رابرت مالی: تهران فکر می کرد می تواند از عواقب کمک پنهانی به روسیه جلوگیری کند

رابرت مالی: تهران فکر می کرد می تواند از عواقب کمک پنهانی به روسیه جلوگیری کند

روز جدید : نماینده آمریکا از عدم فشار بر مذاکرات هسته ای ایران به دلیل اعتراضات و فروش پهپادهای ایرانی در جنگ اوکراین خبر داد.

رابرت مالی، نماینده ویژه واشنگتن در امور ایران روز دوشنبه گفت: سرکوب معترضان توسط ایران و فروش هواپیماهای بدون سرنشین به روسیه، تمرکز ایالات متحده را از احیای توافق هسته ای منحرف کرده است.

رابرت مالی در گفتگو با خبرنگاران در پاریس تاکید کرد که ایالات متحده درها را برای از سرگیری دیپلماسی باز می گذارد، اما در حال حاضر واشنگتن به سیاست تحریم و فشار علیه ایران ادامه خواهد داد.

مالی گفت: اگر مذاکرات هسته ای انجام نمی شود به خاطر مواضع ایران و تمام اتفاقاتی است که از شهریور ماه گذشته رخ داده است.

نماینده ویژه آمریکا با اشاره به سه شهروند آمریکایی که در ایران زندانی هستند، آزادی را گروگان دانست و افزود: تمرکز ما روی توافق تعلیق شده نیست، تمرکز ما روی آن چیزی است که اکنون در حال رخ دادن است. در ایران اتفاق می افتد، تمرکز ما بر این حرکت مردمی و سرکوب معترضان است و تمرکز ما بر فروش پهپادهای مسلح توسط ایران به روسیه است.

با این حال، مالی از ارائه چارچوب زمانی برای پذیرش وضعیت موجود توسط واشنگتن خودداری کرد، اما گفت که ایالات متحده آماده است در صورت شکست دیپلماسی از ابزارهای دیگر استفاده کند.

نماینده ویژه آمریکا در امور ایران همچنین بدون اشاره به جزئیات گفت: اگر ایران ابتکار عمل برای عبور از آستانه های جدید در برنامه هسته ای خود را به دست گیرد، واضح است که تهران نیز شاهد واکنش متفاوت و هماهنگ ما و متحدان اروپایی ما خواهد بود.

ادعای ارسال پهپادهای ایرانی به میدان نبرد در اوکراین پیش از این بارها از سوی مقامات آمریکایی و اروپایی تکرار شده بود و رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران بارها ادعا کرده بود که پهپادهای ایرانی برای استفاده در جنگ به روسیه ارسال می شوند. در اوکراین دو هفته پیش.. بر اساس این گزارش، رابرت مالی مدعی شده است: علیرغم تکذیب های تهران، شواهد مربوط به استفاده از پهپادهای ایرانی در اوکراین روشن است. تهران فکر می‌کرد که می‌تواند از عواقب کمک مخفیانه به تجاوز وحشیانه روسیه جلوگیری کند، که قرار نیست اتفاق بیفتد.

ادعای ارسال پهپادهای ایرانی به روسیه در حالی مطرح می شود که امیر سعید ایروانی، سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل در نیویورک پیشتر تاکید کرده بود: ایران همواره از صلح و پایان فوری جنگ در اوکراین حمایت کرده است. و اگرچه توافقنامه همکاری دفاعی دوجانبه هرگز به طرفهای متخاصم تسلیحاتی برای استفاده در جنگ اوکراین قبل یا بعد از درگیری نداد. سفیر و نماینده دائم ایران که در نشست شورای امنیت سازمان ملل تحت عنوان صلح و امنیت بین‌المللی سخنرانی می‌کرد، استدلال‌های ایران در خصوص رد ادعای کشورهای غربی مبنی بر استفاده از پهپادهای ایرانی را ارائه کرد. جنگ در اوکراین و ارتباط آن با قطعنامه 2231 در مورد توافق هسته ای.

از سوی دیگر، ادعاهای رابرت مالی علیه ایران در حالی مطرح شد که اتحادیه اروپا و انگلیس روز دوشنبه در اقدامی هماهنگ ایران را تحریم کردند. دولت انگلیس در این باره بیانیه ای صادر کرد و اعلام کرد که 24 مقام در ایران را به بهانه مسائل حقوق بشری تحریم کرده است. در همین راستا، لندن با نقض قوانین بین المللی مبنی بر لزوم عدم مداخله در امور داخلی کشورهای مستقل، به بهانه نقض حقوق بشر در ایران و در واقع حمایت از شورشیان، اعلام کرد که 24 فرد ایرانی را تحریم کرده است. لیست موسسات داده شده نام «عیسی زارع پور» وزیر ارتباطات ایران جزو تحریم شدگان امروز است.

شبکه تلویزیونی یورونیوز به نقل از «جیمز کلورلی» وزیر امور خارجه انگلیس، موضع مداخله جویانه ای اتخاذ کرد و اعلام کرد: مقامات ایرانی را که مسئول نقض فجیع حقوق بشر هستند در فهرست تحریم ها قرار می دهیم.

شبکه تلویزیونی الجزیره نیز از سوی دیگر گزارش داد: اتحادیه اروپا 29 شخص حقیقی و 3 شخص حقوقی در ایران را به فهرست تحریم های خود اضافه کرده است.

یورونیوز گزارش داد که در میان تحریم شدگان امروز اسامی 4 افسر پلیس، برخی از فرماندهان پلیس استان ها و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و همچنین نام کیومارت حیدری، فرمانده نیروی زمینی ارتش به بهانه مقابله با شورشیان وجود دارد. و نقض امنیت مردم ایران.

در این اقدام خصمانه اتحادیه اروپا امروز شبکه خبری «پرس تی وی» را در فهرست تحریم های خود قرار داد. وحید مجید، رئیس پلیس سایبری و احمد وحیدی، وزیر کشور ایران، از جمله افراد دیگری هستند که به تازگی تحریم شده‌اند.

بر اساس این بیانیه رسانه ای، اقدامات انجام شده در چارچوب این تحریم ها شامل ممنوعیت سفر و مسدود شدن دارایی این افراد و موسسات تحریم شده و همچنین ممنوعیت پرداخت های مالی شرکت ها و شهروندان اروپایی به آنها خواهد بود.

با تصویب اخیر این اتحاد، تعداد افراد و مؤسسات ایرانی مشمول تحریم‌های آشکار حقوق بشر از سوی بروکسل به 126 فرد و 11 مؤسسه افزایش می‌یابد. در بیانیه ای که به همین مناسبت توسط بروکسل منتشر شد، آمده است که اتحادیه اروپا و کشورهای عضو آن به حمایت از کسانی که امنیت مردم را نقض می کنند، ادامه خواهند داد.

دیدگاهتان را بنویسید