق قانون پرداخت می‌شود. در این زمینه هماهنگی بین صندوق توسعه ملی و بانک مرکزی وجود دارد.

دیدگاهتان را بنویسید